Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Hei

 

I går fisket jeg mange timer ved Jomfruland (nord/øst) og Stråholmen Vi fisket med 500 gr pilk + stor gummimakk. Jeg kjørte rundt flere timer, men det var ingen fisk å se på fargeloddet. Dybder var mellom 5 og 70 meter.. Målet for turen var å fange en par brukbare torsker eller sei. Det eneste vi fikk var en 500 grams torsk, som fikk svømme videre + en makrell. Jeg fisket sist uke utenfor Åbyfjorden og retning Stråholmen,, men fikk knapt noe der heller. Har dere noen tips? Eller burde jeg konsentrere meg på sjøøretfiske rundt Stråholmen/Jomfruland. Er ikke ute etter matauk, men det hadde vært gøy å få mer enn en fisk da. NB:Er lei av å bli mobbet av min bedre halvdel pga. hun ikke får anledning å spise fersk fisk som jeg lovet henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med fisk på toppene øst for jomfrulandsgapet. finnes mange,du finner dem på sjøkartet. Agnfiske gir mest variasjon,men regn med å slite med mengder småsei. fisker du nær jomfruland,vær oppmerksom på fjesingene som er der i stort antall nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett utenfor Langesund trenger du ikke noe agn osv. masse fisk prøv rundt https://kart.gulesider.no/?c=58.970145,9.772768&z=14&l=nautical&g=58.971340,9.757919

Og hvis det ikke er masse sei der så prøv rundt:

https://kart.gulesider.no/?c=58.970145,9.772768&z=14&l=nautical&g=58.969526,9.751740

Nærmere Jomfruland ol. der tror jeg ikke det er mye spesielt fulgte etter garmin båten en søndagsmorgen for å se hvor de fisker men det var jo ingenting der de stoppa og forsøkte. Da var det faktisk fisk der jeg fisker i forhold.

Altså du kan få så mye sei du vil i størrelser 0,5 kg - 2 kg MAX og en sjelden gang av og til får man torsk hittil ca. 2,5 - 4,5 kg var størrelsene ved den første koordinaten men som sagt sjeldent og ofte var det sei på opphengerne ved siden av torsken.

For øvrig tror jeg 10gradern er eneste stedet med sjans for en ekte storfisk (10kg+) ellers Åbyfjorden i februar - mars da skal det være gytetorsk der.

 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Garmin båten (om det ikke finnes flere? for nå har jeg sett både stor og liten garmin båt og det er kanskje den mindre som brukes av han som "får det til" (om det er ditt bilde Rage på avataren så tenker jeg på en annen "garmin mann" ) ) pleiede å dra til 10gradern også tenkte de ikke ville dra dit siden det var ganske høye bølger (med tanke på fiske) så de prøvde stedene litt nærmere land.

Det var i hvert fall veldig mange folk oppi den båten, med garmin båten tenker jeg på disse:

 

Når de har filmer med storfisk så pleier det å være 2 stk på filmen så antar at den store båten var kanskje ikke riktig garmin båt. For øvrig har jeg ikke sett dem få kveite i nærheten av Langesund men når jeg spurte fiskebutikk eiern i Langesund om det finnes kveite ved Langesund siden "garmin båten" linket kun film med kveite fra Sørøya og ingen fra Langesund området så viste han meg noen bilder av masse flotte kveiter tatt ved Langesund men hvor de blir tatt er dessverre en hemmelighet sa han (men alle andre fiskeplasser får man tips om) men jeg fikk vite hvor 10gradern er nøyaktig han viste stedet på kart så jeg kunne ta bilde :D

Så nå bare det er en dag med 0-0,25 bølgevarsel så skal jeg forsøke der, men det er så få slike dager at det er fint å finne noe litt nærmere land ellers skal Åbyfjorden som sagt være perfekt i februar-mars og igjen takk til Langesund fiskebutikk eier for tips om dette. Kjøp av sluker, sener osv. anbefaler jeg å gjøre hos han siden man får tipp topp service og fiskeplass tips i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, XardasKSP skrev:

han som "får det til"

Takker ;)

 

19 timer siden, XardasKSP skrev:

men jeg fikk vite hvor 10gradern er nøyaktig han viste stedet på kart så jeg kunne ta bilde :D

Igjen. Plassen du fikk bilde av er en av veldig mange fiskeplasser på 10 gradern.
For å fiske på den plassen er du avhengig av at båten drifter mot nord/vest slik at du får ankret opp oppe på flata. Ellers blir det for bratt / for dypt for å ankre opp. Det er nok kanskje enklere første gangene å fiske der det er litt mindre bratt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg vet at 10gradern er utrolig svær derfor var det flott å få et konkret sted siden det vil ta kanskje 10 dager med 12 timer fisking hver dag før jeg har fisket over hele plassen og vet ikke om det er 10 bølgefrie dager i året (dette for de som er redde for fiskefestivalen og som derfor ikke gir tips om fiskeplasser, det kan hende at under fiskefestivalen så vil det være bølger og ingen får fiska storfisken uanset for øvrig er det ikke flest mulig arter som teller der og ikke størst mulig fisk? ) :D

Altså de "grunne" flatene er bedre enn å fiske inn i det dype "hølet" ? Tenkte å prøve litt uten anker på en vindstille dag og ankre opp om båten driver raskt likevel. Har fått over 600 meter dakron på snellene så burde holde for å komme i bunn, hørte at strømmen ikke er noe særlig så langt ute på havet og at hvis det er lite vind så kan drivanker nesten gjøre jobben.

For øvrig pleier dere å tre de store krokene på bommen midt igjennom en liten hel sei/markell som agn ? For jeg tenkte å bruke to store dregg/treble kroker midt igjennnom en hel sei og en hel makrell ved siden av (så det passer enhver storfisk etter smak og behag :D ) og dunke i bunnen med ett 1 kg lodd ved siden av bommen hvor krokene henger.

PS. Gratulerer igjen med flotte fangster, følger siden din på facebook og blir alltid imponert over de svære fiskene selv om den langen fra youtube filmen var desidert råest (180 cm kveita teller ikke siden den ble fanget ved sørøya og ikke her i nærheten :D men flott den også :D )

Har ikke sett noen andre i Langesund området legge ut filmer med slik suksee fangst, butikkeiern hadde dog noen bilder av flotte kveiter som skal være tatt i Langesund området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda ett svar, for øvrig hva er et "paternoster" (det første jeg og google tenker på er mer religiøst enn det fisking blir selv om det av og til kan bli en vekkelses opplevelse å få en skikkelig svær fisk haha :D )  og hvordan får man det til å gå ned til bunnen?

Jeg forstod det som jeg skulle ha ett lodd og en bom over loddet og til bommen er det festet treblekroker. Fikk forklaring at det var det man bruker på store dyp av fiskebutikkeiern men det er da kanskje noe annet man trenger?

Altså hel makrell eller hel sei blir for meget stort for en sulten lange/brosme/sei, da prøver jeg med å dele den i 2.

Funker ikke dette så er det vel bare å vente til Februar/Mars og prøve Åbyfjordens gytetorsk med vanlig pilk med drømmen om fisk på 10 kg+ :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er så enkelt som det på bildet, da hadde det jo fungert med Pilk og treblekroker som opphengere med agn påsatt da ? Slet så lenge med å finne ut av de bommene fordi det ble påstått at bom er tingen med 1 kg lodd under bommen :D

Hadde det da fungert å skjære i makrellen sånn at kjøttet sitter litt løst med skinnet på sidene av en hel fisk? Eller best med skjært i to biter? Kanskje en fersk nyslaktet makrell med involler på plass ville luktet mest innbydende for langene/brosmene/seiene (de frosne jeg har er alle rensa :D )? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å fiske i dag først fange inn noen fisk til agn noe som gikk usedvanlig tregt så noen yrkesfisker båter i området så antar de fanget mesteparten av småsei stimene siden det var virkelig nesten tomt men noen få var det da, og bittesmå makreller gode til agn.

Deretter var havet såpass flatt at jeg fikk dradd til området nærme jomfruland (ett tips som jeg har fått og som ikke skal publiseres men det er uansett altså snakk om et digert område på flere 1000 m2) og jeg søkte rundt stedet med ekkolodd men det virket helt tomt men kanskje loddet mitt klarer ikke å vise fisk på 200 meters dyp vet ikke men til neste år vil jeg kjøpe samme loddet som olex-garmin båten bruker uansett hvor mye det koster (dersom jeg gidder å fortsette med fisking) for det skal ikke være ekkoloddet som ikke viser fisk.

Prøvde først å fiske med lodd og bom men det er helt ubrukelig agnet og krokene surret seg rundt bommen (1 kg loddet gjorde jobben i å komme til bunn). Jeg ankret ikke da det virket ikke som noe plass var bedre enn andre plasser så heller lot båten drive og la agnet gli ved bunnen bak loddet (brukte paternoster metoden for å ha agnkrokene over loddet).... men det var ingenting der virkelig ingenting ikke en torsk engang.

Så tomt at jeg tørr nesten ikke dra til 10gradern for om det er tomt der også mister jeg siste lille biten av motivasjon. Fortalte alltid til meg selv at "der langt ute på havet der finnes fisken som er 10 kg++.... ble nesten som noen religiøse folk tror på de høyere makter. Så å komme dit og se at det er tomt at det finnes ikke noe der var nesten som om en religiøs person skulle se livet etter døden og finne ut av at det er ingen Gud der.

Det føles helt tomt som om drømmen er en bløff at det finnes ikke noe der, men jeg ser jo filmene og de svære fiskene men man må kanskje kjenne en nøyaktig plass og resten av stedene er det ingenting.... får nesten lyst å flytte til nord-Norge.

Det er ikke noe morro lenger å fiske småseien (0,5-2kg) og småtorsken (max 4,5 kg og utrolig sjeldent at man får en over 2kg) nærme Langesund når det ikke finnes noe der ute på havet der hvor "fiskeparadiset" skulle være er det ingenting. Fikk i tillegg høre at torsken som var i Åbyfjorden ikke alltid er der i Februar-Mars at i år var ekstremt godt år (akkurat det året jeg ikke fikk ut båten før april).... så det kan hende det blir ikke noe fisk i nærheten av 10kg om våren 2018 heller.

Om jeg finner motivasjonen så skal nytt ekkolodd være førstepunktet i hvert fall så jeg kan bli helt sikker at det ikke er noe der. Føles så dumt å bruke 150 000 på båt for å realisere barndomsdrømmen som er nærmest umulig å realisere her i Sør.... i hvert fall uten å kjenne noe nøyaktig plass. Vet at folk har funnet det selv (med mindre noen "arvet" kunnskapen) men det virker så umulig med 10 000er av m2 av vannområder hvor det kanskje kan være noe. 

Kanskje 2kW lodd klarer å se fisk på 200++ meter så man kan sjekke i hvert fall helt sikkert om det er noe der i det heletatt, men mest sannsynlig om jeg ser noe på loddet så vil jeg ikke rekke å sende ned ankeret før båten har drevet bort fra stedet eller fisken er borte vekk hvis man må ta opp ankeret og prøve å ankre igjen for å klare å ankre over fisken.

Jeg tror drømmen er best å ha uten å dra til stedet for man blir så utrolig skuffet når "fiske paradiset" viser seg å være en fatamorgana i ørkenen.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg til å prøve å fiske i dag igjen men kom aldri langt ut siden bølgene var ikke som i bølgevarslet og istedet for å bli svakere utover dagen tiltok de kun i styrke.

Uansett det ser ut som det blir verre og verre med fisk hele tida nå er ikke ordentlig makrell der ute engang kun sånne bittesmå på 50-100 gram. Alle de store som var før er borte, seien er også nesten borte fra der den pleide å være og i åbyfjorden var det fisk på ekkoloddet men de ville absolutt ikke bite på kroken utenom den plagsomme (de er for små til å være gode for å spises) bitte bitte små makrellene som biter til og med på den svære kroken bak pilken når man slipper ned.

Det virker nesten som at alt det fine og store ble tatt av yrkesfiskebåtene og kun de bitte små som slapp gjennom garna er igjen. Ellers er det helt utrolig hvor lite fisk det er i forhold til hva som var f.eks i 2001-2004 da kunne man få en sei på 5 kg fra brygga i Langesund til og med.... nå finnes den ikke på havet. Skjønner ikke at yrkesfiskerne ikke merker at de ikke har skikkelig fisk i garnene og at fisken er kanskje overfisket og bestandene holder på å bli knekt slik makrellstørjen ble nesten utryddet (den skal være på vei tilbake, men det vil sikkert ta 20 år til før de er så mange at man kan få en sånn uten å være like heldig som å vinne i lotto).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 17.7.2017 at 19.10, blålange skrev:

Tusen takk for tilbakemeldinger! Skal ta noen turer fremover. Skal prøve på de stedene dere nevnte:) Skal ganske snart til Senja, Flakstadvåg Camping, det må vel bli en sværing i år! Stor uer har jeg fått, men blåkveite skulle jeg gjerne fått en gang Andreas;)

Da må du enten fiske veldig dypt utenfor feks Andenes, eller reise til Svalbard. På Svalbard har vi etterhvert fått en god del blåkveiter, på dyp fra 120-300 meters dyp, litt enklere å håndtere enn driftfiske på 800-1000m dyp på Eggakanten. De har ikke vært veldig store, de har vært fra rundt halvkiloen opp til den største vi har fått på Svalbard ifjor på 2820g. Den jeg fikk på Egga var 3330g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

I september var båten min dau etter at den traff trolig en tømmerstokk med propellen som det tok litt tid å bytte også fikk den ny kalesje samtidig. Har begynt fiskejakten igjen i oktober (i november må båten dessverre opp og det er tidligst lov å ha den ut fra 1. mars der hvor jeg har den, men i tide for gytetorsken i det minste).

Og på seiplassen var det ikke sei å finne men istedet gedigne stimer fulle av disse krabatene + litt bittesmå sei og vanlige makreller:

ryba1.jpg.347d441cfcdcc442695db806d82038c6.jpgryba2.thumb.jpg.f045f2f82de97e32d2435ad8d02f5530.jpg

Er disse såkalt "taggmakrell" ? For jeg prøvde å identifisere dem via google, har aldri fått noe slikt før og nå er det jo tonnevis av dette og ikke noe annet. Har for øvrig gitt dem til en bekjent som røker makrell for røking siden jeg leste at røkt skal smake godt som makrell dersom det er "taggmarkell" da. Jeg stusset over at disse er store alle sammen (fikk senere mange flere) imens taggmakrellen er ment å være mindre enn den vanlige makrellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 7.7.2017 at 21.35, XardasKSP skrev:

Skjønner ikke at yrkesfiskerne ikke merker at de ikke har skikkelig fisk i garnene og at fisken er kanskje overfisket og bestandene holder på å bli knekt slik makrellstørjen ble nesten utryddet (den skal være på vei tilbake, men det vil sikkert ta 20 år til før de er så mange at man kan få en sånn uten å være like heldig som å vinne i lotto).

Selflokkene her spiser ca 10x så mye som alle yrkesfiskerne i kragerø, Langesund og Nevlunghavn leverer tilsammen (i kragerø blir det levert 700-1200kg i uka) men de 100 selene vi har i kragerø spiser 2-3000kg om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hottentott skrev:

Selflokkene her spiser ca 10x så mye som alle yrkesfiskerne i kragerø, Langesund og Nevlunghavn leverer tilsammen (i kragerø blir det levert 700-1200kg i uka) men de 100 selene vi har i kragerø spiser 2-3000kg om dagen

Det er vel hovedsaklig øyepål det går i så jeg vet ikke om det har noen sammenheng med hva fiskerne leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da sel inne i kragerø sentrum som spiser torsk, den ene plassen jeg fiska endel berggylte i fjor så var det 2 sel og da leverte plassen bra. I år var det 2 store sel og 3 små selunger og i år har den plassen  nesten ikke levert berggylter. Så at det går i øyepål er jeg skeptisk til, men nå har ikke jeg fått no fornuftig svar av selene om hva de spiser mest av

Og jeg har hatt leppefisk teiner som det ser ut som en 70kg rottweiler har herja med. De er jo som regel kun fulle av råreker (agn), leppefisk, kuttlinger, småkrabber, 5ttb. 

Og jeg vet om 2 leppefiskere som har opplevd og få sel i rusene i løpet av de 8-10årene de har holdt på med leppefiske.

Og det er tydelig at de går etter samleteinene til folk med hummer, var en som fant samleteina si opprivd og hummerene som lå igjen var knuste og så ut som en ulv hadde vært å forsynt seg

Kanskje dette er langt utenfor normal oppførsel, men selen her nede er svært nærgående og det er såpass mange av de at det kan hende de har fått en litt annen diett i mangel på øyepål. 

Jeg vet Ikke, bare tenker litt høyt utifra egene erfaringer og det jeg hører blant andre hobby/sport/yrkesfiskere. 

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.