Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskerapport Langavatnet Byrkjedal/Maudal


Weyer
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg valgte å prøve meg på en overnattingstur denne helgen, aleine, til Langavatnet, da jeg leste eldre rapporter som kunne indikere godt fiske her. Jeg hadde ikke gått i det eksakte området før, så jeg belaget meg på det jeg kunne lese på nett, og selvfølgelig kart.
Værmeldingen så ok ut, med potensiale for noen dråper her og der.
Jeg gikk opp Støladalen,veldig greit å gå her. Snakket med noen på veien, og de fortalte om mye fisk i Austdalstjørna, men veldig små.
Jeg gikk i retning Austdalstjørna, bare for å se. Det var veldig fint der, men jeg gikk ikke helt bort, målet var Langavatnet.
Jeg snudde og gikk opp Urdalen. Hele dalen er fylt med svære stein, og det kommer en mindre elv/bekk ned her. Relativt vanskelig å gå her, og det gikk treigt med stor sekk. Ovenfor det steinete partiet var det antydning til sti et kortere parti, og herfra og inn så det ut til å være spredt forekomst av multer.
Da jeg nådde den tarmen man kommer til, før Langavatnet, så jeg meg nødt til å klatre opp på venstre side for å komme videre, veldig bratt akkurat der. Myraktig, vått og tungt terreng å gå i hele veien inn.
Jeg slo opp teltet midt oppå den spisse odden ca midt på vannet, da det var det flateste tørre området jeg fant, dog utsatt for vind.
Jeg hadde enda ikke sett tegn til aktivitet, men jeg begynte å kaste med en 12gr sølvkroken spesial kobber/rød rundt odden.
Etter en halvtime ca satt den første, rett øst for odden. Den ble veid til 210 gram og bet på ca eksakt klokken 20.
597df4701603a_rret1.thumb.jpg.d71a1ea1d35c2e31594e360294f59f50.jpg

Fra det tidspunktet observerte jeg vak her og der. At aktiviteten ikke var større i overflaten skylder jeg på at det var tidvis vind og regn i luften, derav ikke enormt med innsekter.
Jeg fisket meg vestover på nordsiden av det smalere partiet, på midten av vannet. Byttet en del sluk/agn.
Klokken var ca 22 da nummer to satt. Vekten var eksakt lik, 210 gram, og denne tok på soft bait ca på midten av vannet.597df761b832e_rret2.thumb.jpg.83f044c39626d956ad9227a0ab7e525c.jpg

Kun kort tid etter fikk jeg nummer tre, på samme soft bait, på samme plass.
Det var en liten, overivrig tass på kun 110 gram.597df80eda888_rret3.thumb.jpg.336f8afcc92e3d861ab48904331cf111.jpg

Jeg hadde et til napp på soft bait, men jeg fortsatte vestover, så ble det mørkt og jeg måtte fram med hodelykten.
Etter litt mat fisket jeg i mørket en stund, med svak hodelykt på. Det var nå oftere vak, men det nappet ikke, så det ble rødvin i soveposen.

Stod opp igjen rundt 07.30. Tidvis kraftig vind fra øst og litt regn, ikke så trivelig.
Fisket litt langs midten av vannet og hadde to fisk på før den fjerde satt. Den tok på en 12gr sølvkroken spesial, sølv med røde prikker.
Har ikke bilde av denne fisken, men den ble veid til 200 gram.
Det ble også enden på visa da jeg bestemte meg for å dra hjem (pga vær). Sekken ble pakket og jeg fisket meg vestover.
Så begynte det å regne ganske godt. Fikk ikke fisket i utoset pga vinden.
Kastet litt i den tarmen (sør)vest for Langavatnet, men hverken så eller kjente noe her.
Å gå ned Urdalen i regn var ingen god opplevelse. Her er det lett å skade seg, spesielt med tung sekk. Om det blir en neste gang er det mulig jeg prøver å gå inn forbi Austdalstjørna. Isåfall lurer jeg på om det er best å gå vest eller øst for Svartatjørna?
En eventuell neste gang tar jeg også med packraft, som vil gjøre det lettere å fiske seg rundt vannet.

Alt i alt en grei tur. Litt mye slit for 4 småfisk, men det er kjekt å være på tur i nye områder. Jeg fant egentlig ingen supre plasser for å slå opp mer enn et telt, men jeg letet heller ikke.
Skal jeg dømme utifra aktiviteten sett/hørt så er det mest fisk av den størrelsen jeg fikk.
Kun ett vak gjorde at jeg tenkte "DEN var det størrelse på". Så det fins nok.
Fisken virket å være i god form, samtlige hadde magesekken full av mindre innsekter.
Kan ikke peke på noen hotspots rundt vannet, men været gjorde det litt vanskelig også. Skulle gjerne prøvd østenden, der bekken kommer inn, men som nevnt, det blir en eventuelt neste gang med packraft.

Har du synspunkter eller tips, eventuelt lurer på noe, så blir jeg glad om du legger igjen en kommentar.
Jeg er interessert i å komme i kontakt med folk som kjenner til områdene rundt Byrkjedal, Maudal, Hunnedalen og deromkring.
Om noen har rapporter av nyere dato om fisket i dette området vil jeg gjerne høre, godt og vondt.
Jeg drar gjerne på tur flere dager i slengen for å prøve flere vann. Tar med packraft om det virker logisk for området/vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet!

Kjekt at du bidrar med rapport!

Jeg har vært i Langavatnet noen ganger for 13-14 år siden. Den gangen var det grov ørret i vannet:

P8120015.thumb.JPG.5ba25672eee65c88d896ed8f8cb29a17.JPG

Denne var 1,3 kg og er av de flotteste fiskene jeg noen gang har fått.

Dessverre dabbet storfisket  fort av der oppe - og nå tror jeg ikke du har store sjansen til å bikke 300g. De slanke fiskene du fikk viser med all tydelighet at det ikke er optimale forhold. Kanskje ble vi som fisket der oppe for grådige og tok ut storfisken som holdt bestanden nede - eller kanskje ble det gradvis mindre surt i vannet og all fisken vokste opp?

Svært mange vann i dette området lå fisketomme på 70-80 og delvis 90tallet. Så begynte ryktene å gå om stadig flere storfangster mot slutten av 90tallet. I noen gyldne år var det fantastisk fisk å få i flere vann. Barbuvannet for eksempel gjennomgikk samme runden som Langavatnet. Her ble det landa fisker langt over to kilo. 

Skal jeg prøve meg på noen tips vil det være å prøve noen kilometer lenger østover og gjerne litt høyere i terrenget.

Å gå oppover Urdalen er for øvrig ok i tørt vær, hvis man er innstilt på å klyve og kave litt. I våte forhold er det langt greiere å gå vestsiden av Svartatjørna og ned til Austdalstjørna. Tar noe lengre tid, men er et tryggere rutevalg.

Lykke til med nye turer og nye rapporter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eivind, og takk for svar! Det der var litt av fisk!!
Jeg tenker meg tilbake til Langavatnet, men ikke med en gang, det var en fin plass.

I morgen tenker jeg å reise tidlig fra Stavanger og bruke dagen i Fidjadalen. Håper jeg rekker å teste både Månavatnet og Fidjavatnet skikkelig, og muligens noen spotter langs elva.
Skulle gjerne hatt tips på spotter rundt Fidjavatnet, hvis jeg har forstått rett så er det mulig å få ørret på litt størrelse her, men på de rette spottene.

Jeg skal og prøve en tur til Jensavatnet på et tidspunkt.

Jeg vil og prøve å ta turen inn til Lille Myrvatnet/Grunnetjørna/Heinshølen.

Jeg skal prøve og raportere om det jeg opplever, hadde vært morsomt og fått litt nyere info om fisket i regionen. Ser det var noen ildsjeler for en del år siden, men jeg finner ikke mange nyere fiskeraporter.

Jeg tar veldig gjerne i mot tips, eller eventuelt forslag på vann jeg kan utforske og melde tilbake om.

mvh Lars

Endret av Weyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på Lars!

Du har sikkert lest noen padle/fiskerapporter fra områdene du vil teste. Ikke så mange som har fått all verden, men jeg har absolutt tro på området du vil inn i.

Elva mellom Fidjavatnet og Månvatnet har flotte plasser for både flue og sluk/spinner. Så fint her at det ikke gjør noe om det ikke blir fangst.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turraport!

Mange av vatna her hadde ein tynn bestand av fisk 80-90 talet, der fisken ikkje var heilt vekke. Sannsynelgvis grunna at det mange år ikkje var vellukka reproduksjon. Ettersom pH auka så vart det betre reproduksjon og dermed gjekk fisketalet opp og str ned. Dette er jo vanleg i vatn som vart kalka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.8.2017 at 7:02 AM, josteink said:

Ettersom pH auka så vart det betre reproduksjon og dermed gjekk fisketalet opp og str ned. Dette er jo vanleg i vatn som vart kalka også.

Så, for å finne vann som er "akkurat passe surt", bør man lete høyere? ;)
Var i Fidjadalen i går, kommer en liten snutt derfra etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! og takk for artig rapport. Jeg var nylig i området selv, dog litt lenger vest. Jeg hadde lille myrvatnet som mål, men turen opp fjellet fra Øvstabø var brattere enn jeg hadde trodd på forhånd, jeg la meg derfor ned ved beritttjørn. Her hverken så eller kjente jeg fisk, men det var en fin plass, og nok av steder å slå opp teltet. Om man går fra Øvstabø og skal videre mot lille myrvatn kan dette være en grei plass å stoppe underveis.

Håper du skriver en rapport når du en gang kommer deg til området rundt lille myrvatn, fortsatt god tursommer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Flott at det er andre også som har interesse for fiske i området.

Har mykje erfaring med fiske i Maudalsvatnet, Litla- og Store Myrevatnet, Grunnetjørna, Indrestølsvatnet og Jensavatnet.

Kan byrje med Maudalsvatnet som huser ein del fin aure. Stort vatn så kan vere vanskeleg å treffe på dei gode eksemplara, men dei er så definitivt der.

Det stora Myrevatnet har aure på opptil fleire kg men ikkje altfor mange av dei så dei kan vere vanskelege og få. Har i dei seinaste åra fått litt minde kanadisk bekkerøye i indre enden ved Myrvik. Går nok ikkje lange stunda før det er mykje bekkerøye her. Må ofte ha god tid for å få noko fisk i dette vatnet. Litla Myrevatnet har mykje aure og mykje fine størrelsar. Sist gong eg var der fekk me i overkant av 20 stk som varierte frå 350 g til 1,2 kg.

Indrestølsvatnet er etter mi meining det beste fiskevatnet då det er store mengder med større bekkerøye her. Spesielt den indre delen av vatnet har gjeve meget god fangst. Fekk 5 stk på ca 800 gram på kort tid som var knall raude i kjøtet og smakte fantastisk. Har tidlegare år bikka kiloet her.

Jensavatnet har særdeles mykje fisk etterkvart. Her bit bekkerøye på heilt ned til 50-100 gram på sluken. Mykje fisk men mykje smått. Har fått fisk på over kiloet i ved garnfiske, men du får mange på 200-400 gram før du får eit slik prakteksemplar. (Har hytte rett ved vatnet, difor er eg mykje i heia her)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.8.2017 at 20.09, vandringsmann skrev:

Hei! og takk for artig rapport. Jeg var nylig i området selv, dog litt lenger vest. Jeg hadde lille myrvatnet som mål, men turen opp fjellet fra Øvstabø var brattere enn jeg hadde trodd på forhånd, jeg la meg derfor ned ved beritttjørn. Her hverken så eller kjente jeg fisk, men det var en fin plass, og nok av steder å slå opp teltet. Om man går fra Øvstabø og skal videre mot lille myrvatn kan dette være en grei plass å stoppe underveis.

Håper du skriver en rapport når du en gang kommer deg til området rundt lille myrvatn, fortsatt god tursommer ;) 

Hei,

Skal vera fisk i Beritstjødna. Fått ein del fin fisk 3-5 hg i tjødna mot NV (638). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, så gøy at folk svarer på denne!
Tusen takk for informasjon Kristian, slikt gir inspirasjon til nye overnattingsturer!

Jeg skal opprette en ny tråd jeg, der jeg vil poste hver gang jeg har vært og kastet litt:)
Har ihvertfall nok av turer planlagt på papiret, så får vi håpe det blir tid da;)

Av nysgjerrighet; Hva med Øyavatnet? Noen som har vært her?
Utifra de kartene jeg ser på kan det se ut som om Øyabekken opp fra Heinshølen er av ok størrelse, så kanskje fisken har kommet seg opp her?

Det er kjekt å få stekefisk på 2-300 gram, men det hadde vært gøy med noen litt større også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Ein heil del fin fisk vart det, men ingen større eksemplar kom opp. Svært lite vassføring og høg temperatur i vatnet har nok si del av skulda. Eksemplara på biletet er frå 450 gram til ca. 700 gram. Alle desse tok vi i Indrestølsvatnet.

Seinare på kvelden var vi nede i Jensavatnet og fiska ein times tid og her var det svært god gang. På dei 15 første kasta landa eg personleg 13 stk. Størrelsen var betre enn det eg har sett før, men ikkje noko å skrive heim om.

Fekk ikkje prøvd meg i hølane oppover i elva pga lite vatn, men alt i alt ein vellukka tur.

bekkerøye 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
7 timer siden, Kristian Maudal skrev:

Sist helg vart det landa ei røye på i underkant av 37 cm og rundt 1,4 kg i Jensavatnet

Sikker på de opplysningene der stemmer ??? Lukter litt feil av kg og pund her altså. En så kort og tung fisk ville vært groteskt feit. 

Håper det finnes bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 3 months later...
Den ‎23‎.‎07‎.‎2018 at 16.03, Kristian Maudal skrev:

Ein heil del fin fisk vart det, men ingen større eksemplar kom opp. Svært lite vassføring og høg temperatur i vatnet har nok si del av skulda. Eksemplara på biletet er frå 450 gram til ca. 700 gram. Alle desse tok vi i Indrestølsvatnet.

Seinare på kvelden var vi nede i Jensavatnet og fiska ein times tid og her var det svært god gang. På dei 15 første kasta landa eg personleg 13 stk. Størrelsen var betre enn det eg har sett før, men ikkje noko å skrive heim om.

Fekk ikkje prøvd meg i hølane oppover i elva pga lite vatn, men alt i alt ein vellukka tur.

bekkerøye 2.jpg

Flotte fisker. Er det fritt fiske i området eventuelt hvor får man kjøpt fiske kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Håper det er greit at jeg blåser liv i denne tråden.

Var inne nå i helga. Bommen ved demningen var låst så det ble seig oppstigning inn til jensavatnet der vi slo leir. Brukte lørdagen til fisking og fikk ingenting, ikke antydning til napp og så ikke ett eneste vak. Nesten som vi lurte på om vannet var fisketomt før jeg tilslutt klarte å skremme ei pittelita røye innløpselva. Mulig vi var for seine eller de allerede har begynt gytinga?

Uansett er det ingen tvil om at det var en herlig plass, men går nok inn via Øvstabøbrekkå neste gang. Heller høydemeterne i ett jafs, enn seigpining slik det ble nå :) Hvordan er det med fisk i Krokavann og Holevann? Og er det bekkerøye i de fleste vanna innover? Tar gjerne imot fisketips både her eller på PM hvis folk helst vil holde godplassene unna offentligheten :) 

Endret av andersha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Bommen har i seinare tid vore stengt. Har ikkje fått noko forklaring på kvifor det er slik. Veit at Lyse skal i gang med utbetring av vei opp til stemmen og at demninga skal utbetrast dei neste åra. Kan hende det er difor at dei har byrja å låse bommen. Blir fort ein dryg tur om ein skal fort inn og fort ut igjen slik det er no.

Det er vanleg der oppe at når det første blir for seint så får ein ikkje fisk. Fisken går opp i elva i starten av September (kjem an på temp i vatnet) Får mest fisk i elva den siste tida før det er gyting og fisken ikkje er interresert lenger. Har vore dårleg fiske dei to siste åra pga lite vatn og høg temperatur. Etter mi erfaring så er fiske best mellom Mai til Juli og første halvdel av August.

Frå Indre myrevatnet og heilt ned til Orelo er det i allefall godt med Røye. Indrestølsvatnet er den klare favoritten for min del.

Har ikkje fiska i Krokavatn og Holavatn sjølv men det har blitt observert aure i begge vatna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.