Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk under falskt navn


 Share

Recommended Posts

Forbrukerrådet

 

 

Fisk un­der falskt navn

 

Er en fjordørret en fjordørret?

 

Link:

https://www.forbrukerradet.no/vi-mener/fisk-under-falskt-navn/

 

PS:

Til orientering er Norges Sjømatråd AS heleid av Den norske stat v/Nærings- og fiskeridepartementet.

 

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I @Matkontrollen på Tv2 i kveld hevder jeg at det er juks og fanteri når sjømatprodusentene får deg til å tro at du kjøper ørret, mens den fisken som ligger i pakken er en helt annen art. #fisk #sjømat #mat @forbrukertilsyn @InfoMattilsynet @Seafood_Norway

 

Erik Sterud på Twitter

 

Link:

https://twitter.com/SterudErik/status/1095929804321370113

 

 

Produsentene mener de merker produktet på en god måte, men professor mener det er lureri.

 

TV2:

Selges som ørret – er en helt annen fisk

 

Link (video i artikkelen):

https://www.tv2.no/a/10408719/

 

Endret av Glalaksen
Satt inn artikkel fra TV2.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at "regnbueørret" selges som "ørret" har faktisk irritert meg litt også. Man skal jo være rimelig nerd (aka interessert) for å lese dette ut av det latinske navnet.

Dog skal sies at sist gang jeg kjøpte noen skiver røkt "ørret" sto det faktisk "regnbueørret" i innholdsfortegnelsen. Det er første gang jeg har sett. Kommer det på forsiden også, er det jo helt topp .... 

Er det forresten noen som vet om det er "bedre" å kjøpe regnbueørret enn laks ut ifra et miljøperspektiv? Jeg innbiller meg at siden regnbueørreten ikke gyter i Norge gir ikke rømt regnbue den genetiske utvanningen som rømt oppdrettslaks gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rage skrev:

Den gyter i Norge.. og den er svartelistet.

Nå var ikke spørsmålet om regnbue er tipp-topp, men om den er hakket mindre rævva enn laks, fordi den i alle fall i meget begrenset grad etablerer bestander i Norge og i alle fall ikke degenererer naturlige bestander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2019 at 12.00, TT skrev:

Nå var ikke spørsmålet om regnbue er tipp-topp, men om den er hakket mindre rævva enn laks, fordi den i alle fall i meget begrenset grad etablerer bestander i Norge og i alle fall ikke degenererer naturlige bestander.

 

 

Du kan lese om Regnbueørret i Artsdatabanken sine artikler "Regnbueørret" og "Regnbueørret - Høy risiko".

 

Mer informasjon om Regnbueørret finner du i Vitenskapelig råd for lakseforvaltning (VRL) sin temarapport "Prognoser for lakseinnsig, regnbueørret og klimaendringer: utfordringer for forvaltningen" (sammendrag sidene 5 - 6 og sidene 27 - 38).

 

Regnbueørret er langtidsvert for lakseparasitten Gyrodactylus salaris, noe du kan lese om i Norsk institutt for naturforskning (NINA) sin artikkel "Lakseparasitten Gyrodactylus salaris".

 

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal vist ha en liten bestand i et lite vann her i Harstad. 
Prøvde å bringe det på det rene ved å prøve fiskelykken der i sommer en tur, men 
fikk bare brunørret i 100 gramsklassen, så det ble med den ene gangen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

Det var en periode levedyktige bestander av regnbue i to vann på Dovre (!), men meg bekjent er de utdødd pr nå.

Ryktes om et par steder på det glade østland der de også reproduserer, eller ihvertfall har gjort det, men jeg har aldri hørt at dette er skjedd i lakseførende vassdrag.

Så ut fra TTs spørsmål lengre opp er det i så fall pr. definisjon mere miljømessig å spise regnbue.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.