Gå til innhold
Fiskersiden

Speed jigging / Lett Jiggfiske.


Glenn1986
 Share

Recommended Posts

Hei folkens. 

Tenkte jeg skulle begynne å fiske litt med lettere utstyr fra båt. (100-150 jigger / Pilker). 

Ble lettere hektet på Hitra ifjor etter jeg møtte på noen tyskere med lettere haspel utstyr. 

Gikk rett til innkjøp av Prey Light jigger 7,8 Fot 90/150g. (etter anbefaling fra venner). 

Videre gikk jeg til innkjøp av en Shimano Saragosa 5000SW. 

Tanken bak dette er da å fiske med lettere jigger / Pilker etter Torsk, Stor-Sei og Kveite (10-15kg).

Fisker mest på 30-100m.

Lurer da litt på valg av sene diameter. Er ganske bestemt på Shimano Powerpro Depth Hunter. Lurer på om jeg kan bruke 0.23mm eller om jeg må gå ned til 0.19mm (som ikke selges i Norge). Syntes det er veldig praktisk med "dybde måling" på sene, ettersom det blir litt leiting I vannlagene etter Sei. 

Videre har jeg lagt merke til at folket ser ut til å velge 6,5 Fot utgaven av Prey Light jigger 90/150. Har jeg gjort en feil, ved å kjøpe 7,8 Fot utgaven? 

Takker på forhånd for alle innspill og Råd =) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar =) 

Grunnet strømninger i vannet og "lette Jigger/Pilker, så trudde jeg virkelig at jeg måtte ned i 0.23 eller tynnere  =) 

Bruker 0.32mm pp på min Okuma Andros 5-2 snelle. Har da merket at jeg noen ganger har 130-140m med sene ute på 100m dyp. 

Vet du sånn ca hvor mye 0.28 sene jeg får plass til? =) 

Endret av Glenn1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.