Gå til innhold
Fiskersiden

Veneren - Fisketips til annet enn trolling?


Laserlassie
 Share

Recommended Posts

Hei, har kjøpt hytte nylig rett ved Veneren (Rördalen mer spesifikt). Jeg skal ned dit til helgen å fiske. Jeg har lest mye om trollingsfiske, men jeg problemet er at jeg akkurat nå bare har en 12 foter med 4 hester og litt usikker på hvor langt ut jeg tør å dra i den. Har dere noen tips til hvor og hva man kan fiske langs land, gjerne dorging, eventuelt om det går å pilke lenger ut? 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover de typiske "trollingartene" ørret og laks, er det bra med både abbor, gjedde og gjørs i Vänern. Ingen av de innebærer st du behøver å utfordre jollas sjødyktighet eller rekkevidde. Ekkolodd og kartplotter er et stort pluss dog, Vänern er ingen liten plass, så du må nok være forberedt på å lete litt etter fiskeplassene. Men kikk feks på Navionics.com og web-kartet der (slå på Sonarcharts nederst i hjørnet) og se etter grunner og rygger i nærheten av hytta, så finner du nok abbor ganske fort.

 

Pilken hadde jeg kanskje latt være igjen i Norge, og heller satset på kastefiske med jigg. Har du et OK ekkolodd er ellers vertikalfiske ("lett piliknig") med jigg effektivt etter gjørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abborfiske er superhet på vanern på denne årstiden. Svenskene elsker å pimple med et par små opphengere og balansepilk i bunnen. Opphengerene gir oxo sik og balansen kan gi all slags bonus rovfisk. Måkedykk på denne årstiden er bankers abborplasser.Fluefiske etter laks og ørret i klaraelven. Bra gjørs abbor og gjeddefiske i norra viken i åmål eller på innenskjærs løypa ved tøsse,her er du oxo skydda for vær og vind. Meitefiske etter karpefisker etc er bra i byalven i Sæffle.(eller landnært og innenskjærs rundt hele vanern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet har mange variabler. :)

I en ideell verden en båt rundt 7 meter, med god bredde og dyp V-bunn. Men slikt er tungt og dyrt, ikke minst fordi du må ha en stor 4WD for å dra morroa på henger. Det blir fort 1-2 millioner mindre i lommeboka innen pakken med båt og bil er på plass. Dvs utenfor rekkevidde for de fleste.

Det finnes i praksis ikke noen "mal" på en trollingbåt, man får ta sine forutsetninger og gjøre det beste ut av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trollingfiske på vanern klarer du deg fint med en båt på 5-6meter. I førsten når man man startet med trolling der kjørte mange båter på 14-15fot. Med gode vindforhold  er det ikke no problem, men sjekk værmeldingene så man vet hva man går til.det er lov med 10 stenger og fri presentasjon ,men man må ikke ha 10 stenger fir å få fisk. Skal man trolle laks og ørret på denne årstiden trenger man helst dyprigger og få agnene ned i vannlagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne årstiden når det er varmt i vannet fisker man i områder hvor det er dypt under båten eller i nærheten av dypt vann.(vanern er grunn så 25-50m under båten)wobbler og skjeer i 2,8-3.5knop er ofte resepeten. Ofte må man 4-10 sjømil ut fra de fleste rampene for å finne de kjente fiskeplasssene.(hele året).

Endret av laffileinen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.