Gå til innhold
Fiskersiden

Lage ny slukknute


Frod
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Hva er erfaringene når det gjelder å lage ny slukknute?

Jeg fisker kun i saltvann, og er nøye med å skylle fiskeutstyret etter bruk, men hvor ofte bør jeg lage ny slukknute på svivelen?

Pleier å lage ny knute dersom det har vært stor belastning, enten med stor fisk eller at jeg har fått opp sluken etter å ha satt fast i bunn. 

Bør jeg lage ny knute etter hver bruk? 

Benytter mono og dobbel slukknute.

Frode

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vert noe problem for meg. Om jeg ikke mister noe i løpet av en dag. Biter jeg alltid av svivelen før jeg rigger ned stang og snelle. Så knyter jeg ny neste gang eventuelt. Går sikkert greit å la svivelen sitte på også. Men hvor lang tid tar det å knyte en knute ? Dette må du nesten gjøre som du selv føler er riktig for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det like mange svar som det er fiskere. Knuters styrke øker som regel med økende snørediameter, og det samme gjør slitestyrken til snøret. En fortom på 1 mm bytter jeg sjeldnere enn 0.08 multifilament. 0.10-0.20 knyter jeg på ny hver tur om det er mulighet for stor fisk eller er ruskete bunnforhold. Det går selvfølgelig an å gjøre som du sier, og se det an på snøreslitasje, hvor mye fisk en har fått og hvor stor slitasje knuten har vært utsatt for. En er tryggest med å knyte om hver gang, men jeg skal ærlig innrømme jeg sjelden gidder med de knutene jeg vet holder bra så lenge jeg ikke har hevet havbunnen med for mange meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.