Gå til innhold
Fiskersiden

Trollingfiske i Altafjorden


GriseFlax
 Share

Recommended Posts

Hei!

For første gang i mitt liv skal jeg gå fra å være landkrabbe til å bli en sjøape, satt det litt på spissen. Tar selvfølgeig med båten. Veldig lite erfaring med havfiske generelt, og enda mindre rundt havfiske så langt nord. Etter å ha "trollet" mjøsa og dratt opp mange fine ørreter der, ønsker jeg å teste fiske etter sjøørret og muligens laks, om dette er mulig, lov, sosialt akseptert og så videre. 
Er det lov/vanlig å utøve trollingfiske med flere stenger etter laks/SØ, eller er det noen begrensninger?

Når, hvor, hvordan, hva er ganske sentrale spørsmål i mitt hode. Om du lurer på hva jeg mener med det, kan jeg utdype med at jeg lurer på når jeg skal fiske hvor, hvordan jeg skal fiske og med hva. Har forstått at å lete opp sildestimer skal være riktig, men før jeg bruker for mye tid er det greit å vite om det er prøvd med suksess i det heletatt, før jeg kjører båten nærmere 200mil og skaffer båtplass til noen tusen. Regner med noen lokale kan svare meg på mye jeg lurer på når jeg kommer opp, men siden avstanden er så stor, hadde det vært brillijant om noen her inne på forumet hadde villet hjulpet meg litt i starten.
Så kommer jeg garantert tilbake og deler kunnskap, etter jeg får bygget opp litt erfaring, om vi kommer så langt.

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trolling etter SØ/Laks er kun tillatt med 2 stenger.
Vanligvis er det høy hastighet og høyt i vannet en tar laksen. 
En må snakke med kjentsfolk og gjerne finne ut hvor det pleier å bli satt garn/nøter. Det er en grunn til at de blir satt der de blir satt.
Vil også tro at storlaksen allerede er i elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Omsider funnet noe som jeg kan bruke... detaljerte fangstrapporter https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/11272/article.pdf?sequence=2

Her var en rapport med prøvefiske med prøvegarn som er merket detaljert, og disse er nok ikke satt ut på måfa. Dette gav god informasjon om innkomstruta til laksen, så er det bare å prøve seg frem på plassene. Ser ut som våren og tidelig sommer har vært tiden med best fangster.

Om det er noen lokale eller andre her inne på forumet som kan dra nytte av dette/deler interessen for laksetrolling i havet generelt er jeg glad for å komme i kontakt, og etterhvert dele tips og erfaringer. Tror norsk laksedorging i fjordene/havet har stort forbedringspotensiale, og jeg ønsker å prøve ut, men man utvikler fisket fortere og bedre om man er fler om saken og får prøvd ut flere ting. Det tas tonnevis av yrkesfiskerne/garnfiskerne i havet så hvorfor ikke på trolling!

Laks_Vandring.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal la redskapen gå så fort at seien ikke klarer å te.  Når du tror at det går for fort, har du antagelig rett hastighet. Vanskelig å oppgi i knop da strømmen kan være ganske sterk der oppe.  

 

Gå for redskap som tåler litt hastighet, f.eks Bomber eller helst Strike Pro 9-12 cm. Vanlige farger sølv,blått/sort kan være en grei start.  Tassi (26g blå eller gul) kjørt feil vei tåler også ganske godt  med hastighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt og fått innspill, av at ihvertfall sjø ørreten ofte er stappfull med tobis her på våren. Da er jo agnene du nevner på den måte "riktig".

Fiske med agn skal vel vanskelig gjøres i store farter men mulig det finnes noe som går i over 3 knop? Har både jackpotskaller og vouksi raksi, kanskje agnfiske med tobis bør prøves. 

En ting jeg har fundert litt på, er om det er mulig å bedrive seitrolling med 5-6 stenger (om det er lov??) og kanskje få litt bifangst av eventuell laks, som gir meg større statestikk og grunnlag for hva som funker. For deretter gå tilbake med 2 stenger etter hvert, og vurdere da om jeg vil kakke en og annen. Dorger aldri med mer enn en krok per agn og fisken tåler og bli satt ut på riktig måte. Er det innenfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, GriseFlax skrev:

En ting jeg har fundert litt på, er om det er mulig å bedrive seitrolling med 5-6 stenger (om det er lov??) og kanskje få litt bifangst av eventuell laks, som gir meg større statestikk og grunnlag for hva som funker. For deretter gå tilbake med 2 stenger etter hvert, og vurdere da om jeg vil kakke en og annen. Dorger aldri med mer enn en krok per agn og fisken tåler og bli satt ut på riktig måte. Er det innenfor? 

Dette er et godt spørsmål, og viser noe av problemet med den norske reguleringsmodellen.

Det helt formelt riktige svaret på spørsmålet ditt er nok nei, dette er ikke innafor.

Den aktuelle forskriften heter forskrift om oppgaveplikt og om redskaper som er tillatt benyttet ved fiske etter anadrome laksefisk. Se paragraf 2.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-02-25-256

I hjemmelsloven, lakse- og innlandsfiskeloven, § 33 heter det også "fiske etter".

Slik jeg vurderer det er derfor din plan med å tilsynelatende fiske etter sei, men med mål om å få laks ikke i hendhold til loven. At du setter ut igjen ev. fangs endrer ikke på dette. Det er altså motivet for fiskingen som avgjør om dette er tillatt, og det må man i mange sammenhenger inn i holdet ditt for å få svar på. Dette er som de fleste skjønner en litt håpløs regel å forvalte ...

Om det er noen skikkelige juss-nerder der ute, kan dere drøfte betydningen av dolus eventualis i denne sammenheng ... Praktisk betydning har det neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det, ønsker ikke overprøve lovene på noe som helst måte, rar regel men det er helt greit. 

Men uansett, hvordan er regelen for antall stenger ved trolling etter hvitfisk? Leste 8 på gammel tråd i forumet men finner ikke noe lovbestemt eller troverdig... Når man har redskapen og trollingrigget båt er det jo godt å få prøvd den for det fulle en gang i ny og ne hvis det er lov, skal vistnok være bra med sei i fjorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man holder seg utenfor eventuelle fredningssoner, og Altaelva har vel ei slik?, så er det meg bekjent ingen redskapsbegrensninger ved fiske etter sjøfisk. 

Det er det som gjør regelen litt håpløs. Du kan dorge med 10 stenger etter sei, men i det øyeblikket du tenker "nå skal jeg jaggu se om jeg kan få en laks", så fisker du i prinsippet ulovlig. Nå finnes det vel situasjoner der man vanskelig kan bortforklare fisket sitt med sei-jakt, men i utgangspunktet er det motivet som avgjør.

Men, si meg, er ikke du  Mjøs-fisker? Snakker vi HiA, eller noe i den dur? 

TT 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert funnet ut at 2 stenger er nok.  Skal du fiske effektivt med litt god fart på redskapen, så har du nok med å kontrollere og rense to stenger.  Fisker du med mange stenger så klarer du ikke å holde redskapen rein.(det idielle hadde vært 3 stenger) Det blir mye lort som sitter fast på krokene i saltvann.

Ellers vet jeg at det praktiseres kjøring med fler enn 2 stenger, så går man over på 2 etter at det er kommet blank fisk i båten, men det er ikke lov. Kjører du med to stenger har du hele tiden minst en som fisker effektivt.  Høyt i vannet på godværsdager og 5-15 meter ned på lavtrykks-dager.  Du må regne med mange timer -  ihvertfall etter laks. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.9.2017 at 20.39, TT skrev:

 

Men, si meg, er ikke du  Mjøs-fisker? Snakker vi HiA, eller noe i den dur? 

TT 

 

 

Må inrømme jeg ikke vet hva den fancy forkortelsen betyr, men du har helt rett i at jeg egentlig er Mjøsfisker, og elsker blank fin kvalitetsfisk. Rett og slett kastet meg rundt og flyttet et par hundre mil, blitt en såkalt "jævla søring":lol:

19 timer siden, svebe skrev:

Du må regne med mange timer -  ihvertfall etter laks. ;)

Gleder meg til kosetimer på sjøen. Dette er ikke fiske, men som en god jakt skal være! Mange takk for meget gode tips, virker som du har praktisk erfaring i bakhånd og DET er gull. 

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GriseFlax skrev:

Må inrømme jeg ikke vet hva den fancy forkortelsen betyr, men du har helt rett i at jeg egentlig er Mjøsfisker, og elsker blank fin kvalitetsfisk. Rett og slett kastet meg rundt og flyttet et par hundre mil, blitt en såkalt "jævla søring":lol:

Sorry, det ble litt for høy nerdefaktor på den. HiA - Høyskolen i Alta.

Du burde ha uante muligheter for variert fiske bosatt der! Selv har jeg vært mange ganger i Finnmark de siste årene i forbindelse med jobb, men jeg har ikke hatt med fiskestang dit siden 1988. Skandale! :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noen som har, eller vet om en oversikt over beten og hastighet? Som en hastighetstabell? Hadde vært interessant å hatt, eller samlet sammen en veileder for ulike "vanlige" agn og så kunne man fylt på, kanskje vi skulle lagd et felles dokument her inne!... Tror ikke jeg klarer å plotte inn alle agntyper selv, men med en god mal og struktur kunnet jeg laget online dokument, som alle kunne blitt med og formet med å plotte inn agntyper og hastighet, med kommentar og hastighet ved andre oppsett osv. Hvis det ikke allerede fins noe brukende. 

Noen tanker om den ideen? 

Hvis det blir dårlig respons lurer jeg på beten/flashere som kan brukes i 3,5-5knop for så fort har jeg nesten aldri kjørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Sitat

 med en god mal og struktur kunnet jeg laget online dokument, som alle kunne blitt med og formet med å plotte inn agntyper og hastighet, med kommentar og hastighet ved andre oppsett 

Tok meg selv på ordet og laget en mal, som alle kan skrive i. Håper det funker som jeg håper. Skal i utgangspunktet kun funke for dere her inne. 

https://docs.google.com/document/d/1lYIfSPrddiYaSztFW-0woB58tT-JVlK67HVm2z8uL0g/edit?usp=sharing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 21.10.2017 at 23.17, GriseFlax skrev:

Noen som har anbefale en snelle til kystdorging?  0.35 250m+ senekapasitet eneste kriterie, telleverk er også kjekt men ikke absolutt kriterie. Er vel kanskje noen gode høstkupp å komme over nå..

Shimano Tekota 500LC er fin. Alternativt 600LC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ligge noen alternativer her: https://www.skittfiske.no/avdelinger/supertilbud/tommesalg/sneller/multiplikatorsneller

Jeg har en Okuma Magda Air 30. Den virker kurant nok, men er intet smykke. Jeg har også en Daiwa med telleverk. Den er spinklere enn Okumaen og virker heller ikke like godt bygget, men det er ikke en av de nyeste trollingsnellene fra Daiwa.

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.10.2017 at 16.14, TT skrev:

Okuma Magda Air 30. Den virker kurant nok, men er intet smykke

Den ser ut til å ha meget god linekapasitet og virker kurant, så spørs om det blir å prøve. Er jo snelle og ikke smykke jeg er ute etter, sånt kjøper jeg til min bedre halvdel og ikke meg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Trollingen er igang, første tur idag. En kamerat fikk veive inn 6kg’s kveite, tatt i 4knop på tomic bak 30bly i overflata, tror det bryter alle fysiske lover, men helt rått. Dorget rundt en niesestim hvor måkene var helt gærne. Skikkelig morro å få kveite i flata på dorging, skikkelig fart i den. Full av tobis i magen sin så at en 4» tomic falt i smak var nok flaks. Ekstra stas med to kompiser på besøk, så det ble grilling av fersk kveite, kan trygt si det smakte fortreffelig med ei pilsner til !!

 

962360AC-6875-4F8C-87DE-CCDFEF4E25E3.jpeg

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.