Gå til innhold
Fiskersiden

Hyggelig tur med ungene til Femunden nasjonalpark


Svein Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Etter å ha tenkt på det i mange år fikk jeg endelig tatt med ungene på tur i Femundsmarka. Jeg var mest nysgjerrig på Røa-elven som renner fra Roasten og ned til Femunden da jeg både har lest, sett bilder og hørt mye bra om hvor fin den elva er. Men det fristet også litt å komme opp i høyden, over tregrensa.

Etter å ha sjekket litt på nett og hørt litt på diverse facebookgrupper hadde vi lagt en plan – og torsdag ettermiddag (etter jobb – ikke ferie helt enda, bare avspasering på fredagen) kjørte vi av gårde.

Det er litt langt til Femunden. Ca 3 timer og 3 kvarter fra Veitvet og opp til sørenden av innsjøen. Og så kommer kjøring derfra og til campingen vi har valgt oss ut. Vi hadde vurdert mange alternativer. Og det man bør tenkte med når man velge startpunkt – enten det er snakk om overnatting på campingplass eller om man bare skal parkere bilen – er hvor ferja/båten går ifra. Innsjøen er diger så det er veldig greit å bli fraktet til et punkt hvor man starter turen. Og den mest populære startplassen (eller sluttplassen) er Røa-oset. Og her går ferja innom hver dag. 

For de som kommer sørfra er Elgå et greit sted å ta ferja Femunden II fra.

Vi valgte en litt annen løsning. Vi dro til Femundshytten (ringte først selvsagt) og leide hytte der og ble fraktet over til noe som heter Storvika dagen etterpå. Samtidig avtalte vi å bli hentet på Røa-oset kl 14:00 på søndag. Fordelen med å dra til Storvika er at det er kort å gå opp til Røvoll hvor det ligger en rekke vann 775 m.o.h. som visstnok skal være brukbart med fisk i + at det er veldig åpnet og fint.

01.thumb.jpg.4673ec33807e616290443fae21eea042.jpg

 

02.thumb.jpg.f9988934260b1c2e526ca30ecc46aed4.jpg

 

03.thumb.jpg.25d16b7b4aa21f64f37531f96c1d8c07.jpg

 

Turen opp tok 1 times tid og du verden så flott det var der oppe! For oss som er vant til å gå rundt i tett skog var det utrolig deilig med så åpnet landskap. Ekstra moro for unga var at det gikk masse reinsdyr omkring der. Vi fant en super teltplass og koste oss med god mat + litt fisking. Men fisken var ikke mye bitevillig.

04.thumb.jpg.8edbb62c5e0036fa9df487c9e6c02149.jpg

 

05.thumb.jpg.ef8a1d52e3f5682feabb13dca69cffee.jpg

Omsider fikk Silje en på aktivt fiske med mark, men det var tydelig at det ikke var det store bittet. De andre fiskerne vi møtte på kunne fortelle om det samme – veldig dårlig fiske. I skumringen ble det riktignok mere aktivitet og både vi og de andre fiskerne hadde flere napp – og ørreter på som hoppet høyt i været før sluken løsnet. Jeg fikk en på land etterhvert. I det lille mørket som var prøvde jeg å harve – og 2 ganger var det ørret som tok marktugga uten at noen av de kom på land. Det ble imidlertid ikke skikkelig mørkt. Hadde vært artig å teste der en mørk kveld i august…

06.thumb.jpg.aeee6d885bc5d6977fa86c6bd46f2ee4.jpg

 

07.thumb.jpg.e15b14702ed6bb6d479939f3c1f5b0d7.jpg

Dagen etterpå – lørdagen – våknet vi til fantastisk vær.

09.thumb.jpg.7b1430d43f9684c2e40dda1ee456856c.jpg

Vi spise bacon og tok noen kast før vi pakket sammen teltet og gikk ned mot Nedre Roasten som altså er en del av Røa-vassdraget.

På turen gikk vi forbi mange vann så det hadde absolutt vært spennene og testet litt mere her oppe – men det får bli en annen gang.

Vi ankom Røa-vassdraget nede hvor elva renner ut av Nedre Roasten og fulgte elva nedover. Her var det mange fine fiskeplasser! Vi valgte å gå på sørsiden – motsatt side av der hvor den merkede stien gikk. Og grunnen til det var at man skulle se mer av elva med å gå på denne siden. Etter hvert fant vi en super teltplass hvor vi slo leir. Her møtte vi på et par karer som var i ferd med å bære en kano opp til Roasten. De hadde brukt 6 timer så langt! Hardt strev, men belønningen får de når de kommer opp og kan padle rundt der oppe i 2 uker!

010.thumb.jpg.863a6e12ed1d5192c045f33a4f2e1241.jpg

011.thumb.jpg.ec5c9d9fd03c026304a33edf08ec26a1.jpg

 

Vi rakk ikke å fiske så mye i Røa-elva, men på veien ned dagen etterpå fikk vi testet litt i noen av kulpene og fikk en del ørreter i steke størrelse. Det var veldig artig å gå nedover og ta et kast her og et kast der + hale opp småørret – så neste gang vil vi sette av mere tid til det.

 

012.thumb.jpg.c7bcc59ee2ab87ebe4cff3ff628993f9.jpgDa vi hadde 10 minutter igjen å gå til båten begynte det å sprutregne, så det ble ikke noe høytidlig farvel med Røa-vassdraget. Vi bare heiv tinga i båten og kjørte!

Alt i alt var dette en super tur med skikkelig flott natur! Fisket var ikke all verden, men godt nok til det var litt morsomt – og det finnes jo helt klart potensiale for reale fangster der. Kort sagt: Dette er en tur vi gjerne tar igjen

Endret av Svein Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fine bilder! Jeg har selv ligget på begge leirplassene du har bilder fra. Den siste kan for øvrig være en gromplass, særlig om det er noe som klekker. Stå på steinen ute i elva om lag bak hodet til jentungen, og fisk med flue ut i strømmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/17/2017 at 19.44, Bonavar skrev:

Takk som deler det så gøy ut. Selv om fisket ikke ble det store fikk dere en fin tur. Mange fine bilder tok dere også. De gutta du forteller om med kanoen var litt av noen karer :D men sikkert fine vann og padle i der oppe. Håper dem skulle fiske ?

 

 

Ja, det var speke karer de med kanoen. Og ja - de skulle fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, TT skrev:

Skikkelig fine bilder! Jeg har selv ligget på begge leirplassene du har bilder fra. Den siste kan for øvrig være en gromplass, særlig om det er noe som klekker. Stå på steinen ute i elva om lag bak hodet til jentungen, og fisk med flue ut i strømmen. 

Takk for tips - skal prøves neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 8/5/2017 at 21.09, Bjarne Heyerdahl Sætrang skrev:

 

Super fin tur dere hadde! Det er flott i Femundsmarka, noe som drar meg dit år etter år. Nesten blitt avhengig. Her er min tur fra i sommer: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2017/07/femundsmarka-2017-revansj-i-vassviktjnna.html

:)

Flott rapport! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.