Gå til innhold
Fiskersiden

Skille mellom ørret- og røyefisker, hvordan?


Weyer
 Share

Recommended Posts

Hei all!
Tenkte å starte en diskusjon rundt et tema der det kanskje er mange som har synspunkter;
Hvordan skille mellom ørret og røye? Lett, tenker du kanskje?
Selv synes jeg dette kan være vanskelig i de tilfeller der jeg vet (har hørt) at begge arter finnes i området.
Jeg fisker for tiden i Rogaland - Hunnedalen, Maudal, Frafjordheiane etc.
Er jo klar over at farge og mønster gjerne gjenspeiler habitatet, eventuelt den kulpen, der fisken oppholder seg mest, og at det og kan forekomme mutasjoner og hybrider. Men hvordan være sikker på hva man har fått?
En god venn, og ivrig fisker, mente at røyefiskene hadde hvit kant på bukfinnene, og at ørreten aldri hadde dette. Det var helt til jeg sendte han noen bilder av fisker jeg har tatt i det siste, så nå sitter han og leser i fiskebiblene sine...

Legger ved noen nummererte bilder under, så blir det spennende å høre hva folk mener, og hvorfor?

1)
15981c823e242a_Fisker7.thumb.jpg.cb451d82f9c273f406a971a1f28025dd.jpg

2)5981c87ce9cf2_rret2.thumb.jpg.e673b5550ef00e429b89e44c907b6892.jpg

3)5981c8b9d7578_Fisk4.thumb.jpg.1b837ecbc5557999e6dcaa60c65f475d.jpg

4)

5981c915190f4_Fisk6.thumb.jpg.6584e9056f719e7ead1d4c2d3513d42b.jpg

5)

5981c94805b8f_Fisk5.thumb.jpg.79fbdaab73b4b6b9fbe1c4ee5a4392e4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Rage said:

Alt er ørret.

Hva gjør deg sikker på det?
Leser flere steder at bekkerøyen kan gjenkjennes på bl.a. hvite kanter på bukfinnene.
Dette stemmer forsåvidt ikke med det jeg har fått opp på forskjellige plasser.
Nr 2, som helt sikkert er en ørret, har markant hvit stripe på bukfinnen (bakre).
Dette har nummer 3 også.
Ser du på nummer 4 og 5, så har nummer 5 også hvit kant på pelvic-finnene, men er ellers lik nummer 4 i sitt mørke utseende.
Så hva gjør at man kan si at 4 og 5 er ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 og 5 er ørret fordi det ikke finnes et eneste tegn som sier at de ikke er typiske ørreter. Du burde foreste teste med litt store stingsilder der de ble tatt da det ser ut som fiskespisere.

 

Hvit kant på gattfinnen er vanlig tegn på at ørret er kjønnsmoden.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BAN said:

4 og 5 er ørret fordi det ikke finnes et eneste tegn som sier at de ikke er typiske ørreter. Du burde foreste teste med litt store stingsilder der de ble tatt da det ser ut som fiskespisere.

 

Hvit kant på gattfinnen er vanlig tegn på at ørret er kjønnsmoden.

Enig i det du skriver. Det jeg tar fra dette blir egentlig at med mindre brystfinnene har hvit kant, så er det ikke en bekkerøye. Dette var jeg ikke klar over. (her jeg har begynt å fiske i fjellet er det ørret, og utsatt bekkerøye noen steder).
Mener jeg leste at elven der 3,4,5 ble tatt hadde bekkerøye, så da nr 5 ble tatt stusset jeg veldig, ettersom den var relativt ulik nr 3, og med hvit kant på pelvic-finnene. Hvite pelvics betyr da ingentingi seg selv...?

Stingsilder er i sortimentet;)
Nr 5 ble tatt i elv, på en ganske stor wobbler, og veide 650gr. Meeeget livlig var den:)
Nr 4 og 5 var sprekkfulle av innsekter, men hvite i kjøttet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.