Gå til innhold
Fiskersiden

Kanotur


doc holliday
 Share

Recommended Posts

Vi er en liten gjeng på 6 personer som har bestemt oss for en langhelg i kano mellom Brokke/suleskard og ljosland

Har nå 3 ally kanoer, 2stk 16.5 og en stk 15

 

Så lurte på om det er noen som har prøvd denne turen og kan gi noe tips.

Begynner i området Øyuvsbu og innom Gaukhei  og ned til Langevatn. 

Noe informasjon om lengde og slikt har vi men er rimlig ferske på langtur i kano så usikker på om det er 2-3-4 dagers tur. Hvor mange timer man bør beregne pr dag og forskjellige slike ting.

 Så om noen har padlet hele eller deler av turen så si gjerne ifra. ønsker selvfølgelig også å vite litt om fiske om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

veldig mye tips har jeg ikke, men jeg kjører over der med lastebil nå og da, og har også litt erfaring med bruk av kano

Personlig så synes jeg denne turen er rimelig ambisiøs, dere må regne med en god del bæring. Elvene på kartet er for det meste uttørket på sommeren, og i tilegg er de grunne og steinete.

Terrenget i dette området er også ulendt med mye stein og knauser, ogf ganske bratt.

fisket er etter det jeg vet veldig variabelt, med mye småfisk i mange vann, men jeg har også hørt om stor fisk, bla annet i sandvigsvatnet, punkt nr 1

https://kart.gulesider.no/m/b3Gdt

I indre flogvatnet, pkt 2 har jeg fått bekkerøye, og også fått bekreftet av oppsynsmannen som jeg traff der oppe en gang at den finnes i dette vatnet i tilegg til i roskreppfjorden

Ved sandvigsvatnet er det også en stor rasteplass med toaletter og muligheter for å telte rundt plassen. Her er det greit å sette ut kano om dere vil ta ei overnatting og starte turen fra morgenen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ut.no/tur/2.2114/

Dette jo utgangspunktet for vår tur. 

6 mann 3 kanoer. fredag morgen til søndag ettermiddag.

Ja blir noen bæringer. Noen kan bli litt bratte og slikt men ellers så ser det ut til at det er 1-1.5 km bæring mellom vannene. 

Vi blir ikkje liggende på turistforeningshytter. Lavvo er fint.

Så håper vi å finne såpass med fine fiskevann at vi kan bruke god tid på fiske og ikkje bare padle å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var turen unnagjort.

Fantastisk fin 2.5-3 dagers tur. Annbefales på det sterkeste.

Dette er ikkje i overkant ambisiøst for noen vil eg si. 

Vi var 6 mann, ingen av oss er veldig trent men ok.

Flere hadde ikkje vert på kanotur før annet enn en kort innføring i vannet for en uke siden.

Kanotur med Ally gikk over all forventning. Blåste en del men med sekkene som lodd i bunnen av kanoene var de stødige som fjell og det gikk veldig fint selv om vi hadde motvind mye av turen.

Selvfølgelig blir man matt i baken av slikt men det gikk veldig greit.

 

Vi hadde 2 overnattinger.

Reiste hjemmenfra fredag 06.00 og kom igang med gåing inn til første vann ca 09-09.30

PGA dårlige værutsikter på søndagen så var vi til veien og fikk skyss igjenn ca kl 14.

Akkurat før regnet kom. Meldte at det skulle regne mye.

 

Bæring / sleping av kanoer gikk veldig greit.

Ved myr/grasslandskap/lyng så slepte vi gjerne ally kanoene mens de ble bært over steiner og slikt.

Fiske var ok.

Fant ei plasser der eg har tro på at det er meget pen fisk. der vi hadde litt napp og kun fikk opp en på 530gram. samt noen napp som var meget lovende. 

Skulle ønske vi hadde en dag til der. Veldig stort vann med enormt mange øyer og viker. Fantastisk flott plass. 

Ellers så var det mere enn nokk napp og fisk i mange av de vannene langs ruten med fisk på 2-400 gram

 

Eg vil gjerne tilbake til noen av vannene.

Neste gang gjerne med 3-4 dager og mere fisketid i spesielt eit av vannene på ruta. samt gjerne flere vann litt utenfor denne ruten vi padlet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.