Gå til innhold
Fiskersiden

Alternativer båt 5 meter og alu?


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg har så smått begynt å se på muligheten for å skifte båt, selv om det gjenstår endel før jeg kan skifte. Alternativet er i praksis å skifte bil og båthenger, og særlig førstnevnte blir i overkant kostbart. (Særlig siden fruen pt bruker bilen ut og inn fra Oslo, og i MDG-tider er ikke stor SUV et godt valg til slikt.)

Derfor har jeg begynt å se litt nærmere på alternativene. Krav er gjenbruk av motorer fra dagens Guymarine Evada 540, dvs primært den store motoren. Jeg ser derfor på båter egnet for 80-90HK og motor med lang stamme. Sukien min har bare gått snaue 600 timer, så selv om den er fra 2010 regner jeg med fortsatt problemfri bruk i flere år. Tohatsuen på 6HK jeg bruker som dorgemotor flyttes også over, men der er det mer fleksibilitet ved å variere monteringen av motorbraketten. Det blir frontmontert elmotor også på ny båt, så båten må ha en front hvor det er mulig å få til dette.

Neste krav er at alt må gå på båthenger med tillatt totalvekt på maksimalt 1350kg, dvs tilsvarende henger som jeg har i dag, og da "ferdig pakket". Det betyr at båten/skroget ikke må veie mer enn maks 500kg, gjerne noe mindre.

Jeg er lei av å pusse båt, så den skal være aluminium, sjøvannsbestandig sådan og ikke lakkert. Selvlens er et stort pluss, men i praksis er det det på de fleste aktuelle båtene uansett. Jeg skal IKKE ha en drøss med sitteplasser, kastedekk, oppbevaringsrom, pelskledd dørk, pynt og fjas så diverse amerikanske varianter som er glade i slikt utgår. Det kan hende det blir laget et utaggbart kastedekk på sikt. Det skal være en DC-variant så to personer sitter lunt bak vindskjerm, og det må eksistere en kallesjeløsning.

Båt i seg selv bør ikke koste mer enn rundt 160.000,-

 

Så langt er UMS 500 DC det beste alternativet;

http://umsboat.se/500dc

DSC_0045.JPG?format=1000w

 

Noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette er veien å gå?

Vet ikke hvor grov sjø det er der du ferdes, men 500kg høres veldig lett ut.

Jeg har aldri eiet alu båt, men tviler vel litt på at de er så vedlikeholdsfri som man skal ha det til. Er mange bustere på Finn som ser rimelig nedslitt ut etter få år.

Jeg ville lastet Evadaen lett, og hatt litt is i magen. Er ikke lenge før MDG godkjente biler med akseptabel hengervekt er på markedet. (Sorry hvis dette var alt annet enn det du ville høre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns UMS ser spennende ut , 16 grader v skrog er det man kan forvente på en 5metring. Hvordan dette låter i sjø med enkle sidevegger i 4mm noe jeg ville funnet ut av før jeg hadde kjøpt.

Nå vet ikke jeg bruksmønsteret ditt i forhold til sjø og distanser med dårlig vær men regner med dette er noe du har tatt med i vurderingen siden det er 500 du ser på.

Mitt første inntrykk er att det kan være mye båt for pengene men jeg ville aldri kjøpt en slik uprøvd. 

Alternativer må være å kontakte noen av di Norske produsentene som produserer mye til utleievirksomhet - man kan få skreddersydde løsninger så frem så man finner ett skrog man liker.

stolsøyler med gassdemping bør være med uansett båt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pilk skrev:

Er du sikker på at dette er veien å gå?

Vet ikke hvor grov sjø det er der du ferdes, men 500kg høres veldig lett ut.

Jeg har aldri eiet alu båt, men tviler vel litt på at de er så vedlikeholdsfri som man skal ha det til. Er mange bustere på Finn som ser rimelig nedslitt ut etter få år.

Jeg ville lastet Evadaen lett, og hatt litt is i magen. Er ikke lenge før MDG godkjente biler med akseptabel hengervekt er på markedet. (Sorry hvis dette var alt annet enn det du ville høre)

Sikker ved båtkjøp har jeg aldri vært, det er egentlig lite her i livet jeg er sikker på. ;)

Min forrige båt var enda litt lettere og en meter kortere, en Silver Colibri 405 med 50HK. Den ble brukt på steder som Indre - og Yttre Oslofjord, Mjøsa, Vänern og Vestfjorden/ Lofoten pluss en drøss med mindre værutsatte lokasjoner. I utgangspunktet med værforbehold, men det hender man bommer eller været slår om uventet og du ender i hakket grovere sjø enn forventet. Den groveste sjøen med den båten har jeg nok opplevd i Yttre Oslofjord der bølgehøyden ved en retur gjorde at jeg ikke så over bølgene når jeg stod i båten. Det er dog et ekstremt unntak, og ble løst ved å legge seg bak Moss-Horten ferja på det værste strekket over fjorden. 

Det ligger en hel del filmer på Youtube av båten, så jeg har et brukbart bilde av egenskapene. Forhandleren i Drammen har TT-versjonen inne og det virker som UMS kommer til Båter i Sjøen, så det kan godt hende jeg får prøvekjørt men jeg ser egentlig ikke på det som noe must. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk aldri prøvekjørt den båten jeg har endt opp med å kjøpe, bare de alternativene jeg ikke kjøpte. :D

Norske produsenter blir for dyrt. Men ellers enig i at det lages endel morsomme varianter her på berget også.

Å laste Evadaen lett er det jeg har gjort siden 2010, og jeg er lei. Lei av tunge løft og lei av full bil. En av årsakene til skiftet er å få en båt jeg kan traile nordover med nogenlunde god samvittighet. Jeg er møkk lei utleiebåter når vi er nordpå og har ikke hatt med egen båt siden 2011. Men 4000km på ymse veier med ekvipasje på grensen vektmessig frister ikke. Jeg trailer mye (ved hver fisketur), men ser at i praksis er ikke overnattingsbehovet i båten det det var.

Evadaen var genial da en voksen og ett barn skulle på tur med et par overnattinger, men med to barn blir det snaut og vips så er vi uansett i hytte eller telt om natten så halve poenget med kabinbåt er borte. Er jeg på solotur, noe som skjer omtrent like ofte som zombie-apokalypser, kan jeg sove på dørken i de fleste båter som er lange nok. (Jeg gjorde det flere ganger i Silveren, etter å ha fjernet midttoften for natten var det bare å strekke ut underlag og sovepose.) Det kan nok hende at jeg om noen år er tilbake på kabinbåt, men den tid den sorg.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MortenB skrev:

Syns UMS ser spennende ut , 16 grader v skrog er det man kan forvente på en 5metring. Hvordan dette låter i sjø med enkle sidevegger i 4mm noe jeg ville funnet ut av før jeg hadde kjøpt.

Nå vet ikke jeg bruksmønsteret ditt i forhold til sjø og distanser med dårlig vær men regner med dette er noe du har tatt med i vurderingen siden det er 500 du ser på.

Mitt første inntrykk er att det kan være mye båt for pengene men jeg ville aldri kjøpt en slik uprøvd. 

Alternativer må være å kontakte noen av di Norske produsentene som produserer mye til utleievirksomhet - man kan få skreddersydde løsninger så frem så man finner ett skrog man liker.

stolsøyler med gassdemping bør være med uansett båt :)

Alu i småsjø bråker, sånn er det bare. Unntaket er de som helt spesifikt er konstruert for å gå mer stille, som Silver og Anytech. Begge bruker et støydempende skum mellom inner- og ytterskrog som fungerer svært godt. Men Silver er for dyr og har dessverre ansatt en designer som synes konsollen er det som skal ha mest plass i en båt. Anytech er både for tung og for dyr. Det kan være verdt å nevne at antall tverrspant og aluminiumslegeringen som brukes også har betydning, Linder er vel en absolutt "værsting" når det kommer til lyd med få spant/myk alu/ flat bunn. Du trenger ikke horn på en Linder i litt småsjø, alle hører at du er på vei uansett. :D 

Bruksmønsteret er 90% Indre Oslofjord, mellomstore og store innsjøer. Evadaen er ikke akkurat noen sjøjeep, så jeg er blitt godt vant med å ta hensyn til gjeldende forhold. :)

Det ligger ganske mye film og bilder av UMS på nett, så jeg er ikke bekymret for egenskapene som sådan. Men jeg regner med å få prøvekjørt enten 500DC eller 500TT (TT= samme skrog men ulikt interiør) etterhvert.

UMS har dempede stoler som tilvalg, ca 3500 per stol. Det kan nok tenkes at det havner en slik på min side av båten, men ved mindre matrosene spleiser får de pent leve med standardstolen. Litt gjerrig må man være. ;)

 

Har forresten kikket på disse alternativene, men forkastet de av ymse årsaker:

  • Starweld 1600/ Tracker 16 (kastedekk som ikke kan tas ut)
  • Faster 495 (dyr)
  • Ocklebo 16AL (rund, liten og bare solgt med motor)
  • Ocklebo 18AL DC (bare solgt med motor)
  • Silver Foc DC (kan ikke bruke min motor, og de med fornuftig design begynner å bli gamle)

UMS kan tilpasses fra fabrikk, jeg tenker på noen forandringer men aner ikke hva dette vil koste:

  • Endre tilvalgt targa over motor så den blir litt høyere
  • Ikke fast tank
  • Feste for trollingmotor
  • Rør for å dra kabler akter-konsoll-front-rom i dørk
  • ekkoloddgiverfeste på begge sider
  • uttagbar aktersoffa
  • ikke forhøyet dashbord styrbord side (mao samme dash på begge sider)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten må det være gode tider i båtbransjen. Hverken Gemi eller Arronet har tatt seg tid til å svare på mine forespørsler så de mener tydeligvis de selger nok båter som det er. Det gjør forsåvidt valget mitt enklere, for jeg bruker ikke så mye penger på en produsent som ikke gidder å følge opp potensielle kunder.

 

Ellers ble helgen brukt til å skrubbe Evadaen, så den begynner å nærme seg et nivå hvor den kan vises frem. :) Men jeg må nok ha en helg til for polering og diverse småfiks og demontering av utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen hemmelighet det forsåvidt. Jeg er i utgangspunktet veldig happy med Evadaen. Når hun først er på vannet er hun perfekt for min bruk. :) Men jeg er ikke så happy med prosessen rundt det å få henne dit, og hjem igjen etterpå.

Jeg vil over på en lettere ekvipasje på veien. Årsaken er at jeg ser at vi ikke får råd til å skifte dagens bil til "børstraktor", og det er uansett en svært dyr løsning å kjøre en slik til hverdags bare fordi far skal fiske hver fjerde helg. Samtidig ferierer vi nordpå stort sett hver sommer, og 4000+ km med et slep som vektmessig ligger i grenseland for dagens bil er slitsomt for både bil og sjåfør. Ja, man kan leie båt men det er IKKE det samme som å ha med egen.

Jeg vil over på en ekvipasje som er kortere totalt. Dagens båt er noe fremtung og må derfor en bit bak på dagens henger for at kulevekten skal bli OK. Med overhenget bak blir totalen med bil såpass lang at jeg sliter litt med å komme inn og ut av hagen hjemme. Særlig etter endt tur må jeg rygge rundt et hjørne i en S-sving, og får å få til det må jeg i dag plassere nesa på bilen langt inn i naboens busker. Det bærer dessverre lakken på bilen nå preg av, så det kan ikke fortsette i det uendelige. Blir ekvipasjen totalt lettere, smalere og kortere blir hele den prosessen mye enklere. 

Oppsummert så handler altså skiftet om egenskaper på veien, ikke på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på å høre veien videre med Tuna. Ser dem har en modell som jeg kunne tenkt meg å prøvd.Syns dem har vært flinke å oppgi detaljer teknisk.

GeMi har jeg prøvd på stille sjø og er en båt jeg ofte møter på havet der jeg ferdes, mye som ser bra ut med disse men det undrer meg hvor mye baugen går opp å ned på disse i havet under vanlig sjø. Mulig den oppleves bedre enn det ser ut. Man kan vist løfte den opp fra kryssholter slik som Arronet å dem ser solide ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måned igjen til Båter i sjøen, håper å få tatt en kikk da selv om jeg ikke vet om UMS stiller der. UMS stiller nok uansett på messen i Gøteborg i februar, men der kan man ikke prøvekjøre. Så får vi se når jeg rent praktisk får finansiert dette. Det kommer ikke så rent lite an på hva jeg får for Evadaen, og der er det lite på Finn å sammenlikne med så jeg er spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bare et personlig prinsipp, jeg har aldri likt Buster så har ikke kikket på de på en stund. :D  Den gangen jeg gjorde det oppfattet jeg de som en tanke overpriset som nye, og ekstremt overpriset som brukt. (Sistnevnte er forsåvidt hyggelig siden jeg planlegge å kjøpe nytt og selge brukt.)

Synes det er litt for mye plast-tjafs i de, ikke ser det bra ut (joda, jeg bryr meg nok litt for mye om det) og jeg er spent på hvor lenge det overlever. X kunne forsåvidt vært et alternativ, siden aktersofaen ser ut til å være utagbar der. "Bygg din Buster" var nede akkurat nå men jeg får svinge innom der igjen og se hva quanta costa. Umiddelbart ser det ikke ut til at den faste drivstofftanken kan fjernes, men selv om den er der behøver jeg ikke bruke den. 

Takk for tipset.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skarsvåg Boats har meget sjødyktige alu båter. I tillegg har du Kvernø Boats, som nesten er en kopi av Kaasbøll Boats. Kaasbøll Boats har forøvrig kommet med flere nye modeller i år, og har bedret skrogene sine en god del de siste årene. Konsollet tar litt for mye av dekksplassen på de nyeste synes jeg da, men de er veldig fleksible når de bygger båter slik at man flytte konsoll lengre bak. Bruker selv en Kaasbøll 17" som jeg er godt fornøyd med. Har derimot planer om å kjøpe baugmontert elmotor på den, for den reker fort av fiskeplassen om det er litt strøm. Vedlikeholdsfritt båthold da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt/eig både glassfiber, Buster ,Anytec og Pioner og alle har sine fordeler og ulemper.

Når det gjelder velikeholdsfritt så trur eg Pioner båtane er dei ein kan nemnast som dei nermaste kandidatane.

Problemet med glassfiber båter er om det oppstår riper/brister i glassfiberen.

Då må dette utbedrast så ikke såret suger vatn.

Dette unngår ein med Aluminium og bøtteplast.

Om ein lagrer båten på tilhenger så kan ein no velge og ikkje behandle undersiden på båten med primer/bunnstoff. Då vil Aluminium og bøtteplast båter bli enda betre egnet en glassfiber båter.

Utfordringen med Aluminiumsbåter (som ligger normalt på sjøen)er under vannlinjen, her må ein passe på og ha god overflate påført epksyprimer for så bunnstoff utan kopper. Ein må og vere nøyen med at der er offeranode på båten. Skraper ein opp undersiden av båten må ein behandle dette såret på nytt med epoksy primer. 

Synest at det er kjekt og sjå at det produseres betre og betre alubåter her til lands, spesielt Hitra/Frøya båtene har begynt og bli rimelig bra. Og trur desse karane er villige til og skreddersy ein egnet båt til dej.

Som tidligere nemnt her så er eg og tilhenger av båter som har muligheiter og tilpassast til kvar enkelt bruker slik som eks enkelte Bustere.

Likte spesielt den nyere Buster xxl båten med avtagbar putekasser og bakbenk, i tillegg delbar kalesje.

Vi kjøpte på saudelaget ein Pioner multi i fjor, og denne båten trur eg kan vere eit alternativ du bør vurdere litt.

Den er lett, total velikeholdsfri, svært tilpassingsvenlig, Sinnsyk stødig, rimelig bra sjøegenskaper. Skal den nemnast noko eg ikkje liker så har ikkje denne noko fast bensintank, og får kun plass til ein 25L transpotabel bensintank i akterbenken. Men skal du på langtur med denne båten kan ein berre spenne fast ein 1000L dunk på dekk og fylle opp med bensin. For båten toler ein  slik heftig last, og med 80HK så tipper eg du får den i plan med 1000kg last. Som ein annen kar sa ein gong om sin Pioner multi...om det noko gang skulle bli for store sår i båten så tek ej berre fram strykejernet til kjerringa :-)

 

Endret av Terje338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Steinbiten skrev:

Skarsvåg Boats har meget sjødyktige alu båter. I tillegg har du Kvernø Boats, som nesten er en kopi av Kaasbøll Boats. Kaasbøll Boats har forøvrig kommet med flere nye modeller i år, og har bedret skrogene sine en god del de siste årene. Konsollet tar litt for mye av dekksplassen på de nyeste synes jeg da, men de er veldig fleksible når de bygger båter slik at man flytte konsoll lengre bak. Bruker selv en Kaasbøll 17" som jeg er godt fornøyd med. Har derimot planer om å kjøpe baugmontert elmotor på den, for den reker fort av fiskeplassen om det er litt strøm. Vedlikeholdsfritt båthold da.

Skarsvåg er utelukket da de begynner på 22 fot og jeg er mer rundt 15-17 denne gangen. Det største poenget ved ny båt er å få en som er lettere å traile enn den jeg har. De andre norske er utelukket delvis fordi de ikke har gode DC-løsninger, og delvis fordi de mangler detaljer som mulighet for spruttrekk ved trailing og kalesje bak konsollene. Ellers enig i at det har dukket opp mye bra av lokale alubåter i Norge, men de har litt å gå på for min del enda. (Feks slike detaljer som å svare på henvendelser fra potensielle kunder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Terje338 skrev:

Har hatt/eig både glassfiber, Buster ,Anytec og Pioner og alle har sine fordeler og ulemper.

Når det gjelder velikeholdsfritt så trur eg Pioner båtane er dei ein kan nemnast som dei nermaste kandidatane.

Problemet med glassfiber båter er om det oppstår riper/brister i glassfiberen.

Då må dette utbedrast så ikke såret suger vatn.

Dette unngår ein med Aluminium og bøtteplast.

Om ein lagrer båten på tilhenger så kan ein no velge og ikkje behandle undersiden på båten med primer/bunnstoff. Då vil Aluminium og bøtteplast båter bli enda betre egnet en glassfiber båter.

Utfordringen med Aluminiumsbåter (som ligger normalt på sjøen)er under vannlinjen, her må ein passe på og ha god overflate påført epksyprimer for så bunnstoff utan kopper. Ein må og vere nøyen med at der er offeranode på båten. Skraper ein opp undersiden av båten må ein behandle dette såret på nytt med epoksy primer. 

Synest at det er kjekt og sjå at det produseres betre og betre alubåter her til lands, spesielt Hitra/Frøya båtene har begynt og bli rimelig bra. Og trur desse karane er villige til og skreddersy ein egnet båt til dej.

Som tidligere nemnt her så er eg og tilhenger av båter som har muligheiter og tilpassast til kvar enkelt bruker slik som eks enkelte Bustere.

Likte spesielt den nyere Buster xxl båten med avtagbar putekasser og bakbenk, i tillegg delbar kalesje.

Vi kjøpte på saudelaget ein Pioner multi i fjor, og denne båten trur eg kan vere eit alternativ du bør vurdere litt.

Den er lett, total velikeholdsfri, svært tilpassingsvenlig, Sinnsyk stødig, rimelig bra sjøegenskaper. Skal den nemnast noko eg ikkje liker så har ikkje denne noko fast bensintank, og får kun plass til ein 25L transpotabel bensintank i akterbenken. Men skal du på langtur med denne båten kan ein berre spenne fast ein 1000L dunk på dekk og fylle opp med bensin. For båten toler ein  slik heftig last, og med 80HK så tipper eg du får den i plan med 1000kg last. Som ein annen kar sa ein gong om sin Pioner multi...om det noko gang skulle bli for store sår i båten så tek ej berre fram strykejernet til kjerringa :-)

 

Jeg har hatt båt(er) i over 30 år, så en viss erfaring innen temaet har jeg, men da også ganske bestemte meninger om hva jeg skal ha. Pioner er glimrende båter i 0-4 knop, men derfra og oppover ligger de en bit unna hva jeg ønsker meg. Nå har jeg riktignok ikke kjørt Multi siden Pioner endret skroget så det kan selvfølgelig ha skjedd drastiske ting der. Men jeg er rett og slett ikke plastbåt-mann tror jeg. (Teamkompis Dag har forøvrig en splitter ny 14 Active, en fantastisk båt å fiske fra for sin størrelse.) Men tanken på montering av trollingmotor, elmotor foran, dyprigger, Eberspacher og planerboardmast på en Pioner er ikke veldig fristende. De har sikkert en løsning for kalesje og dieselvarmer men tanken på varme og plast er jeg kanskje (litt for) skeptisk til også.

Fast tank vil jeg helst unngå. Jeg har hatt fast (plast-)tank på en tidligere Quicksilver og med mitt bruksmønster frister det ikke til gjentagelse. Nå er det forsåvidt ikke noe problem om båten har fast tank, jeg vil bare la være å bruke den. Pt har jeg to 25-liters originaltanker til Sukien min, pluss 20L reservekanne. Jeg ser på det som et stort pluss at jeg får tømt tankene skikkelig med jevne mellomrom, og med mitt bruksmønster går det lett både to og tre dagsturer mellom hver gang jeg tømmer en 25L-tank. Da er det greit å kunne helle overskytende etter sesongen over på bilen og få brukt det opp. Årsaken er selvfølgelig sekshesteren jeg bruker som dorgemotor, den frontmonterte elmotoren og ganske korte transportstrekninger som hovedregel. Den store Sukien min STÅR nok i stykker før den GÅR i stykker. :D

Siden jeg nå ser på åpen båt som skal være enkel å traile, blir jeg overrasket hvis den blir liggende lengre perioder på sjøen så jeg kommer ikke til å stoffe båten i denne omgangen. Jeg får heller kjøpe piggdekk til båthengeren igjen for bruk i den delen av sesongen hvor slikt er nødvendig. (Jeg har tidligere hatt båten liggende i boblehavn i fjorden om vinteren for å slippe trailing på vinterføre.) Da jeg hadde en Silver før den båten jeg har nå, brukte jeg piggdekk på hengeren i vinterhalvåret og det fungerte egentlig veldig bra selv om båt og henger så ut som de hadde vært igjennom skjærsilden etter hver tur. Akkurat det kan dog enkelt løses ved bruk av hageslangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det eneste som er sikkert, er at intet er sikkert.

Jeg har nå kommet såpass langt i prosessen at jeg har bedt om pristilbud på tre båter, alle 2018-modeller. De siste månedene har jeg googlet, telefonert, chattet og ikke minst fysisk sett på flere båter enn noen sinne. Det sier egentlig en hel del, for jeg er generelt båtinteressert. Sånn i ettertid er jeg usikker på om jeg egentlig ble mer forvirret enn sikker, men det medførte i det minste at jeg endret litt på ønskene mine i prosessen. Men noen absolutter har bestått. Budsjettet (rundt 300K), gode sitteplasser for fire personer, plass for tre som spinnfisker men skal fortsatt fungere for vertikal og trolling, marsjfart over 20 knop og toppfart på minst 30, skikkelig kalesje. 

Starweld Fusion 16DC (Borgs Motor)

Tracker V16WT (Mojoboats)

UMS 500DC med kastedekket fra 500TT montert inn (BaraBåt)

Avgjørelse av båt blir nok tatt i løpet av kommende uke, da bør jeg ha fått tilbud på alle tre, og ny båt tatt ut april/ mai 2018 litt avhengig av når båten er klar og når veiene er bare nok til å hente ut. Neste steg i prosessen er motorvalg, det er forsåvidt endel enklere da alle tre er aktuell for samme motor og jeg har en klar favoritt. Så motorvalget er nok gitt så lenge jeg får OK pris på den. Så skal det monteres motor pluss masse elektrisk leketøy, så med litt flaks er jeg fult operativ igjen til sommeren 2018. Operativ og veldig blakk, godt jeg ikke gjør dette for ofte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.