Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret Kannibal?


Recommended Posts

Hei, jeg har nylig begynt å fiske igjen for første gang siden jeg var liten.

Driver å fisker i et vatn med bare Ørret. Har fått sikkert over 20 ørret på dupp der, men kun 1 med sluk, (Lilleauren).

Hvordan skal jeg velge sluk og skjeer osv? Med tanke på at det finnes bare ørret der.

Er ørretn mest sannsynlig kannibal der?

Takk på forhånd! Mvh. Ivrig Trønderfisker bitt av bassillen.

Endret av ogordon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen større individer som går over til å spise mindre artsfrender vil det alltid være, men i de fleste vann der ørret dominerer og det ikke er stimfisk å spise som røye, stingsild, ørekyte, sik, laue osv vil flesteparten av ørretene spise dyreplankton, insekter, krepsdyr, muslinger og annet rask. I noen vann er meitefiske med dupp suverent, i andre er det mer effektivt å dekke over større områder med sluk. Har du en sildesluk eller to i 10-18 g, et par skjesluker i 10-12 g og en spinner eller to er du rimelig bra dekket. Små jigger er også bra til ørret - det er svært få vann jeg har fisket i der jeg opplever ørreten som selektiv med unntak av i korte klekkeperioder der ett spesifikt insekt dominerer totalt. Når det gjelder farger - ha noe naturlig og noe skikkelig gyselig, helst fluoriserende. For eksempel, har du kobber/rød , sølv/grønn , svart og fluoriserende gul/oransje dekker du de fleste lysforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne i næringsfattige vann at ørret går over til kannibalisme som strategi. I næringsrike vann vil det ofte være enkeltindivider som er kannibaler mens resten jakter på insekter.

 

Ville satset enkelt med et par skjesluker i 7-12 gram i sølv og kobber. En sildesluk på 12-18 gram når du vil langt ut eller mistenker fiskespisere.

 

Selv bruker jeg kun bombarda og flue til normal fisk og slenger på den største sildesluken jeg klarer å kaste hvis det er fiskespisere i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.