Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan får jeg denne på kroken?


Kmatis
 Share

Recommended Posts

Har ett vann og en røye, som har forårsaket dårlig nattesøvn i hele vinter.

Saken er den at jeg kom over et lite vann, godt over skoggrensen i indre Troms i fjord.

Det var ikke som noen av de andre røye-vannene jeg kjenner til. Hvor alle kriger om hvem som får bite på og man blir nesten skuffet om det ikke biter på 100% av kastene.

Nei. Her var det få, store og late røyer. Det var en steam på 6-10 røyer i vannet, hvor alle lå på 1-2 kg.

Etter 5 timers fiske, hvor jeg hadde testet alt i fiskevesken ga jeg opp. De var ikke litt interessert.

Jeg prøvde alle slags små sluker og spinnere og kompisen min jobbet seg gjennom store deler av flueskrinet sitt.

 

Tror det er et meget næringsrikt vann. Hvor de konstant er mett og lever late dager...

 

Så spørsmålet mitt er: Hva skal til for å få fisken interessert?

Makk? Må man stå klar, dagen isen går og ta de?

Kompisen min fluefisker. Hva funker bra på ferskvannrøyer? Nymfer?

 

 

Her er ett bilde av fisken jeg prøvde meg mest på :

5950b576a2b24_2017-06-2609_00_51.png.893713244dbb20ada7f17c76067c85ae.png

Endret av Kmatis
Skriveleif i overskriften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk bilde!  Røye om sommeren kan være vanskelig. Ingen tvil om at røya er mer "sær" enn ørreten. Sluk kan jo fungere, men kanskje flue er det sikreste, skjønt det å kroke røye på flue kan være en utfordring? Mark er det sjelden jeg har fått røye på om sommeren, men kanskje en sluk med en markkrok hengende etter kan fungere? Eller en sluk med en flue som opphenger foran? Best sommerfiske etter røye har jeg hatt i forbindelse med væromslag til varmere være. Vedvarende varmt vær er som regel dårlig, og best er fisket gjerne tidlig i sesongen før vanntemperaturen blir for høy. Når vanntemperaturen øker blir røya gjerne treg og trekker ut på dypere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, piscator skrev:

fantastisk bilde!  Røye om sommeren kan være vanskelig. Ingen tvil om at røya er mer "sær" enn ørreten. Sluk kan jo fungere, men kanskje flue er det sikreste, skjønt det å kroke røye på flue kan være en utfordring? Mark er det sjelden jeg har fått røye på om sommeren, men kanskje en sluk med en markkrok hengende etter kan fungere? Eller en sluk med en flue som opphenger foran? Best sommerfiske etter røye har jeg hatt i forbindelse med væromslag til varmere være. Vedvarende varmt vær er som regel dårlig, og best er fisket gjerne tidlig i sesongen før vanntemperaturen blir for høy. Når vanntemperaturen øker blir røya gjerne treg og trekker ut på dypere vann.

Stemmer sikkert bra. Var dær ganske sent i fjord (slutten av august) og de var ikke særlig bitevillig. Må prøve å være der tidligere i år.

Endret av Kmatis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som TS beskriver, det er slik røyefisket er, særlig gjelder dette stor røye.  Fisken er ofte helt uinteressert og refuserer alt en prøver med.  Plutselig kan en bettperiode oppstå, hvor røya i løpet av kort tid tar nesten alt som serveres, flue, sluk eller mark.  Perioden opptrer gjerne samstemt hvor "all" fisk blir bitevillig.  Denne perioden stopper ofte like brått som begynte etter alt fra noen minutter til en time omtrent.

Hva som forårsaker disse bettperiodene, som en også ofte opplever på isfiske om vinteren er ikke godt å si, væromslag, lufttrykk etc.

Isskje eller en litt stor skjesluk med mark eller maggot hengende etter kan ofte være effektivt også om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arctic1827 skrev:

Isskje eller en litt stor skjesluk med mark eller maggot hengende etter kan ofte være effektivt også om sommeren.

Har gode erfaring med dette tipset. Kom over et lite vann i indre Troms da jeg var i militæret der røya var like vanskelig som du beskriver. Medisinen her ble røyeblink med kort fortom og gulp-duggmark fisket sakte foran snuta på røyene. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.