Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske Voss/Hamlagrø/Kvamskoge/Stølsheimen


Espen Kvalsøren
 Share

Recommended Posts

Hei. 

 

Er det noen der ute som kan anbefale ørretvann i fjellet i Hordaland/mot grensen til Sfj? Eg bur i Åsane og vil til fjells. Kravene er helst max to timer kjøring. Ein times med gåing er heller ikkje problem. Har prøvd Torfinnsvatnet på Hamlagrø og har opplevd bra fisk der, men har lyst å ha fleire muligheter.

 

Håper det er noen der ute som har erfaringer :)

Endret av Espen Kvalsøren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Espen Kvalsøren skrev:

Hei. 

 

Er det noen der ute som kan anbefale ørretvann i fjellet i Hordaland/mot grensen til Sfj? Eg bur i Åsane og vil til fjells. Kravene er helst max to timer kjøring. Ein times med gåing er heller ikkje problem. Har prøvd Torfinnsvatnet på Hamlagrø og har opplevd bra fisk der, men har lyst å ha fleire muligheter.

 

Håper det er noen der ute som har erfaringer :)

Kva er bra fiske? 3-5 hg eller over 1 kg?

Du kan byrje å sjekke fiskekartet over Osterfjorden, her får du ein del gode tips.

http://www.vaksdal.no/getfile.php/2613710.2231.ptpffqbcep/Fiskekart.pdf

Fjellområda rundt Eksingedalen (og kultivert del av Ekso) har ein del betre fiskevatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området rundt Hamlagrø er det langt mellom halvkilos- og kilosfisker. Vannene preges av tette bestander av småfallen fisk med snittstørrelse nærmere 150 enn 200 g. Torfinnsvatnet er et unntak på grunn av dårlige gyteforhold. Noen av disse vannene leverer slengere fra 3-5 kg, men de taes som regel i garn på høsten. Jeg har fisket i Hamlagrøvatnet i vel 25 år uten å bikke kilosgrensen, og det har kommet opp noen tusen ørret på garn, stang og oter. I de mindre fjellvannene langs Gråsio og oppover i Lonane, samt opp mot Veten kan det smelle på fisk mellom 500 g og 1 kg, og er du riktig heldig kan du finne en pytt med en slenger på 3-4 kg men noe stabilt fiske er det ikke.

Da er Ekso/Eksingedalen et bedre alternativ, bedre snittstørrelse og aktiv kultivering.

Vangsvatnet har også levert diger ørret, det samme har Opheimsvatnet. Begge har levert ørret over 6 kg i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AsleB og takk for gode tips. 

 

Glemte å legge inn kva bra fiske er for meg. 500 g til kilo fisk er det eg håper på, og gjerne mulighet for større om ein skulle vere veldig heldig. Var på Torfinnsvatnet for to helger siden, og da var det heilt dødt(når eg gikk opp møtte eg ein som hadde fått 4-5 på 3-500g.! Fisket på høgre siden til den holmen stikker ut. Da låg det litt is igjen ved demningen. Har vert dere eit par gonger tidligere, på motsatt side og da fekk eg kun 500 g til kilos fisker, i tillegg mistet eg ein som var hvertfall over kiloen! Prøvde og ein tur på eit par tjern der oppå, da eg hadde tips om at det kunne stå bra fisk der, men lite hell. Hamlagrø har eg høyrt er veldig dårleg ja, så har holdt meg unna der. 

 

Har kunne sjekket vanleg google maps, og ser det er ein del vatn i Modalen som du nevner, har og tenkt Eksingedalen. Men er først og fremst lyst å komme meg til fjells. Så får ta turen til Dale imorgen, så får eg sjå om eg velger venstre til Modalen eller om det blir ein Torfinnstur igjen, har ein som eg gjerne vil hilse på igjen der oppe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, josteink skrev:

Kva er bra fiske? 3-5 hg eller over 1 kg?

Du kan byrje å sjekke fiskekartet over Osterfjorden, her får du ein del gode tips.

http://www.vaksdal.no/getfile.php/2613710.2231.ptpffqbcep/Fiskekart.pdf

Fjellområda rundt Eksingedalen (og kultivert del av Ekso) har ein del betre fiskevatn.

Veldig grei link. Er denne unik, eller finnes dette for andre steder her på Vestlandet og? Har tenkt Hardangervidden og har vel forstått jo lengre ein går jo bedre er vatna? Skal på Maurset neste helg, så håper å finne noko deromkring da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.