Gå til innhold
Fiskersiden

Hvem strømleverandør brukere dere ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen ,)

Jeg ble oppringt av en selger for noen måneder siden. Da ringte dem fra Tinde Energi AS. Jeg takket ja men det er noen jeg angrer på nå. Etter jeg byttet strømleverandør har jeg fått flere inkassovarsler med purregebyr. Jeg har nå vert i kontakt med dem men det gir seg ikke. I dag fikk jeg min andre inkassovarsel med 70kr i gebyr. Dem har ikke eFaktura eller autotrekk som betalingsmåte. Dem sender alt på epost men jeg har ikke mottatt noen epost som stemmer overens med faktura nr dem belaster meg for. Er det noen som har tips om hva jeg bør gjøre ? Er det ikke normalt og sende ut en varsel før dem sender fakturaen til inkasso ? 

Jeg må jo helt klart bytte strømleverandør fort som mulig. Fint med gode tips til billig strøm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er litt forvirring her. Jeg opplevde det samme med LOS, men det var min egen feil da jeg hadde lagt inn feil KID nr på avtalegiroen.

Et "inkassovarsel" er egentlig bare en purring med påfølgende purregebyr. De varsler deg om at det vil bli sendt til inkasso om ikke du betaler. De siste årene ser det ut til at mange har gått bort fra 1. gangs purring og går rett på inkassovarsel i stedet.

Jeg har tidligere hatt god erfaring med Gubrandsdal Energi. Billig og oppfordrer til avtalegiro. Hadde jeg kunne velge (borettslaget har felles strømavtale), hadde jeg gått tilbake til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lengre krev om purring før inkassovarsel, så leverandør (eller innfordringspartner) kan sende inkassovarsel som første gangs varsel. Men merk at som Espen sier så er det fortsatt bare et varsel, inkasso åpnes først når fristen på inkassovarselet har utløpt, så fremt ikke kravet bestrides.

Sørg for at all kommunikasjon er skriftlig, feks mail. IKKE ring de, og blir du oppringt så si at du ikke ønsker muntlig kommunikasjon men vil ha ting på mail så du kan dokumentere hva som skjer når.

Ihht regelverket så har leverandør fulgt opp sin del så lenge faktura er sendt til mottagers oppgitte adresse. Dette er en betydelig utfordring når den adressen er elektronisk, men du har krav på å vite hvor faktura er sendt (til hvilken mailadresse). Men sjekk spamfilteret ditt først, det er ikke uvanlig av de havner der, mail er i det hele tatt en ELENDIG måte å oversende faktura. Det er ikke uten grunn at endel innfordringspartnere nettopp ønsker å sende deg faktura på mail, for de vet at de da kan se frem til ekstra inntekter i form av renter og gebyrer siden 5% av faktura sendt på mail blir "borte" rent statistisk sett.

 

Oppsummert:

Send innfordringsselskapet en mail, med leverandør i kopi. Start mailen med "Kravet bestrides". Be motparten dokumentere sitt krav i form av fakturakopier og at de opplyser om hvor faktura er sendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter. Det er ikke inkassovarselen jeg bryr meg om men gebyret på 70 kr. Helt unødvendig må jeg si. Jeg mailet dem i forrige måned om dette problemet. Men så skjer det igjen å det irriterer meg. Ser ikke ut som jeg blir noe klokere på dette så nå er det bare og bytte. Siste gang jeg takker ja til noe over tlf. Man lærer av sine feil :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.