Gå til innhold
Fiskersiden

Egen post for Abbor fiske under ''FISKETEKNIKKER''


 Share

Recommended Posts

Jeg kan godt slenge meg på her :) Fisker primært gjedde og abbor selv og finner abboren bitevillig på «det meste» men alltid interessant med tips og råd, man blir jo aldri utlært :)

Sånn sett så hadde det vært moro med egne poster for de fleste «normale» slagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2017 at 7.37, Mondragon skrev:

Jeg kan godt slenge meg på her :) Fisker primært gjedde og abbor selv og finner abboren bitevillig på «det meste» men alltid interessant med tips og råd, man blir jo aldri utlært :)

Sånn sett så hadde det vært moro med egne poster for de fleste «normale» slagene :)

Ja du sier noe der. Men Abboren er undervurdert i Norge. Det er synd synes jeg. Rart et forum som dette ikke skulle ha Abbor på menyen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MacMT skrev:

Fullstendig enig, såklart, siden det er det aller morsomste fisket jeg har drevet med de siste årene!

Ikke helt optimalt å diskutere sammen med gjeddefiske heller, siden det, i allefall for meg blir brukt veldig forskjellige teknikker :)

Ja du sier noe der. De dagene Abboren er på latsiden. Bytter jeg til noe større å går går for Gjedde isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Aristokraten skrev:

Så dødt som det forumet her har blitt de siste årene så skader det ikke å prøve noe nytt,kjør på sier jeg. Gjerne ett underforum for de andre artene også.

Mener å huske jeg har sendt mail til Fiskesiden.no også uten å få noe svar. Vet ikke hvem som tok over siden etter Remy ga seg jeg. Men synes da det er noe rart FS ikke har en egen post for Abbor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som "mothugg ved run med døggers etter hork" elller "kan man bruke pinkies til stortorsken?" har kanskje ødelagt interessen for FS, Hvor har det blitt av trådene som får frem potetgull og godt drikke? :lol:

Jeg vil ha tråder hvor egne teorier kan prøves mot andres erfaringer. Sånne ting som blir diskutert med hviskende stemmer og høy promille:lol::lol:.

Tips som havner i "slukboksen" er best hvis de blir brukt og delt med andre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.7.2017 at 22.36, Bonavar skrev:

Ja du sier noe der. Men Abboren er undervurdert i Norge. Det er synd synes jeg. Rart et forum som dette ikke skulle ha Abbor på menyen :P

Abbor er en flott fisk, både å jakte på og å slenge på grillen :)

Vi er så heldige å ha ei hytte ved et fint ferskvann så her blir det fisket mye. I år har vi slitt med å få opp de helt store...selv om vi har sett noen av dem ved vannkanten her bla...men før har vi dratt opp i grei størrelse og ene sønnen min ble byens «årets fisker» i 2010 med bla en gullabbor :) 

Vi har brukt småkroker og spinnere, gummifisker og mark og min «årets fisker - sønn» leste en god del om fargevalg, fart, dybde etc i sin tid og dro mange fler enn oss andre, så det lønner seg å sette seg godt inn i saker og ting :)

 

IMG_0584.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fisk må jeg si ,)

Det et sant som du sier. Abboren påvirkes jo av lufttrykket også. Så det er ikke alltid like lett å få den på kroken. Var selv å fisket i går men det ble bare en ok Abbor og to Gjedder.  Som jeg så klart satt ut igjen :D Vannet jeg fisket i har ikke veldig bra gjennomsnittstørrelse på Abboren. Så da er det viktig å slippe ut alt over 300g å heller ta med noen mindre fisk isteden. Jeg er ikke så opptatt av å spise fisken men min kone synes det er stas. Så fra tid til annen må jeg ta med noe av fangsten hjem :P

Abboren er jo en jeger å kan være ganske aktiv også. Da biter den på spinner og jigg men på trege dager liker jeg drop shot. Har du prøvd drop shot fiske etter Abbor før ? Nytt for meg men utrolig effektivt som alle Abbor entusiaster burde prøve. 

Poster et bilde under med en Abu spinner serie du burde prøve. YP er dødelig ikke bare for meg men flere av de jeg fisker med. Vi får Abbor på flere typer spinner men om det ikke biter sette vi ofte på en Abu reflex YP. Gang på gang resulterer dette til pen Abbor. Hele serien er faktisk bra. Eneste vi ikke har fått på er YE og Tiger. Why ? det vet jeg ikke. 

 

reflex-red.jpg

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bonavar skrev:

Fin fisk må jeg si ,)

Det et sant som du sier. Abboren påvirkes jo av lufttrykket også. Så det er ikke alltid like lett å få den på kroken. Var selv å fisket i går men det ble bare en ok Abbor og to Gjedder.  Som jeg så klart satt ut igjen :D Vannet jeg fisket i har ikke veldig bra gjennomsnittstørrelse på Abboren. Så da er det viktig å slippe ut alt over 300g å heller ta med noen mindre fisk isteden. Jeg er ikke så opptatt av å spise fisken men min kone synes det er stas. Så fra tid til annen må jeg ta med noe av fangsten hjem :P

Abboren er jo en jeger å kan være ganske aktiv også. Da biter den på spinner og jigg men på trege dager liker jeg drop shot. Har du prøvd drop shot fiske etter Abbor før ? Nytt for meg men utrolig effektivt som alle Abbor entusiaster burde prøve. 

Poster et bilde under med en Abu spinner serie du burde prøve. YP er dødelig ikke bare for meg men flere av de jeg fisker med. Vi får Abbor på flere typer spinner men om det ikke biter sette vi ofte på en Abu reflex YP. Gang på gang resulterer dette til pen Abbor. Hele serien er faktisk bra. Eneste vi ikke har fått på er YE og Tiger. Why ? det vet jeg ikke. 

 

reflex-red.jpg

 

Takk for spennende svar :) Drop shot har ikke jeg drevet særlig med, men de to ungdommene mine har prøvd masse...dog med variert hell :D

Jeg er ikke superglad i å fiske med mark heller...blir litt lite aktivt for meg så jeg kaster og dorger helst :)

Skal legge på minnet YP, den har jeg ikke...så takk for tips

Vi har en del fin Abbor her så noen blir tatt med til grillen siden vi er glade i å spise det vi får også 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mondragon skrev:

Takk for spennende svar :) Drop shot har ikke jeg drevet særlig med, men de to ungdommene mine har prøvd masse...dog med variert hell :D

Jeg er ikke superglad i å fiske med mark heller...blir litt lite aktivt for meg så jeg kaster og dorger helst :)

Skal legge på minnet YP, den har jeg ikke...så takk for tips

Vi har en del fin Abbor her så noen blir tatt med til grillen siden vi er glade i å spise det vi får også 

:)

 

Helt enig med deg om drop shot fiske. Det er jo en helt egen stil som er noe langsom. Liker selv å kaste mye å prøver forskjellige sluker. Men på trege dager når fisken ikke biter er det mer gøy å fiske langsomt med drop shot synes jeg :D Denne stilen tar jo noe tid og bli vant med å lære seg. 

Nå skal ikke jeg fremstå som en helt. Men dere burde ikke dra opp Abbor på over 500g. Husk Abboren på denne størrelsen og oppover er som regel hunn fisk. Det er de som gyter og reproduserer gode gener. Dette resulterer jo til et bra Abbor vann. Ikke all Abbor klarer å bryte koden med å kannibalisere seg. Vann med mye byttefisk som Mort og Krøkle skjer vell ikke dette. Men uansett så er det ikke alle vann som har stor Abbor. Da hjelper det ikke å dra opp de store. Men heller la de leve videre å vente på noe mindre fisk. Små Abbor smaker jo også mye bedre en de store gamle fiskene som er fulle av ''KVIKKSØLV'' 

Les om du er interessert : http://forskning.no/fisk-forurensning/2008/02/mest-kvikksolv-i-stor-fisk

Har du prøvd is fiske etter Abbor ? Selv tok jeg opp mitt isfiske i vinter å fikk helt dilla. Var vel på isen nesten hver helg fra 07:00 til 17:00 Å dro ikke hjem før det var så mørkt at jeg ikke så hva jeg dreiv på med lenger :D Abboren er utrolig bitevillig på vinteren. Da er det gøy med myska eller pimpel etter Abboren. Noe alle burde prøve synes jeg. 

Nå skal jeg holde munn å la deg være i fred :P 

Har forresten sendt mail til FS for andre gang men dem svarer ikke. Rart med så lite trafikk som det er på siden at dem ikke gidder å oppgradere med små ting som kanskje kan bety noe i helhet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til abbor fisking da? Guttungen liker godt å fiske så vi prøver lykken i Nord-Sverige denne uken. Han liker å fiske aktivt og vi har ikke med oss båt.

Han har en drøss med slike små jigg hoder og gummikropper. Hvordan strl på agn er greit å bruke? Hva ser man etter for å finne en plass rundt vannet som kan være en bra abborplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bonavar skrev:

Helt enig med deg om drop shot fiske. Det er jo en helt egen stil som er noe langsom. Liker selv å kaste mye å prøver forskjellige sluker. Men på trege dager når fisken ikke biter er det mer gøy å fiske langsomt med drop shot synes jeg :D Denne stilen tar jo noe tid og bli vant med å lære seg. 

Nå skal ikke jeg fremstå som en helt. Men dere burde ikke dra opp Abbor på over 500g. Husk Abboren på denne størrelsen og oppover er som regel hunn fisk. Det er de som gyter og reproduserer gode gener. Dette resulterer jo til et bra Abbor vann. Ikke all Abbor klarer å bryte koden med å kannibalisere seg. Vann med mye byttefisk som Mort og Krøkle skjer vell ikke dette. Men uansett så er det ikke alle vann som har stor Abbor. Da hjelper det ikke å dra opp de store. Men heller la de leve videre å vente på noe mindre fisk. Små Abbor smaker jo også mye bedre en de store gamle fiskene som er fulle av ''KVIKKSØLV'' 

Les om du er interessert : http://forskning.no/fisk-forurensning/2008/02/mest-kvikksolv-i-stor-fisk

Har du prøvd is fiske etter Abbor ? Selv tok jeg opp mitt isfiske i vinter å fikk helt dilla. Var vel på isen nesten hver helg fra 07:00 til 17:00 Å dro ikke hjem før det var så mørkt at jeg ikke så hva jeg dreiv på med lenger :D Abboren er utrolig bitevillig på vinteren. Da er det gøy med myska eller pimpel etter Abboren. Noe alle burde prøve synes jeg. 

Nå skal jeg holde munn å la deg være i fred :P 

Har forresten sendt mail til FS for andre gang men dem svarer ikke. Rart med så lite trafikk som det er på siden at dem ikke gidder å oppgradere med små ting som kanskje kan bety noe i helhet. 

 

 

Vi drar uansett ikke opp særlige mengder her, og få av de større, selv om det virker veldig bra her vedr både antall og størrelse :) og om vi setter ut fisken vi får kommer også an på hvor store skader den har fått på vei inn

Prøvde isfiske forrige vinter som første gang på svært mange år, uten hell, men utrolig moro var det. Kjempekos å sitte der på isen og å kose seg rundt bålet til lunsj :) 

Synd det er lite action bak settet her da det jo er veldig greit å ha slike møteplasser som denne til å diskutere og lære mer om hobbyen sin. Vi får satse på at det skjer noe innen rimelig tid :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Mondragon skrev:

 

Prøvde isfiske forrige vinter som første gang på svært mange år, uten hell, men utrolig moro var det. Kjempekos å sitte der på isen og å kose seg rundt bålet til lunsj :) 

 

 

Isfiske etter abbor er enten et veldig aktivt fiske, eller et veldig passivt fiske. Alt i mellom gir liten uttelling. :) 

Med det mener jeg at enten så flytter man seg mye, borrer nytt hull hvert 3-8 minutt og leter opp fisken, eller så anser man seg som såpass godt kjent at man vet hvor de større borrene frekventerer og kan vente den ut. 

 

Angående jigg og størrelse.

Her finnes det ingen fasit. Man må rett og slett prøve seg frem. Men hvis jeg ankommer et for meg ukjent vann, begynner jeg alltid med shadjigger på 7-9cm, og varierer typisk vekten på jigghodet mellom 10 og 20 gram etter dybde. Med dette kan jeg fiske aktivt og søke over ganske store områder for å danne meg et bilde av alt fra dybder og bunnkomposisjon (hard/ myk bunn - sjelden du finner abbor over myk bunn), og forhåpentligvis finne fisken i samme slengen. Har du tilgang på et dybdekart er det en enorm fordel, for min del er det mye viktigere enn ekkolodd ved abborfiske. Sørg for all del for å holde øynene åpne, måkedykk eller småfisk som spretter er gjerne tegn på jagende abbor under.

Får jeg ikke napp, går jeg ned i størrelse, og gjerne over på dropshot som jeg fisker med på de plassene jeg oppfattet som interessante med shadjiggen. Nå som det er varmt i vannet kan du gjerne downsize en hel del på dagtid med dropshot, og så gå opp igjen i størrelse og tilbake til shadjigg (eller woblere) tidlig morgen og på kveldstid. Abbor om sommeren er i mine øyne først og fremst noe jeg fisker tidlig morgen (typ 04-08) og kveld. 

Hvis dropshot er et fremmedord, så forklarer jeg det her: http://teamcolibri.blogspot.no/2016/10/dropshot-i-ferskvann-teori-og-praksis.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MortenB skrev:

Noen tips til abbor fisking da? Guttungen liker godt å fiske så vi prøver lykken i Nord-Sverige denne uken. Han liker å fiske aktivt og vi har ikke med oss båt.

Han har en drøss med slike små jigg hoder og gummikropper. Hvordan strl på agn er greit å bruke? Hva ser man etter for å finne en plass rundt vannet som kan være en bra abborplass?

Som Erik sier bruk jigg kropper på 7-9cm å gjerne hode på 10g liker jeg. Ikke glem å kjøp noen 12grams Abu reflex spinnere som vist lenger opp i posten. Disse er virkelig noe Abboren liker :D

Om du ikke kjenner vannet må du nesten søke deg frem. Se etter Fjellskrenter og odder som går fra grunt til dypere vann. Abboren liker å jage i forskjellige vannlag. Om du står på et sted som er veldig grunt trenger ikke det være dårlig. Men med min erfaring er det ikke der Abboren står. Se også etter trær som er knekt/falt ned i vannet. Abboren trives godt på disse steder. Prøv også spinn stop og rask innsveiving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bonavar skrev:

Som Erik sier bruk jigg kropper på 7-9cm å gjerne hode på 10g liker jeg. Ikke glem å kjøp noen 12grams Abu reflex spinnere som vist lenger opp i posten. Disse er virkelig noe Abboren liker :D

Om du ikke kjenner vannet må du nesten søke deg frem. Se etter Fjellskrenter og odder som går fra grunt til dypere vann. Abboren liker å jage i forskjellige vannlag. Om du står på et sted som er veldig grunt trenger ikke det være dårlig. Men med min erfaring er det ikke der Abboren står. Se også etter trær som er knekt/falt ned i vannet. Abboren trives godt på disse steder. Prøv også spinn stop og rask innsveiving. 

Tips mottat med Tusen takk, vi hadde en som fulgte jiggen inn til land på første runde i kveld. Søke opp litt lokalkunnskap i morgen når fiskebutikken åpner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erik skrev:

Noe av abborfiskets sjarm er nettopp at det kan fungere meget bra "low-tech". På hytta har jeg en kano som jeg bruker litt i umiddelbar nærhet av hytta, bare den, litt fiskeutstyr og 20 års lokalkunnskap. Har fått plenty med fine abbor med den fremgangsmåten. :)

Er egentlig helt sjefs å fiske slik , ser for guttungen sin del så blir han i veldig god stemning når vi fisker litt enklere enn med skjermer og autopilot. Har null erfaring med abbor men gleden med å fiske noe vi ikke har i lokalmiljøet og det man ikke har erfaring med fenger oss. Vi prøvde gjedde i fjor å kom i mål, selv om gjedda var svært liten så er den minnerik:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.