Gå til innhold
Fiskersiden

utstyr til seifiske, muligens shad


can
 Share

Recommended Posts

Noken som har tips om kva som kan fungera til sei? Har til no brukt gammaldags fiskastein med gummimakk samt moderne havfiskestang, med pilk i boten og 2 gummimakk som oppheng. Vært litt opp og ned med bete. Har derfor lurt på å prøva noke nytt, lurt litt på shadjig til sei, kanskje bytta ut pilken med ein shad. Noken som har erfaring med noke sånt? Har ei shimano tld 20 snella med ei stang med skikkelig rygg. Huska ikkje akkurat kor sterk ho er. Djupna er vel foreløpig ned til 80-100m eller så. Har jo aldri prøvd shad før men ser at dei er nå dyre nok iverfall, men trur kanskje at seien lika gummi bedre enn metall. Trur det må vera litt vekt i den da det er ein del strøm der eg fiske og båten er liten, ellers så står snøre berre rett ut fra båten dersom avdrifta blir for stor på snøret. Takknemlig for svar.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del sei langs hele kysten med forskjellige metoder. Når du fisker fra 100-200 meter etter dem kan det lønne seg å lage et paternoster takkel og agne krokene med sild, makrell eller faktisk sei.

Hvis du skal fiske etter dem med kunstagn (pilk, shad) så synes jeg selv at shad er særs effektivt etter storseien. En del av kveiteshadene som finnes på markedet fungerer ypperlig til sei, når du skal fiske dem såpass dypt. Teknikken er egentlig kjempeenkel, slipp til bunn og sveiv rolig og jevnt oppover i vannlagene og slipp ned igjen. Det er det jeg pleier å gjøre.

 

Finner du dem på grunna er en sandeel eller små Kopyto relax jigger dødelig effektivt. Samme teknikk da, kast gjerne innover grunna og langs kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Rage. Når eg kjeme tilbake til "sivilisasjonen" igjen så skal eg kjøpa meg ein shad med litt tyngda i, tenkte kanskje på denne her https://www.salarsport.no/produkt/havfiske-kystmeite/shads/wildeye-giant-jigging-minnow-bsd Blei litt innteresert i det du sa anngåande å agna etter sei, på samme plass som eg har tenkt å bruka shaden har eg prøvd med stolpalina agna med makrell. Er vanligvis ein bra plass detta her, men det kan jo ha vore at det ikkje var sei der da. Eg fekk iverfall ikkje, ein eldre no avdød nabo meinte at grunnen var at seien ikkje hadde så lett for å ta agn som makrell. Veit no ikkje kor mykje eg trur på akkurat det.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

fekk ein diger shad i dag til ein femtilapp den kjøpte eg samt ei sjøflåga, var kanskje litt liten knytt på ein 2/0 krok og ett havfisketakkel noke glitter knytt på ein 8/0 krok. får ta og prøva å sjå om noke virka. Gummimakka har eg nok av. Trur da er fisk der eg fiske pga krøkte ein i hove for noken daga siå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.