Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddedorging - fart


Helge C Norvang
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en 4-takts 30HK Yamaha til båten (18-fots Vestfjord) og selv om jeg foretrekker spinnfiske ønsker jeg av og til å dorge. Snakker gjeddefiske i Glomma.

Testet dorging i går kveld. På laveste turtall målte jeg til ca 3,2 knop. Dette var riktignok medstrøms, men det er uansett for fort...? Jeg ser for meg at det på sommertid bør være mellom 1 og 2 knop...?

Uansett, ekstra mindre motor for dorging er uaktuelt for meg (akkurat nå ihvertfall)... Så hva kan jeg gjøre? Eneste jeg kan tenke meg er å skaffe meg et drivanker - som dette f.eks. 

Vil dette fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.6.2017 at 10.18, Helge C Norvang skrev:

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en 4-takts 30HK Yamaha til båten (18-fots Vestfjord) og selv om jeg foretrekker spinnfiske ønsker jeg av og til å dorge. Snakker gjeddefiske i Glomma.

Testet dorging i går kveld. På laveste turtall målte jeg til ca 3,2 knop. Dette var riktignok medstrøms, men det er uansett for fort...? Jeg ser for meg at det på sommertid bør være mellom 1 og 2 knop...?

Uansett, ekstra mindre motor for dorging er uaktuelt for meg (akkurat nå ihvertfall)... Så hva kan jeg gjøre? Eneste jeg kan tenke meg er å skaffe meg et drivanker - som dette f.eks. 

Vil dette fungere?

Ja, det vi fungere om du kjøper to,,,, ett på hver side av båten,festet foran på begge sider, med tau opp fra selve ankret, så du kan ta de fort utav vannet om du må styre unna noe eller ta opp storfisken.

Å ha ett henge bak båten er ikke å anbefale,,,, garantert det blir kluss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.