Bonavar Skrevet July 10, 2017 Rapporter Share Skrevet July 10, 2017 Hei alle sammen ,) Jeg ble oppringt av en selger for noen måneder siden. Da ringte dem fra Tinde Energi AS. Jeg takket ja men det er noen jeg angrer på nå. Etter jeg byttet strømleverandør har jeg fått flere inkassovarsler med purregebyr. Jeg har nå vert i kontakt med dem men det gir seg ikke. I dag fikk jeg min andre inkassovarsel med 70kr i gebyr. Dem har ikke eFaktura eller autotrekk som betalingsmåte. Dem sender alt på epost men jeg har ikke mottatt noen epost som stemmer overens med faktura nr dem belaster meg for. Er det noen som har tips om hva jeg bør gjøre ? Er det ikke normalt og sende ut en varsel før dem sender fakturaen til inkasso ? Jeg må jo helt klart bytte strømleverandør fort som mulig. Fint med gode tips til billig strøm Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet July 10, 2017 Rapporter Share Skrevet July 10, 2017 Tja, en liten påminnelse om at det i henhold til inkassoloven er forbundet med straffeansvar å sende omtvistede krav til inkasso, kan jo være på sin plass. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espenkg Skrevet July 11, 2017 Rapporter Share Skrevet July 11, 2017 Det er mulig det er litt forvirring her. Jeg opplevde det samme med LOS, men det var min egen feil da jeg hadde lagt inn feil KID nr på avtalegiroen. Et "inkassovarsel" er egentlig bare en purring med påfølgende purregebyr. De varsler deg om at det vil bli sendt til inkasso om ikke du betaler. De siste årene ser det ut til at mange har gått bort fra 1. gangs purring og går rett på inkassovarsel i stedet. Jeg har tidligere hatt god erfaring med Gubrandsdal Energi. Billig og oppfordrer til avtalegiro. Hadde jeg kunne velge (borettslaget har felles strømavtale), hadde jeg gått tilbake til dem. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet July 11, 2017 Rapporter Share Skrevet July 11, 2017 Det er ikke lengre krev om purring før inkassovarsel, så leverandør (eller innfordringspartner) kan sende inkassovarsel som første gangs varsel. Men merk at som Espen sier så er det fortsatt bare et varsel, inkasso åpnes først når fristen på inkassovarselet har utløpt, så fremt ikke kravet bestrides. Sørg for at all kommunikasjon er skriftlig, feks mail. IKKE ring de, og blir du oppringt så si at du ikke ønsker muntlig kommunikasjon men vil ha ting på mail så du kan dokumentere hva som skjer når. Ihht regelverket så har leverandør fulgt opp sin del så lenge faktura er sendt til mottagers oppgitte adresse. Dette er en betydelig utfordring når den adressen er elektronisk, men du har krav på å vite hvor faktura er sendt (til hvilken mailadresse). Men sjekk spamfilteret ditt først, det er ikke uvanlig av de havner der, mail er i det hele tatt en ELENDIG måte å oversende faktura. Det er ikke uten grunn at endel innfordringspartnere nettopp ønsker å sende deg faktura på mail, for de vet at de da kan se frem til ekstra inntekter i form av renter og gebyrer siden 5% av faktura sendt på mail blir "borte" rent statistisk sett. Oppsummert: Send innfordringsselskapet en mail, med leverandør i kopi. Start mailen med "Kravet bestrides". Be motparten dokumentere sitt krav i form av fakturakopier og at de opplyser om hvor faktura er sendt. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonavar Skrevet July 11, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet July 11, 2017 Takk for svar gutter. Det er ikke inkassovarselen jeg bryr meg om men gebyret på 70 kr. Helt unødvendig må jeg si. Jeg mailet dem i forrige måned om dette problemet. Men så skjer det igjen å det irriterer meg. Ser ikke ut som jeg blir noe klokere på dette så nå er det bare og bytte. Siste gang jeg takker ja til noe over tlf. Man lærer av sine feil Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.