Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskesteder i Bergen, avhengig av bussforbindelse


Beate
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny på forumet, og har lite fiske-erfaring, men elsker å fiske. Likevel blir det ikke til at jeg kommer meg avgårde, jeg vet ikke hvor jeg finner egnet fiskeplass fra land, eller ferskvann/elv uten fiskekort eller tillatelse fra grunneier. Jeg er fra Åsane, og er avhengig av bussforbindelse for å komme til fiskestedet. Jeg er en skikkelig vims, så det bør også være en noenlunde grei plass å stå, rimelig trygt, siden jeg stort sett vil dra alene.

Jeg har prøvd Åreina, og det var utrolig stas å få 3 små ørret, men det metter liksom ikke en familie ;) Har prøvd fra kai på Salhus, men vil gjerne stå litt mer for meg selv.

Jeg ser på nett en del forslag til fiskesteder i Bergen, men vet ikke HVOR ved et vann/sted det er egnet å stå. Jeg vil nødig rote meg inn på andres eiendom, eller rote meg bort, for den saks skyld ;)

Blir veldig glad for tips, og rent lykkelig dersom jeg får anvisning til hvordan jeg konkret kommer meg til et sted som er fint å fiske, både bussholdeplass og veianvisninger tas imot med takk! Jeg finner gjerne navn på vann og fiskesteder på nett,  men hvor ved vannet man bør stå, eller hvor på land man kan fiske, finner jeg lite om.

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan du seier at du er frå Åsane er jo Langavatnet bak Ikea eit bra vatn. Mykje fisk der rundt 200-300 gram, fekk ein aure der på 450g, men har høyrt og lest om fisk på kiloet her. Ellers har jo vi vatn som Hetlebakkstemma litt nord for Gaupås som eg har høyrt mykje godt om. Kalandsvatnet før Os har mykje fisk, men gjerne dei litt mindre 100-300 gram. Eg veit at Storavatnet på Kolltveit i Fjell kommune på Sotra huser fleire kilosfisk hvis ein litt lengre busstur ikkje gjer noko (ca 30 min trur eg). Er ikkje veldig kjent i Bergensområdet, men trur det skal vere fleire vatn som har fin fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Sogning :) 

Jeg kjenner egentlig bare til beliggenheten av Langavatnet, men ser i "Fiskeguide for bergensvannene" at det står at man skal kontakte grunneier ved fiske i Langavatnet. Men, det står ingen informasjon om HVEM denne grunneier er, hvordan han kan kontaktes, eller om det egentlig er fiskekort der. Så det har stoppet meg fra å forsøke der. 
Alle de andre vannene du nevner står oppført med fiskekort, og det vil jeg helst unngå. Jeg er student med dårlig økonomi, så fisket bør helst være gratis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.6.2017 at 6.57, Beate skrev:

Takk for svar Sogning :) 

Jeg kjenner egentlig bare til beliggenheten av Langavatnet, men ser i "Fiskeguide for bergensvannene" at det står at man skal kontakte grunneier ved fiske i Langavatnet. Men, det står ingen informasjon om HVEM denne grunneier er, hvordan han kan kontaktes, eller om det egentlig er fiskekort der. Så det har stoppet meg fra å forsøke der. 
Alle de andre vannene du nevner står oppført med fiskekort, og det vil jeg helst unngå. Jeg er student med dårlig økonomi, så fisket bør helst være gratis. :)

Hei,

har aldri hatt fiskekort for langavatnet og aldri høyrd om det men kan vera eg har tatt feil.... Har brukt å fleire plasser, f eks kjeneset.er gangveg på innsida, ta for ordens skuld å stikk innom siste garden og spør om du kan stå på innmarksbeite, alltid greit å spørje. Elles kan du gå inn i byggefeltet i Eikåsneset (mot aust) i enden av vegen her er det ei p-plass med sti ned til vatnet, fin fiskeplass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kor langt vil du reise? Og kor langt vil du gå?

Under nordhordlandsbrua på salhussida. Her er det ein del som står men er ein ok god fiskeplass. Følg veg til kystfort og ta plass under brua. 

Bruk www.bof.no, her er det friområder som ofte er gode fiskeplasser eller som gjer tilgong til gode fiskeplasser. Store områder på flatøy f eks.

Er det jo glimrande områder rundt f eks Toska og Bøvågen (følg sti til Syltneset), mange plasser å stå langs land men er jo ein dagstur (og sikkert ikkje beste bussforbindelse).

Buss til Garnes, friområde (mykje polakker) eller ta vegen mot 4H gården og ut på sjølve neset.

Spåkevatnet ved gaupås. Hopp av bussen ved skilt til arna idrettspark og følg veg opp til høgre for elva, 20 min gange i lett terreng. enkelt å fiske langs vatnet langs vestside, snittvekt på aure ca 100 gr, mykje fisk. 

Når det gjelder ferdsel på andres eiendom i stransone så kan du fritt ferdes her så lenge det er utmark og ikkje er innmark (dvs hage, dyrka mark eller i privat sone langs hus), sjekk https://www.nrk.no/livsstil/ni-ting-du-bor-vite-om-allemannsretten-1.13548549

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, josteink skrev:

Hei,

har aldri hatt fiskekort for langavatnet og aldri høyrd om det men kan vera eg har tatt feil.... Har brukt å fleire plasser, f eks kjeneset.er gangveg på innsida, ta for ordens skuld å stikk innom siste garden og spør om du kan stå på innmarksbeite, alltid greit å spørje. Elles kan du gå inn i byggefeltet i Eikåsneset (mot aust) i enden av vegen her er det ei p-plass med sti ned til vatnet, fin fiskeplass.

 

Supert, takk for gode tips. :) Skal sjekke mer angående dette med tillatelse fra grunneier. Hva fisker du med der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, josteink skrev:

Men kor langt vil du reise? Og kor langt vil du gå?

Under nordhordlandsbrua på salhussida. Her er det ein del som står men er ein ok god fiskeplass. Følg veg til kystfort og ta plass under brua. 

Bruk www.bof.no, her er det friområder som ofte er gode fiskeplasser eller som gjer tilgong til gode fiskeplasser. Store områder på flatøy f eks.

Er det jo glimrande områder rundt f eks Toska og Bøvågen (følg sti til Syltneset), mange plasser å stå langs land men er jo ein dagstur (og sikkert ikkje beste bussforbindelse).

Buss til Garnes, friområde (mykje polakker) eller ta vegen mot 4H gården og ut på sjølve neset.

Spåkevatnet ved gaupås. Hopp av bussen ved skilt til arna idrettspark og følg veg opp til høgre for elva, 20 min gange i lett terreng. enkelt å fiske langs vatnet langs vestside, snittvekt på aure ca 100 gr, mykje fisk. 

Når det gjelder ferdsel på andres eiendom i stransone så kan du fritt ferdes her så lenge det er utmark og ikkje er innmark (dvs hage, dyrka mark eller i privat sone langs hus), sjekk https://www.nrk.no/livsstil/ni-ting-du-bor-vite-om-allemannsretten-1.13548549

Takk for tips josteink :) Bøvågen er nok i lengste laget, men Arna og nordhordalandbroen kan jeg forsøke meg på. Spåkevatnet høres også spennende ut.  Jeg sto på Salhus kai i dag, fikk 2 makrell og en pale. Fikk spørsmål fra en som kom ned dit om det er veldig forurenset der, om fisken kan spises. Vel, jeg aner ikke, men det ble iallfall fisk til middag i dette huset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, josteink skrev:

På salhus er det berre å eta fisken med god appetitt:

https://www.nifes.no/miljostatus-for-sjomat-i-bergen-byfjord/

Når det gjeld Arna vs nordhordlandsbrua så ville eg prioritert sistnemnde, etter mangen år med fiske på begge plasser. Garnes er ein god plass på haust etter større lyr.

Glimrende, godt å vite :) Takk for gode råd josteink, må prøves ut! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.