erik

Alternativer båt 5 meter og alu?

Recommended Posts

Min Airmar TM150M har hengt med meg i flere år og har levert noen aldeles nydelige ekko i den tiden. Men nå var det på tide med en oppgradering:

ABA64DE6-D26E-4D61-9838-58640A985FCA.thumb.jpeg.9879dfb6aff3fd8ca1cead0022dabaa3.jpeg

P66 til venstre og en pent brukt TM185HW til høyre. (Jeg fortsetter med P66 for bruk der bunnstruktur er viktig siden den har smal konevinkel på 200 kHz.)

Den nye giverens brakett er såpass stor at jeg må få tak i en plastplate til som legges høyere enn den eksisterende.

077BFCEF-A480-4302-98AC-7362001D189E.thumb.jpeg.9e5542f9d542e1fb53db6c2838f16a83.jpeg

TM185HW vs HST-WSBL:

F6EDAB4E-E7EA-405D-ADF4-A3B61C57ACA3.thumb.jpeg.ee5db7f7661a8b4b01c726731b47f428.jpeg

Forhåpentligvis blir det testtur på lørdag, selv om jeg må kjøre pent til jeg har fått på plass en plastplate til.

Edited by erik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag R på teamet fikk tak i en PE-plate, og den fikk jeg igjen forsyne meg av.

D527263A-FC71-4210-AB45-7A0882466403.thumb.jpeg.a743d9ceb48d6c3644ef868b534b87cb.jpeg

De tre bitene skal brukes til dagens prosjekt, flytte TM185HW, og to fremtidige prosjekter i form av elmotorfeste på akterspeilet og rekkemontert ekkoloddgiverholder. (Sistnevte et must hvis jeg skal få testet litt nyheter fremover, feks HDS Live.)

Som nevnt før stod min TM185HW for lavt etter første runde med montering/ justering. Men siden mitt «transducer mounting board» bare var så høyt som det var, kunne jeg ikke endre på det uten å få tak i en plastplate til. Siden PE-platen hadde samme tykkelse (2 cm) passet den perfekt til formålet.

Det var bare to utfordringer. Den første er to gjennomgående bolter i akterspeilet, den andre er at jeg nå kommer så høyt opp på akterspeilet at jeg treffer treplaten som forsterker aluminiumen og fordeler vekten fra påhengeren. 

5D81986D-AD43-4546-8B16-86C5DA01DC31.thumb.jpeg.b30da99594cfe891781161df864763aa.jpeg

De to boltene stikker litt ut fra akterspeilet så platen min måtte freses litt for å tilpasses bolthodene.

0D4C2B0E-C4D1-4354-9A89-3B83D90F7DE3.thumb.jpeg.2fdd27c8b14fe329e03cf17db447d139.jpeg

Fresingen var enkel og gikk fort unna, mens jeg så oppdaget at boltene mine ble for korte til å komme gjennom alt av PE-plate, aluminumsskrog og treplate i akterspeilet. Jeg hadde bare bolter opp til 50mm liggende og de var ikke i nærheten av å gå helt gjennom. Løsningen ble en snartur til min favoritt-pusher av syrefaste bolter, skiver og muttere. Clas Ohlson hadde 6X80mm bolter og de holdt med litt over 10mm klaring. 

Så dermed fikk jeg på PE-platen over den gamle platen, og dermed kunne min TM185HW nå nye høyder, helt bokstavelig.

C4880946-BB4C-457B-9F59-850632E133A1.thumb.jpeg.5661c3d0085116d0091f7fe3af2a4e58.jpeg

Jeg har også byttet om plassen på TM185HW og P66, foreløpig uten å montere tilbake P66 så den ligger og slenger i motorbrønnen inntil videre. Jeg er litt spent på om TM185HW nå havnet litt vel nære Mercuryen, med maks rorutslag er det ca 15 cm mellom og anbefalingen er gjerne minst 30. 

I morgen blir det forhåpentligvis testtur, spent på om jeg ender med enda en flytting av giverbeistet eller om jeg nærmer meg «sweet spot» nå.

En annen liten modifisering er ny montering av min Point-1. Nå med større avstand til støykilder.

CB97638F-A748-4346-B3EC-0D53B846974A.thumb.jpeg.7d3c8bbd1e2d1178f732b89636fe3b26.jpeg

Edited by erik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Erik, hva slags skruer har du brukt til selve festet til TM185, det ser ikke ut som de originale skruene? Til min TM260, som er omtrent samme størrelse virker det som, fulgte det med 4 stk. 6mm skruer med boltehode, ca. 60mm lange tror jeg de var. Jeg har ikke brukt transomsaver slik som du og må antakeligvis flytte giveren nå. Ønsker ideelt sett ikke bore enda 4stk 6mm tykke hull i akterspeilet... :)

 

Edited by Atle Høidalen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det begynner sikkert å demre for deg at undertegnede er et petimeter som ikke stoler på noe som helst før jeg har prøvd det selv......

Diverse skruer, mutter og skiver som følger med i pakker med nytt leketøy går kategorisk til resirkulering hos meg og erstattes med ting jeg vet hva er. Dette er spesielt viktig for min del siden jeg har aluminiumsbåt, rustfritt er drepen i en slik blikkboks da skroget kan/ vil få tæringsskader. Dessverre er det høyst variabelt hva slags kvalitet det er på slikt jernvaretilbehør. Jeg bytter derfor alt til ting jeg vet er syrefast og det betyr i de fleste tilfeller til Clas Ohlson. Skruene jeg har festet giverne mine med er intet unntak.

https://www.clasohlson.com/no/Kryssporskrue/Pr111412001

Den der er med hode for nedsenkning, så det er ikke akkurat den jeg bruker. Men jeg fant ikke varianten med flatt hode i nettbutikken sånn i farten så dette var det nærmeste jeg kom.  

 

Her falt jeg for fristelsen til å bruke noe annet:

5D81986D-AD43-4546-8B16-86C5DA01DC31.thumb.jpeg.b30da99594cfe891781161df864763aa.jpeg.3eaf266f0f94bd499d54f8508913ce2f.jpeg

Og du kan se selv hvordan det gikk.... Den der er nå skiftet med syrefast fra CO.

SIden jeg er i gang med selvransakelse her må jeg også innrømme at plasseringen av min TM185 ikke var heldig. Lite sprut denne gangen men håpløst dårlig prestanda i plan. Så det blir en ny runde med omplassering for min del også.

Edited by erik
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessverre passer ikke båten min inn i garasjen, og nå begynner det å bli utrivelig å stå ute for å skru, så det skjer ikke så mye spennende om dagen. Litt synd, for jeg har fortsatt endel på "to do"-listen min. Men det som bare MÅ gjøres får man gjøre uansett, og ny plassering av TM185HW var en slik ting.

IMG_6333.jpg

Bildene ble bedre nå som giveren ble rettet opp, men den fungerer fortsatt ikke i plan. (det kureres ved å montere tilbake min P66.) Giveren skal nok rettes bittelitt til dog, merk at buene mine heller litt mot venstre i bildene:

Screenshot_2018-11-03_23.42.05.png

Skjermbildet over er direkte fra HDS 9 Gen 3, bildet under er via Link-appen til min IPhone 6. Merk forskjell i oppløsning, appen drar ned oppløsningen noe.

IMG_6509.PNG

Jeg er nesten i mål med alt av motordata, så Mercury-informasjonspanelet på HDSen fungerer som det skal nå:

Screenshot_2018-11-03_23.51.22.png

Jeg har to sensorer til som burde vært montert, og så avslører skjermbildet over at jeg enda ikke har lagt inn tankmåleren for bensin mot Mercury-interfacet så tankmåleren viser 0 liter på HDSen. 39 knop med full tank og tre personer i båten må ellers sees på som helt ok.

Apropos Mercury-interfacet så bruker jeg varianten son heter Vesselview Link. Det er den dyreste av Mercurys interface-varianter, nesten tullete dyr for å være helt ærlig. Forskjellen på Link kontra variantene til halve prisen er primært muligheten til å styre motorfunksjoner fra HDSen, ikke bare mulighet til å få inn motordata.  Her styrer jeg motorens turtall fra HDSen, trollingmodus gjør at jeg kan stille ned turtallet til 550 som det laveste:

Screenshot_2018-11-03_23.35.34.png

Turtallet kan også styres fra Mercurys multiinstrument som jeg har i dashen, så det er litt ekstra luksus med styring fra HDSen. men det har vist seg å være ganske praktisk for det er enklere og raskere å justere fra HDSen og siden alle HDSer i nettverket har funksjonaliteten behøver jeg ikke å sitte ved førerplass for å gjøre dette.

IMG_6511.jpg

Edited by erik
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...