Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg skal på handletur, lyst å hjelpe?


Tommy B
 Share

Recommended Posts

Hei!

(Om du ikke er interessert i livshistorien min kan du bare hoppe et par avsnitt ned i teksten)

 

Jeg er oppvokst med fiske fra kai utenfor Bergen i barndommen. Da var det storebror som stod for utstyr, så noe veldig bevisst forhold til dette fikk jeg aldri. Ikke var det så farlig, da man som regel fikk tak i både torsk, sei og makrell om man stod på rett plass og varierte litt på slukene. Mest for hygge var det uansett, så det var ikke så farlig hva som bet, så lenge det bet. 

 

Dette var i ungdommen. Nå er jeg blitt en del år eldre, bor i oslo og har blitt pappa. Ikke har jeg hatt eget fiskeutstyr på sikkert >10 år og det lille jeg har fisket har vært sporadisk med andres utstyr. Derfor søker jeg hjelp her inne. Nylig gikk vi til anskaffelse av telt som kan romme vår lille familie på tur, en umiddelbar hit som har gitt flere gode opplevelser på kort tid. I den forbindelse har nostalgien tatt meg tilbake til kaien utenfor Bergen og gode minner med storebror. Jeg ønsker å finne tilbake til kosen med fiske og å skape tilsvarende gode minner for min datter.

Behovene mine er dog noe endret fra den gang. Det jeg ønsker meg er en stang som er svært enkel å pakke med i bil, på t-bane/tog etc. Jeg ønsker en stang jeg lett kan ta med på turer hvor fiske ikke er primærmålet med turen (og dermed ikke stjeler allerede liten bagasjeplass), men som også er solid nok til å dra opp vanlig "kaifisk" (sorry for dårlig fagspråk!). I og med at vi har begynt å telte den siste tiden kunne jeg tenkt meg at stangen fungerer tålelig greit også til lett ferskvannsfiske. Dette har jeg absolutt ingen erfaring med, men det hadde vært hyggelig å treffe lykken med en ørret om vi plutselig skulle telte ved ørretvann. Jeg ønsker med andre ord å kunne bruke samme stang/utstyr på kaien utenfor bergen som ved et ørretvann her på østlandet. Jeg ønsker å kjøpe én stang for de neste mange årene, så får det heller være at det koster litt ekstra. Jeg ønsker også å ha muligheten til å skru fiskehobbyen opp et nivå etterhvert dersom det gir mersmak, uten å behøve å kjøpe alt nytt utstyr, så jeg kan gjerne handle litt proffere enn det helt grunnleggende behovet jeg har nå. Det er kjipt å angre på kjøpet dersom jeg skulle begynne å fiske ofte, men for at jeg skal fiske ofte bør den altså være liten og lett å ta med seg på familieturer. 

Så er da spørsmålet/spørsmålene;

- Får man alt dette i en stang/snelle? Eller burde jeg innfinne meg med å kjøpe to sett? 

- Er teleskop fortsatt for puslete?

- Andre innspill? 

 

Har sett på shimano sine beastmasterstenger. Noen erfaringer med disse? Angående sneller og øvrig utstyr er jeg helt grønn, så alle tips mottas med stor takknemlighet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Beastmaster STC 7-21 eller 14-40 er vel det du skal se nærmere på. Disse stengene er lett å få med seg og de er gode fiskestenger.

14-40 er i kraftigste laget til det meste av ferskvannsfisk men vil være perfekt til kaifiske mens 7-21 passer godt i ferskvann og er litt pinglete for kaifiske.

Selv ville jeg gått for en 7-21 med en snelle i størrelse 2500-3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BAN skrev:

En Beastmaster STC 7-21 eller 14-40 er vel det du skal se nærmere på. Disse stengene er lett å få med seg og de er gode fiskestenger.

14-40 er i kraftigste laget til det meste av ferskvannsfisk men vil være perfekt til kaifiske mens 7-21 passer godt i ferskvann og er litt pinglete for kaifiske.

Selv ville jeg gått for en 7-21 med en snelle i størrelse 2500-3000.

Takk! Har tittet litt mer nå, og magefølelsen bringer meg i retning beastmaster stc 14-40, jeg vil heller ha litt for kraftig stang til ferskvann enn for pinglete til kaifiske.  

 

Med det i mente, hvilken snelle kunne passet til denne? Her har jeg virkelig ingen anelse, så ja takk til tips med forklaringer. Spiller valg av line stor rolle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du en 14-40 så kan du gå opp til en snelle i størrelse 4000 men det er neppe nødvendig.

Ville valgt 0,15 mm multifilament uansett da det gir deg nok bruddstyrke og tåler litt slitasje. En monofortom på rundt 0,30 mm er også greit å ha.

 

Med 14-40 stangen kan du bare glemme å bruke spinnere i ferskvann og heller satse på skjesluker på 12 gram og sildesluker på 15-20 gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 3.7.2017 at 17.03, Audiosan skrev:

Jeg kan varmt anbefale Shimano Technium 4000. du får den for 1499,- hos Skitt Fiske.

Da har lønnen kommet inn og jeg tenkte å bestille beastmaster 14-40, men ser at technium 4000 snellen ser ut til å ha forsvunnet fra skittfiske.no.

 

Har du eller noen andre her råd til valg av snelle i samme prissegment (opp til ca. 1500,-) til mitt ønskede bruk, beskrevet over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre dårlig greie på ting selv og kan dermed ikke hjelpe deg stort, men ser at du har fått masse bra tips :)

Jeg ville dog bare si at en fast fiskevenn av meg bruker teleskopstang. Vet ikke merke etc men den funker toppers og tar himlade liten plass når slått sammen. Så en teleskopstang i riktig størrelse, men av god kvalitet er nok ikke dumt å tenke på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har beastmaster stc 7-21 og vil påstå den er kraftig nok for saltvann. Men vet ikke om jeg ville anbefalt den til deg, det er styr å sette sammen 5 deler, sette på snelle, tre igjennom snøre og knytte på svirvel. Tar for 10 min og montere og 5 minne pakke sammen.se heller om du kan finne en teleskopstang som umiddelbart er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 16.7.2017 at 15.43, Audiosan skrev:

Om ikke Technium er å finne noe annet sted, så er vel Nasci 4000 the nærmeste valget. Dette er etterfølgeren til Aernos 4000. Den ligger til 1499 hos Skitt Fiske.

Ser veldig mange som skryter av Aernos-snellene på forumet, men finner de nesten ikke på nett. Forstår jeg det slik at Nasci har erstatten Aernos i sin helhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.