Gå til innhold
Fiskersiden

Floking på snøret


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Nesten ved hver fisketur opplever jeg av og til at snøret begynner å legge seg oppe på snella når jeg begynner å sveive inn. 

Er dette ganske vanlig eller er det dårlig (les billig) snelle som er årsaken?

Legger ved et bilde av et skrekkeksempel da gav blaffen og bare sveivet inn siden jeg skulle til å avslutte fisketuren likevel.

Fiskesnella.thumb.jpg.5d38f8b7a00eaacce745d1461bc2a8a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at når bøylen slår over at ikke sena blir liggende tvers over fronten av spolen.
Best er å manuellt slå bøylen over. Ikke bare begynne å sveive med åpen bøyle.

En mulighet er også at spolen er feiljustert og står for langt frem,
eller at sena ikke glir langs bøylen og ender opp i sporet den skal ende opp i. Sistnevnte kan komme av f.eks. hakk i bøylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt et par fisketurer nå hvor jeg slår over bøylen manuelt og det har fungert uten kluss så langt. 

Tenkte forresten så smått og begynne å oppgradere fiskeutstyret og tror jeg kjøper meg ny snelle i dag. Legger på nytt snøre på denne da.

Men så lurer jeg på om det går å sveive over brukt snøre fra ei snelle til ei annen, eller sjansen stor for at jeg da kan få problemer med floking og tvinn på snøret her også?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FærskFesk skrev:

Har forsøkt et par fisketurer nå hvor jeg slår over bøylen manuelt og det har fungert uten kluss så langt. 

Tenkte forresten så smått og begynne å oppgradere fiskeutstyret og tror jeg kjøper meg ny snelle i dag. Legger på nytt snøre på denne da.

Men så lurer jeg på om det går å sveive over brukt snøre fra ei snelle til ei annen, eller sjansen stor for at jeg da kan få problemer med floking og tvinn på snøret her også?

 

 

Dette skjer også med billig sene som kan være overdimensjonert i forhold til snella. Har opplevd dette med noe sene jeg har kjøpt tidligere på ebay. Dette skjer også om man har på for mye sene på snella. 

Jeg ville ikke brukt tid på å bytte den gamle sena over på den nye snella. Ny snelle = ny sene i mine øyne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snøre bruker jeg Trilene xl smooth casting. Coop sport selger disse til 55-80 kr stk, og er vel et ok snøre eller så der? Dette med at snøret kan legge seg på toppen av snella når jeg starter å sveive inn skjer enten snella er full eller halvfull, men som nevnt så ble det bedre når jeg begynte å slå over bøylen manuelt, tror jeg.

Og jeg skal legge nytt snøre på den nye snella, men jeg lurte på om det var greit å legge "brukt snøre" over på den nest beste snella, siden denne er tom fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.