Gå til innhold
Fiskersiden

Lærling innen kveitefiske


Tommy Steve Berntsen
 Share

Recommended Posts

Føler jeg muligens stiller dumme spørsmål men dere får bære over med meg.

Har kjøpt snelle, stang og sene og har spolt multifilament på snellen. Nå lurer jeg på hva som er den anbefalte måten å skjøte mono fortomen til multifilament?

Ser mange anbefaler allbright knuten men jeg finner den bestandig i sammenheng med tynnere dimensjoner en det jeg har. Får også inntrykk av at denne skjøten gjøres med splittring eller snuer/virvel.

I enden av fortommen tenker jeg å bruke shad, da er naturlig nokk spørsmålet hvordan fester jeg denne. Vaneligvis ville jeg knytt fortommen i en urtiglås med swiwel men til kveitefiske er ikke dette å anbefale forstår jeg.

mvh

Tommy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright-knuten kan godt fungere den, forutsatt at den knytes riktig, og testes før bruk. Jeg pleier å bruke virvler/splittring. Det er alltid gunstig med flere virvler i takkelet, da dette reduserer risikoen for tvinn på snøret. Jeg hører at mange er skeptisk til hurtiglås og kveite. Jeg har brukt dette i mange sesonger med aldri opplevd at slike har åpnet seg under kampen (mulig jeg må revurdere dette?). Men det er ikke likegyldig hvilken type hurtiglås man bruker, og uansett; både virvler, splittringer og hurtiglåser må være solide nok: de bør tåle minst 100kg.

For øvrig bedre å knyte nylon og braid mot virvler i stedet for splittringer, da endene på tråden i splittringen i ekstreme tilfeller kan gnage i stykker snøret. Derfor knyter jeg først braiden til en virvel, hekter så på en splittring, og deretter en virvel til, som jeg knyter nylonfortommen til. Dermed får jeg også to virvler i takkelet som reduserer tvinn. På braiden ovenfor virvelen trer jeg på en plastperle slik at jeg ikke sveiver splittringen opp i toppringen i vanvare i kampens hete, og skader toppringen. En plastperle beskytter også braidknuten.

Jeg knyter heller ikke (tykk) nylon (1mm+) direkte på tykke kroker. Slike knuter vil nesten sikkert gli opp før eller senere. Jeg knyter heller nylonsena til en virvel, hekter på en splittring, som så kroken festes i. Å knyte nylon til den tynne tråden i virvelen senker risikoen for at knuten glir opp.  

skitt kveitefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det tunge utstyret mitt bruker jeg gummikule over svivelen for å beskytte toppringen på stanga. Anbefales på det sterkeste!! Under den setter jeg en kulelager svivel typ 50 kg. De store kulelager svivelene inbiller jeg meg at snurrer lettere under belastning. For å feste riggen i denne svivelen, bruker jeg splittring, og kun splittring. Hurtigsvivel er for ørretfiske. Har mistet stor fisk på disse før, i tilleg til at de rett og slett har åpnet seg selv, og jeg bruker grove kvalitetsdeler. Riggene har jeg ferdig knytt med svivel som tåler litt mer enn hovedlina. Enkelt å bytte, og går ikke opp av seg selv. Skal man kjøre fortommen rett på multilina, er det FG som gjelder. For å feste jigger bruker jeg nylon rett på jiggen, festet med rapalaknuten. Bruker i hovedsak 1.40 fortom, selv om det på en glemsk dagen derpå dag er blitt brukt både 1 og 1.20 fortom

Endret av Aurevenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg har vært på kveitefiske flere ganger i september, med svært forskjellig uttelling og aktivitet. Høsten 2015 hadde vi strålende fiske i midten av september, masse action og flere kveiter. I fjor var vi der tilsvarende uke, uten en eneste kveitekontakt. Men så kom høsten i Nord-Norge mye tidligere i fjor enn året før, med kaldere vann blant annet. Vi tolket det dithen at kveitene hadde begynt å trekke ut på dypere vann. Normalt fisker vi jo på dyp mellom 20 og 50 meter, og det funka altså for to år siden. I fjor prøvde vi dyp helt ned til 70-80m+ uten action.  Med det fine været som har vært i Nord-Norge den siste tiden kan det jo hende vanntemperaturen fortsatt er OK, og at kveitene enda ikke har begynt å trekke ut på dypere vann. I så fall skulle det ikke være noe i veien for å ha utmerket kveitefiske selv nå på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, piscator skrev:

jeg har vært på kveitefiske flere ganger i september, med svært forskjellig uttelling og aktivitet. Høsten 2015 hadde vi strålende fiske i midten av september, masse action og flere kveiter. I fjor var vi der tilsvarende uke, uten en eneste kveitekontakt. Men så kom høsten i Nord-Norge mye tidligere i fjor enn året før, med kaldere vann blant annet. Vi tolket det dithen at kveitene hadde begynt å trekke ut på dypere vann. Normalt fisker vi jo på dyp mellom 20 og 50 meter, og det funka altså for to år siden. I fjor prøvde vi dyp helt ned til 70-80m+ uten action.  Med det fine været som har vært i Nord-Norge den siste tiden kan det jo hende vanntemperaturen fortsatt er OK, og at kveitene enda ikke har begynt å trekke ut på dypere vann. I så fall skulle det ikke være noe i veien for å ha utmerket kveitefiske selv nå på høsten.

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rage skrev:

Hvilket område fisker du i? Så kan jeg ta en titt på sjøkartet og markere ut noen plasser på et sjøkart som kan være aktuelle for å prøve kveita.

Storholmvågen er basen)

https://kart.gulesider.no/?c=62.987704,7.127037&z=15&l=nautical

det er jo mase muligheter hvor man kan prøve..men riktig sted i riktig tid er det beste å være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å ta en titt på FG- og spesielt PR-knot også (youtube er din venn her) for å skjøte braid og fortom - gir veldig slanke og elegante knuter som glir lett gjennom ringene. Brukte Albright og Biminin i flere år til havfiske, men har aldri sett meg tilbake etter å ha lært PR-knot - da vil Albright føles som en kjempeklump på snøret til sammenlikning. For PR-knot har jeg istedenfor bobbin brukt en vanlig trådholder til fluebinding med noen splitthagl i midten av en tom trommel for å få litt mer vekt. FG-knot krever ikke bobbin (eller erstatning), men er litt mer tricky å binde. Hvis FG- eller PR-knot ser avskrekkende ut er nok piscators forslag med to svivler koblet med en splittring det tryggeste. 

Dersom noen har gjentatte ganger opplevd å få 0.91 Berkeley fluorkarbon gnagd over av kveitetenner skal jeg lytte til dette, men jeg tviler på at du trenger kraftigere fortom enn dette - men dette er subjektivt. Fortom er ikke bare fortom, f.eks. Prey Soft Leader er altfor myk etter min smak, mens fluorkarbon generelt er mindre synlig og mer slitesterkt enn tilsvarende tykkelse av nylon.

Det fins ikke ett rett svar på det du spør om - bruk det du selv har tro på på, og prøv og lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei og takk for mange svar.

Etter å ha lest gjenom tråden måtte teori settes ut i praksiss.

Tok ikke mere enn 10 minutter før ei kveite på 27 kg satt på kroken. Dette ble min første så det var stor stas. Hadde med min sønn på 13, viste ikke jeg hadde lært han så mye bannskap :)

Utrolig morro.

PS

Knuta holdt.

Endret av Sakura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.