Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Lyst til å dele litt av kunnskapen min om Vansjø, dvs Vansjø øst. Fiska der siden tidlig nittitallet, dog mer sporadisk siste 15 åra. Har stort sett brukt robåt og stort sett dorga med wobbler, predatek viper og fatrap har vært de beste wobblerne. Også ankra opp noe og kasta med jigg eller stor pimpel med stor lyskrok i enden, evt prøvd å kaste tyngre wobbler som fatrap. 

Kun prøvd ekkolodd et par ganger og da erfart at ekkolodd er svært nyttig fordi man da kan sørge for at wobbleren ligger 0- 2meter over bunnen, noe som gir fangst. Grunner på 3-8m er oftest mest innbringende og gir mulighet for pen fisk. I september kan man mer aktivt observere hvor krøkla går i overflata og søke plasser der det "koker" i vannet, dette er da som oftest på grunner med dyp mindre enn 3m og langs sivet. 

Her følger mine tips; 

Jeg tar utgangspunkt i Karlshusbunn hvor jeg starta mine turer da jeg hadde båt i Vansjø. Helt innerst imot skytebanen tok jeg min første pene gjedde en septemberdag, 5kg var stort for en 13åring. Mye abborgress helt til man har passert bruket, og i hele dette området kan det koke og sluke bra på tidlig høst. På østsida der sivet slutter nordover kan det lønne seg å dorge nært land og med gruntgående. Mista den desidert største aborren jeg har sett akkurat her. Slumper nesten alltid en gjedde her. 

Screenshot_20170630-215525.png

Ligger et svært grunne sør for søndre Vealøs. Særlig bra her om sensommer og tidlig høst. Fint å kaste. 

Screenshot_20170630-215459.png

Utafor Skippel er det et lite grunne før det blir dypt, dypt i vika innafor. Ofte fisk her. 

Screenshot_20170630-215448.png

Opp langs vestsida av søndre Vealøs skråner det ned fra det store grunnet og ned mot Karlshusbunn sitt største dyp, i skråningen her står pen abbor og gjedde. 

Screenshot_20170630-215439.png

I området sør for Oksnøya og øst for Gåseholmen er det grunt, grunnet strekker seg på linje med sørlige Gåseholmen og nesten over til Henestangen, og lengst ned i hjørnet av grunnet er det ekstra grunt (2m) og fjellbunn. 18m dypt like sørafor. Mista min favoritt fatrap (brun/bronse og rød skje) for ei pen gjedde her på vei fra abborsund langs kanten av grunnet sørover. Abbor på vinterisen over "skjæret" ytterst i sørøstlige hjørnet. Gjørs inne på grunnet. 

Screenshot_20170630-215421.png

Abborskjær. Brådypt mot Henestangen, grunt vestafor, skjæret strekker seg litt nordover. Mulighet for pen abbor hele året. En onkel tok ei pen gjedde her på pilk, selv har jeg fått oktobergjørs i dyphølet østafor på pilk. 

Screenshot_20170630-215926.png

De fleste vet om skjæret 10meter fra land på nordenden av Tyrikova, og her kan man påtreffe pen abbor. Men selv måtte jeg ha ekkolodd for å avsløre undervannsskjæret 50-100meter lenger ut, det ligger klokka ett sørover når man ser  ifra det første skjæret. 1-2m dypt. Trolig bra fiskeplass. 

Herfra ville jeg fortsatt dorgingen nordover inn sundet mellom Lefseholmene og Henestangen, der det er svært dypt, eller tatt vestover sør for Lefseholmene, hvor det er flere skjær og grunt og man må ligge minst 50m fra land. 

Screenshot_20170630-220114.png

Vestover kommer man etterhvert til et av de få skjæra som er merka i Vansjø. Skjæret ligger vest for nordenden av Oksnøya, 200-300m fra land, imellom øya og skjæret er det et dyphøl med 20m dyp ++. Skjæret har en bolt i seg, ofte er det en blåse (kanne) i bolten. Vest og nord for skjæret er det grunnere. Jeg fikk en 7,5kilos gjedde på liten fatrap inne på skjæret. På grunnet vest/sydvest vanker mye abbor og gjørs. Kaste eller dorge, men på østsida er det vanskelig å dorge nær nok skjæret fordi det brer seg ut østover fra bolten og deretter blir det brådypt. 

Screenshot_20170630-213117.png

Vest for Langøya ligger to skjær lett synlig, ved lav vannstand ses et tredje noen hundre meter ytterligere sydover. Mellom de to sørlige skjæra er det et stort grunne, mye abborgress. Nordafor det nordlige skjæret er det også grunt men noe dypere (3m++) og ikke gress. Øst for skjæra er det dypt. Dorge med dyptgående langs skjæra på østsiden, nordover kan du unngå bånning om du vender båten i runde mot Klokkerholmen, i sør vil du etterhvert påtreffe grunnet og gå litt i bånn. Pen gjedde her. Også abbor og gjørs. Så 11kilos gjedde bli skutt under gjeddejakta i sivgarden sørafor disse skjæra. Selv mista en rugg som røk fortommen øst for det midterste skjæret. 

Screenshot_20170630-213324.png

Samme fiskeplass.

Screenshot_20170630-213147.png

Koksa er et "berømt" abborskjær. Ligger et grunne rundt Koksa som særlig brer seg nordover og østover. Evt kan man og dorge over til Stanga som er skjæret vestover.

Screenshot_20170630-220037.png

Omtrent halvveis ut av Borgebunn, der høyspentledningene går over, er det et grunne langs land på Henestangen. 3-4m dypt. Bra fiskeplass. 

Screenshot_20170630-215648.png

Langs land nord for Henes gård blir det brådypt, følg tett langs land og idet du runder første odden fortsett rett frem ut i fjorden, Evt svinge litt ut mot kl14 også. Her går det en kant i dypet og her står det pene gjedder. Fortsett 100m ut før du krenger inn mot land igjen.

Screenshot_20170630-215606.png

Lengst nord i Borgebunn er det langgrunt utafor Henestangen. Prøv å fiske på 3m dyp godt ut fra land.

Screenshot_20170630-215617.png

Videre opp til Sandåskolten så er det mer fiskevennlige grunner vest for skjæret. 

Screenshot_20170630-215755.png

Opp langs Tombøya er det grunt og det man får er gjedde. Så idet man kommer til det nordøstlige hjørnet av øya brer det seg et grunne ut fra land og det er gode sjanser for både gjørs og pen abbor. Bra fiskeplass! 

Screenshot_20170630-215720.png

Det ligger et tilsvarende grunne på sørøstlige hjørne av Gressøya. Oppdaga på ekkolodd, 1-2m, gjørs.

Screenshot_20170630-215729.png

Sør for dyreholmene, om man klare å holde en linje som legger wobbleren på rett høyde over bunn, vanker det ofte gjørs. Retning Tombøya -Jakobskjær eller motsatt. 

Screenshot_20170630-215707.png

Stort grunne vest for Dyreholmene, start 50m fra land fra Gressøya, sett kursen mot sydspissen av den største dyreholmen. Mot slutten av ruta kan man ligge tett på land, jeg bruker herfra å svinge ut mot Jakobskjær. 

Screenshot_20170630-215814.png

Samme rute

Screenshot_20170630-215823.png

Jakobskjær. Brådypt mot vest og sør, grunnere nordover og østover. Pen abbor ved kasting rundt skjæret. 

Screenshot_20170630-215832.png

Tilslutt bare nevne Mosseros. Mista et gjeddebeist her. Fiske på 3-8m dyp og forsøk å finne dypkanten der elveavsetningene slutter. 

Screenshot_20170630-215851.png

 

Med dette vil jeg ønske alle som bruker Vansjø et godt fiske. Vansjø er en perle og bør brukes mer. Ta med barna og smitte dem med fiskebasillen og gi dem opplevelser i deilig Vansjø skjærgård. Bade på Sandå eller stup i Trellebergsund. Se sola gå ned fra Nordre Brattrødholmen.

Oppfordrer andre med erfaring å dele sine tips om Vansjøs fiskeplasser. Er og veldig interessert i hvor og hvordan man fisker lake på pilk eller stang i Vansjø. 

Så vakkert kan det være i Vansjø. (Lånte bilder)

_20170704_223638.JPG

_20170704_223615.JPG

_20170704_223554.JPG

_20170704_223532.JPG

vansj%C3%B8.jpg

74976743.jpg

5670913.jpg

74976816.jpg

_20170704_223512.JPG

Endret av micimacko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.