Gå til innhold
Fiskersiden

Ny norsk gjedderekord?


Recommended Posts

Ja, den er lang som bare fy, men den ser vel ganske så slank ut?

Uansett, det dukker vel opp ett endelig svar om ikke lenge. Fyren måtte jo selvfølgelig ta med seg madammen hjem... Heia Norge...

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at han sloss mot fisken i en time så da spiller det strengt tatt liten rolle om han kakket den eller ikke, den hadde mest sannsynligvis dødd hvis den hadde vært sluppet ut. 
Ja slipp ut de store individene, og spre dette budskapet utenfor miljøet. Også grunnet til at det er så utrolig viktig at de store får leve.
Men til syvende og sist så faller det på bruken av sunn fornuft, og det inkludere å drepe individer som ikke lenger har livets rett, feks etter altfor lange fights, masse avrevne gjeller, blind på begge øya osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående blinde gjedder: De klarer seg fint. Så lenge sidelinja er intakt så klarer blinde gjedder seg like godt som seende gjedder. Dette finnes det faktisk forskning på fra tyskland.

Så selv om kroken sitter i øyet, SLIPP UT GJEDDA. Den klarer seg.

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fight i varmt vann i 2-3 timer innbyder ikke til gjenutsetting. Fisken er veid hos Knutstad&Holen som har bedre vekter enn noen sportsfisker. 

Fisken ble tatt i et privat tjern som ble rotenonbehandlet for mange år siden med tanke på å sette ut ørret. Det har vokst frem igjen stammer med stor gjedde og åbbor der (mulig utsatt fra Mjøsa). Lokale hevder det ble tatt gjedde rett etter behandling da det ikke blekkpatroner behandlere i innløpsbekk òg der er gjedde i vannet ovenfor.  Trolig også at det fortsatt er karuss der òg noe ørret . Vannet blei også ved en feiltagelse tilnærmet tømt for vann i dette årtusenet, men det er tatt flere åbbor godt over kiloen og gjedder på 10+ i ettertid. Det er fritt fiske i vannet. Vil tro dette er et ypperlig sted å starte for unge håpefulle predator jegere. Dro selv med meg sykkelen og stanga hit òg denget uti både lax rainbow og hilo med vekslende hell. 

Endret av Lord Flashheart
Ny info frakt grunneier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, CrazyForEsox said:

Angående blinde gjedder: De klarer seg fint. Så lenge sidelinja er intakt så klarer blinde gjedder seg like godt som seende gjedder. Dette finnes det faktisk forskning på fra tyskland.

Så selv om kroken sitter i øyet, SLIPP UT GJEDDA. Den klarer seg.

Nå spesifiserte jeg blind på begge øyer da.

Og neste gang du refererer til forskning kan det kanskje være lurt å linke til en artikkel. Nå fant jeg noe fra midten av 1900-tallet, men de skrev om viktigheten av laterallinjen og ikke at blinde gjedder klarte seg like godt som seende. 

Så jeg står på mitt, er gjedda blind på begge øynene så kakk i vei, du klarer sikkert fange fisken året etter, men det vil mest sannsynligvis ha tapt en god del i vekt.

Endret av Issat-Erke Trosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Issat-Erke Trosten skrev:

Nå spesifiserte jeg blind på begge øyer da.

Og neste gang du refererer til forskning kan det kanskje være lurt å linke til en artikkel. Nå fant jeg noe fra midten av 1900-tallet, men de skrev om viktigheten av laterallinjen og ikke at blinde gjedder klarte seg like godt som seende. 

Så jeg står på mitt, er gjedda blind på begge øynene så kakk i vei, du klarer sikkert fange fisken året etter, men det vil mest sannsynligvis ha tapt en god del i vekt.

 

Sorry, har ikke noen link. Var noe jeg leste i et dansk blad et par år tilbake. Trur det var Fisk & Fri? Jeg sitter ikke her og finner opp ting bare for å krangle, ta det med ro.

Uansett, dette var noe som ble gjort nylig, det var ferskt når bladet kom ut. Forsøket gikk ut på at et antall gjedder ble sluppet ut i en innsjø. 1/3 del var friske, 1/3 var blinde (på begge øyne), og 1/3 del hadde fått fjernet funksjonen i laterallinjen. Etter en viss tid (trur det var ett år eller to) viste det seg at de blinde gjeddene klarte seg like godt som de fullstendig friske, mens de som manglet funksjon i laterallinjen var kraftig underernærte. Sistnevnte ble også fanget i mye mindre antall, mest sannsynlig fordi mange av de ikke hadde overlevd.

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Issat-Erke Trosten said:

Nå spesifiserte jeg blind på begge øyer da.

Og neste gang du refererer til forskning kan det kanskje være lurt å linke til en artikkel. Nå fant jeg noe fra midten av 1900-tallet, men de skrev om viktigheten av laterallinjen og ikke at blinde gjedder klarte seg like godt som seende. 

Så jeg står på mitt, er gjedda blind på begge øynene så kakk i vei, du klarer sikkert fange fisken året etter, men det vil mest sannsynligvis ha tapt en god del i vekt.

Blind gjedde klarer seg fint, blind gjedde uten intakt sidelinjeorgan dauer.
(Synopsis of Biological Data on the Northern Pike: Esox Lucius Linnaeus: http://www.fao.org/docrep/017/ap954e/ap954e.pdf)


Har selv fått plenty gjedde i vann med kun 5-10cm sikt. Ikke spesielt feite, men i helt ok form.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linker til Fiskemannen er forskningen jeg fant. Den sier ingenting om hvor bra en blind gjedde klarer seg, den sier bare at den klarer å fø. Det at han fikk samme blinde gjedda tre år på rad gir meg svært lite. Hvordan var kondisjonen til gjedda de tre årene? Er det ekstremt høy fisketetthet i vannet? Det er mange faktorer som spiller inn, og da blir det mer som å gamble på at gjedda klarer seg enn å faktisk vite at den klarer seg.

Og det står i artikkelen at blinde gjedder reagerte ikke på dødt agn.

Edit 2: Crazyforesox, du gidder ikke finne fram forskning for å krangle, også referere du til nevnt forskning igjen. Du skjønner vel at hele argumentet ditt faller i grus da?

Endret av Issat-Erke Trosten
Refererte til feil person..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Issat-Erke Trosten said:

Det du linker til Fiskemannen er forskningen jeg fant. Den sier ingenting om hvor bra en blind gjedde klarer seg, den sier bare at den klarer å fø. Det at han fikk samme blinde gjedda tre år på rad gir meg svært lite. Hvordan var kondisjonen til gjedda de tre årene? Er det ekstremt høy fisketetthet i vannet? Det er mange faktorer som spiller inn, og da blir det mer som å gamble på at gjedda klarer seg enn å faktisk vite at den klarer seg.

Det står i den undersøkelsen at gjedda ikke reager på matlukt, type død fisk, mens andre undersøkelser hevder at gjedda reagerer på feromoner fra skremt/skadet fisk. Dette er jo forskjellige reseptorer.

Å kakke eller ikke kakke er en vurdering som er opp til den enkelte fisker, men vi kan vel si at det ikke er grunn til å tro at blinde gjedder sulter ihjel. Så får man heller vurdere om gjeddas eventuelt reduserte livskvalitet er grunnlag for kakking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Fiskemannen said:

Å kakke eller ikke kakke er en vurdering som er opp til den enkelte fisker, men vi kan vel si at det ikke er grunn til å tro at blinde gjedder sulter ihjel. Så får man heller vurdere om gjeddas eventuelt reduserte livskvalitet er grunnlag for kakking. 

Er nettopp dette jeg vil få fram. Sunn fornuft.
I et vann med høyt fisketetthet vil nok en blind gjedde klare seg fint. 
Men er det lav fisketetthet vil den nok slite, og da syns jeg man skal kakke den.
Jeg bare reagere på påstanden at blinde gjedder klarer seg like fint som ikke-blinde, som dere til en viss grad har klart å argumentere for. 
Tenker personlig at jeg skal i størst mulig grad levne naturen i den standen den var i når jeg kom. Jeg slipper gjedder som er blind på det ene øyet, tar jeg derimot en fullstendig blind gjedde, som jeg ser ikke klarer seg bra, så kaker jeg den. 
 

Endret av Issat-Erke Trosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått en blind gjedde i åpenbart dårlig kondisjon hadde jeg kakket den, hadde den derimot sett ut til å være i fin form hadde den fått svømme videre.

Tror jeg skal se om jeg kan grave frem litt mer forskning på temaet gjedde og lukt, det er ganske interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den ‎16‎.‎07‎.‎2017 at 10.09, Issat-Erke Trosten skrev:

 

Edit 2: Crazyforesox, du gidder ikke finne fram forskning for å krangle, også referere du til nevnt forskning igjen. Du skjønner vel at hele argumentet ditt faller i grus da?

 

Greia er ikke at jeg ikke gidder, greia er at jeg rett og slett ikke har noen link. Som sagt, jeg leste det i et blad trykket på papir, ikke på internet.

Det eneste som faller i grus her er vel at du bonker gjedder fordi du støtter deg på gammel folketro. Lykke til med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, CrazyForEsox said:

 

Greia er ikke at jeg ikke gidder, greia er at jeg rett og slett ikke har noen link. Som sagt, jeg leste det i et blad trykket på papir, ikke på internet.

Det eneste som faller i grus her er vel at du bonker gjedder fordi du støtter deg på gammel folketro. Lykke til med det.


Hvis du hadde fulgt med på diskusjonen istedenfor å melde deg fullstendig ut, for jeg nekter å tro at du har lest det vi har skrevet ovenfor, så hadde du sett hva vi har skrevet mens du ikke har deltatt.

Jeg avliver det jeg trenger til mat og jeg avliver de fiskene jeg anser som uansvarlig å slippe ut igjen. Det at du kaller sunn fornuft for gammel folketro for så være. 
Så lenge du ikke klarer å bla opp forskning som støtter dine påstander om at det er totalt urelevant for gjeddas liv om den er blind eller ei, så er min gamle folketro like god, hvis ikke bedre, enn påstandene du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.