Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda, generelt


espenkg
 Share

Recommended Posts

Jeg har litt ledig tid frem til slutten av september og lurer derfor på å ta turen til Hardangervidda og bo i telt en ukes tid i denne perioden. Det finnes mange tråder om Hardangervidda her, men de fleste spør om gode ørretvann og bortsett fra de velkjente er ikke dette informasjon som deles villig vekk har jeg skjønt ;) Så jeg har heller litt generelle spørsmål til de som har vandret rundt der og tatt seg noen turer.

Først og fremst. Er det greitt å vente til begynnelsen av september med å dra dit? Jeg kan dra alene nå, eller vente til september og få med en kompis. Han er derimot ikke så god kompis at jeg venter på han og risikerer snødrev, stiv kuling og minusgrader der oppe :) Da får vi heller ta en tur i Nordmarka sammen når han har tid. Og hvordan er bettet på ørreten der borte i tiden fremover. Er det noen stor forskjell jo lengre utover man venter?

Av steder jeg kikker på har jeg noen alternativer, og vidda er jo full av muligheter. En mulighet er å ta tog til Geilo, buss til Tuva og gå derfra til Haukeliseter for å ta bussen hjem til Oslo. Er dette i det hele tatt mulig i løpet av en uke? Eller blir det bare trasking og lite fisking av en slik rute?

Et annet alternativ er å komme seg til Tuva, ta turen innover til området Skytterbua, Rauhelleren, eller området rundt, sette opp telt i noen dager og fiske på forskjellige vann i nærheten. Kanskje så langt som Tinnhølen eller Langavatnet, men det blir muligens i lengste laget. Det blir forhåpentligvis mindre gåing og mer mulighet for fisk med en slik plan, men da er det jo kjekt å vite hvilket av disse områdene som er verdt å besøke og hvilke som er verdt å bare gå rett forbi.

Det siste alternativet er å gå sørvest fra Tuva og deretter oppover til jøkulen og ende opp i Finse for å ta toget hjem. Da bør det også være mulighet til å la teltet stå i ro en dag eller to, og fiske i ett område i en litt lengre periode.

Er det noen som har erfaring med noe av dette som kan gi noen gode tips setter jeg stor pris på det. Og ja, jeg skal lese Fiskeguide for Hardangervidda også! Den begynner kanskje å bli litt utdatert når det gjelder fiskeplasser derimot, eller?

Takker og bukker!

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp "Solo kanotur i Hardangervidda" Tråden der har jeg fått god hjelp, og det ligger også en rapport av meg etter en uke på vidda. På den turen hadde jeg startpunkt på Tinnhylen. 

Planlagt selv en ukes solo tur i Hardangervidda, i midten av august. Med utgangspunkt fra Tuva. Så håper på at det blir litt innspill her :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom den tråden din Kenngu. Gode tips der.

Nå sitter jeg og følger med på langtidsvarselet for Hardangervidda. Blir det meldt ca en uke med godt vær pakker jeg sekken og drar :)

God tur Kenngu, og legg gjerne inn en rapport på sidene her med kunnskap du plukket opp underveis. Og finner du et flott fiskevann er det bare å sende PM ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villrein jakta pågår jo i denne perioden. Det kan være en ting å ta i betraktning. Men når det er sagt du har like mye rett til ferdes på vidda som jegere på jakt. Avhengig  av sted kan det være fiskestopp så tidlig som 31 august. Fjellvåken går til 17. spetember i år. Jeg tror det er korresponderende bussforfondelse (Skinnarbu) til/fra Rjukan. Fra Rjukan er buss til Oslo null problem. Så og starte ende turen fra Mogen hytta kan være et alternativ. Man kan jo også bruke Mogen som utgangspunkt for en rundtur. Da kan man kjøre bil opp til Skinnarbu

http://www.visitrauland.com/Aktoer/Fjellvaaken-II

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, espenkg skrev:

Jeg har lest gjennom den tråden din Kenngu. Gode tips der.

Nå sitter jeg og følger med på langtidsvarselet for Hardangervidda. Blir det meldt ca en uke med godt vær pakker jeg sekken og drar :)

God tur Kenngu, og legg gjerne inn en rapport på sidene her med kunnskap du plukket opp underveis. Og finner du et flott fiskevann er det bare å sende PM ;)

 

 Håper du får finværet asap! Og selvfølgelig godt fiske bet ;) 

Legg inn en rapport du også, alltid interessant å lese rapporter om ørretfisket fra vidda! :) Slenger gjerne med en rapport jeg. Forhåpentlig så blir den bedre enn den fra i fjor!

Følg meg på Fishbrain om du bruker det! Kenngu er brukernavnet. Genial fiske app, hvor du kan legge ut bilder av fangsten. Også mulig å legge ut hvor fisken ble tatt, med hva, vekt, lengde etc. Vil du bare vise fangst, men holde plassering hemmelig så er der bare å poste som privat :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da ser det ut til å bli tur mandag til fredag til uken som kommer. Ikke meldt regn hele uken, så da kaster jeg meg uti det.

Ser folk nevner reinsdyrjakta, men det vil vel ikke si at det er forbudt å fiske rundtomkring. Bare at man kanskje ikke skal kle seg ut som ei simle de nærmeste ukene. Eller? De selger i hvertfall fiskekort, så jeg drister meg til å kaste ut flua mellom alle skuddsalvene :)

Turen blir enkel siden det er første gangen jeg er der borte. Tog til Geilo, buss til Tuva, og derfra til Skyttarbudalen. Mulig en overnatting på veien mellom Tuva og Skyttarbudalen, men det ser ut til at jeg skal klare det på en dag...om enn noe på grensen.
Så blir det stort sett å henge i området der, og teste alle småvanna i området på dagsturer.
Retur blir samme veien.

Dersom det er noen som har steder jeg absolutt bør unngå (de tusener på tusener av private vann har jeg kontroll på), eller flotte triks å komme med er det bare å fylle på her eller i innboksen min. Alt settes pris på, fra snarveier, fisketomme vann, til fluevalg. Jeg tar forresten med meg teleskopstanga mi til litt markfiske også, med det er mest for å øke sannsynligheten for å få smakt fisk i løpet av uken.

Dersom det er andre i området der til uken og dere treffer på en kar med begynnende hvitt skjegg er det bare å si hei. Jeg biter ikke...veldig hardt :)

Edit: Og vips, så endret planen seg. Skyttarbudalen er fremdeles målet, men bussen til Tuva er det slutt på for året. Så da blir valget tog til Ustaoset og gå derfra via Tuva, eller tog til Geilo og buss til Fagerheim eller Halne. Det går jo båt fra Halne til Sleipa, men da blir det jaggu ikke mye vandring på vidda. Å gå en time eller to fra/til en båttur er liksom ikke å "være" på vidda. Så det blir nok Ustaoset med en overnatting på veien, eller Fagerheim og gå langs Krækkjahæe.

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.8.2017 at 20.10, espenkg skrev:

Da ser det ut til å bli tur mandag til fredag til uken som kommer. Ikke meldt regn hele uken, så da kaster jeg meg uti det.

Ser folk nevner reinsdyrjakta, men det vil vel ikke si at det er forbudt å fiske rundtomkring. Bare at man kanskje ikke skal kle seg ut som ei simle de nærmeste ukene. Eller? De selger i hvertfall fiskekort, så jeg drister meg til å kaste ut flua mellom alle skuddsalvene :)

Turen blir enkel siden det er første gangen jeg er der borte. Tog til Geilo, buss til Tuva, og derfra til Skyttarbudalen. Mulig en overnatting på veien mellom Tuva og Skyttarbudalen, men det ser ut til at jeg skal klare det på en dag...om enn noe på grensen.
Så blir det stort sett å henge i området der, og teste alle småvanna i området på dagsturer.
Retur blir samme veien.

Dersom det er noen som har steder jeg absolutt bør unngå (de tusener på tusener av private vann har jeg kontroll på), eller flotte triks å komme med er det bare å fylle på her eller i innboksen min. Alt settes pris på, fra snarveier, fisketomme vann, til fluevalg. Jeg tar forresten med meg teleskopstanga mi til litt markfiske også, med det er mest for å øke sannsynligheten for å få smakt fisk i løpet av uken.

Dersom det er andre i området der til uken og dere treffer på en kar med begynnende hvitt skjegg er det bare å si hei. Jeg biter ikke...veldig hardt :)

Edit: Og vips, så endret planen seg. Skyttarbudalen er fremdeles målet, men bussen til Tuva er det slutt på for året. Så da blir valget tog til Ustaoset og gå derfra via Tuva, eller tog til Geilo og buss til Fagerheim eller Halne. Det går jo båt fra Halne til Sleipa, men da blir det jaggu ikke mye vandring på vidda. Å gå en time eller to fra/til en båttur er liksom ikke å "være" på vidda. Så det blir nok Ustaoset med en overnatting på veien, eller Fagerheim og gå langs Krækkjahæe.

God tur, har ikke vært på vidda enda, skulle gjerne komt med tips. Men sleng gjerne inn en fangstrapport! God tur og skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet meg hjem og fått hvilt litt etter en kort 4-dagers på Hardangervidda. En liten rapport fra turen kan jo være greitt å slenge inn, selv om jeg ikke verken er skribent eller erfaren vidde-vandrer.

Turen ble til litt sånn på sparket, siden jeg egentlig gikk og ventet på god værmelding og ikke hadde noen fastsatte dager å reise på. Det preget også reiseruta litt, og den ble endret opptil flere ganger. Den opprinnelige planen, som nevnt tidligere, var å ta tog til Geilo for deretter å hoppe på bussen til Tuva og starte der. Siden sommerferien for skoleelevene er over har bussen begynt å frakte dem til og fra skolen, så da går den ikke til Tuva mer dette året. Da ble det å finne alternativer, og det enkleste er ofte det beste; ta bilen og parker ved Tuva. Ingen rutetider, ingen forhåndsbestilling av billetter, og prisen er bensin og diverse bompenger (inkl 70kr for å kjøre på grusveien opp til Tuva).

Planen deretter var å bevege meg mot Skyttarbudalen (Qvenild nevner denne i boka si og den hørtes interessant ut), uten at jeg nødvendigvis skulle komme meg dit første dagen. En veldig forsinket start på mandagen gjorde at jeg kom såpass sent til Tuva at det uansett var uaktuelt å rekke Skyttarbudalen før godt uti tussmørket. Anbefalingen fra den hyggelige betjeningen på Tuva var å stoppe ved Grønenuttjønnan, for der skulle det være fint. Som sagt så gjort, og etter rundt 3t var første camp opprettet ved den første tjønna etter Grønenuten.

Q5b9t6m.jpg

Den kvelden ble det ikke mye tid til å fiske før det ble mørkt, og området rett ut fra teltet så veldig langgrunt ut. Det ble et par umotiverte kast, før kveldsmaten ble tilberedt og soveposen kalte.
En liten panikk bredte seg derimot da jeg etter å ha letet gjennom hele sekken kom til konklusjonen at snyltekoppen stod igjen hjemme på kjøkkenbenken. En uke uten kaffekopp er så og si uutholdelig for min del! Mer om det litt lenger ned.

Neste morgen ble jeg overbevist om at jeg hadde valgt rett uke å dra opp på. Dette var utsikten jeg ble møtt fra teltplassen:

GgUPRfA.jpg

En nydelig start på turen. Planen var å dra nesten direkte til Skyttarbudalen, men jeg kunne ikke dy meg for å teste dette vannet før jeg dro videre. Så jeg gikk rundt på østsiden av vannet og fant et område som så litt dypere ut enn resten, og kastet en Spesial i Rød/Kobber uti. Første kastet og jaggu beit det ikke med en gang. Jeg kjente at det var ok vekt i andre enden (jeg er vant med tusenbrødre i Marka, bare så det er sagt), men det var usedvanlig lite kamp i fisken. Den gikk nå på et par utras, men kom sakte men sikkert inn mot land og oppi håven havnet den. En fargerik ørret på 0.85kg.

R2HBQEV.jpg

Den så en smule slank ut, men krokingen gjorde at det ikke var mulig å slippe den ut igjen. Lunsj i Skyttarbudalen var i hvert fall sikret, så den ble sløyet og filetert og pakket for reisen dit.

Nå var standarden liksom satt. Dersom dette er resultatet etter det første kastet på vidda, da må det være eventyrlig her oppe, tenkte jeg og begynte allerede å glede meg til Skyttarbudalen der det skulle stå stor fisk i bittesmå kulper.
Ett par tre umotiverte kast til i samme området uten resultat, så ble leiren pakket og turen gikk videre innover vidda. På veien dit gikk jeg innom Heinseter, for det kunne jo tenkes at de solgte kaffekopper. Det gjorde de ikke, men det var flere gjester som hadde lagt fra seg snyltekoppene sine så jeg fikk en gratis. Uken var reddet!
Deretter gikk turen på østsiden av Selstjønnutan og etter 2 1/2t ankom jeg Skyttarbudalen fra øst og den så riktig så innbydende ut må jeg si.

NfYz3jb.jpg

Her kan man skimte Skyttarbua i forkant av bildet, og jeg satt opp camp på bortsiden av det nærmeste vannet.

hBh3l9n.jpg

Her ble også morgenens fangst lagt i panna sammen med litt smør, og det er ikke fritt for at selvfanget ørret på vidda smaker godt under en skyfri himmel.

ARAG0Jg.jpg

Første dagen i Skyttarbudalen ble brukt til å gjøre meg litt kjent med vannene i området. Jeg traff også på ett par litt yngre karer som også hadde lagt seg til i telt litt lenger mot Turiststien. De kunne fortelle at de hadde fått en ørret på 18cm den dagen, og det var alt. Jeg hadde kun tatt med meg fluestanga på gåturen, så jeg gikk og letet etter vann hvor det vaket. Med en ganske frisk bris fra vest viste dette seg å være vanskelig. Jeg fant en knøttliten kulp hvor det vaket noe smått og det var jaggu samme kulpen som de hadde fått den lille i. Jeg forsøkte flere varianter av sorte mygg/flue imitasjoner, og fisken tok etter dem men satt seg aldri fast. Det samme gjentok seg resten av dagen; enten stod vinden rett på, eller så ville ikke fisken skikkelig ta flua. Det ble RealTurmat til middag/kvelds. Den ble spist med selskap av fire ugler som hadde fått for seg at luften over campen min var det perfekte stedet å starte kveldsjakten. Flott underholdning til kveldsmaten.

Neste dag våknet jeg til akkurat det samme været. Blå himmel og frisk bris fra Vest. Temperaturen var upåklagelig, men vinden var akkurat så kraftig at det ikke fantes insekter. Fordelen er at man ikke blir plaget av myggen, og ulempen er at fisken ikke vaker. Sta som jeg er tok jeg likevel kun med fluestanga og testet på nytt i de aller fleste vannene med en drøss av sorte mygg/flue imitasjoner. Ingen fisk å hente, men når man har fint vær kan man i det minste nyte naturen.

OX6oQDj.jpg

Mot kvelden bet jeg i det sure eplet og kastet uti en mark i vannet nærmest campen. Ikke en fisk var borti på over en time. Så til slutt var det å bytte rundt til Spesial i Rød/Kobber igjen, og på andre kastet bet det på en villig liten ørret. Jeg fikk den nærme nok land til at jeg kunne bedømme størrelsen, sånn rundt 20cm, før den glapp av sluken og pilte ut i vannet igjen. Etter det var det slutt, og nok en RealTurmat måtte til pers før det ble mørkt.

Tredje dagen våknet jeg til en underlig lyd...stillhet. Ikke en bevegelse i teltet. Det første som slo meg var at vinden hadde dreid akkurat nok til at tarpen tok den. Men da jeg stod opp ble det klart at været hadde snudd.

AZMj1g3.jpg

Grå skyer på himmelen og helt vindstille! Perfekt fluevær og fisken vaket villig vekk rundt omkring, men skyene i vest så vel mørke ut. Jeg valgte meg ut det største vannet på østsiden av Turiststien å forsøke i først. Det var noen vak her helt innerst i en bukt, men der holdt allerede de to jeg hadde truffet tidligere på med markfiske. Så jeg gikk langs bredden og speidet, da vinden tok tak. Nå kom den rett fra øst og er det en ting jeg har lært så er det at dersom bakkevinden går motsatt vei av grå skyer, så kommer det ikke godvær. Men jeg hadde nå fremdeles noen timer igjen før de gråeste skyene ville komme over dalen.
Så da ble det å finne noen mindre kulper lenger øst og til slutt fant jeg en knøttliten vannpytt i elva der fisken vaket villig vekk. Utallige forsøk med sorte mygg/flue imitasjoner ble totalt ignorert, selv om dette var de eneste insektene jeg kunne se både i lufta og på vannskorpa. Valget ble da å gå over til noe jeg har hatt hell med i marka, Dyret. Da skal jeg si det ble liv gitt! Fisken kastet seg over den nesten før den var truffet overflaten, og i løpet av 10 minutter hadde fått opp tre stykker på denne størrelsen.

AjDPvYQ.jpg

Ikke akkurat storfisken jeg var ute etter, men jeg hadde endelig fått fisk på land i Skyttarbudalen! Den siste hadde svelget flua så dypt at det var ikke råd med å få den løs uten å skade fisken. Så den ble avlivet og omgjort til dagens lunsj. Forskjellen på denne og fisken jeg fikk ved Grønenuten var påtakelig.

ITOBI6x.jpg

Her var det ikke mye rødt å spore i kjøttet! Det kan ikke være mye krepsdyr i de kulpene i den dalen. Det smaker nå ok på tross av mangel på farge, men det er liksom noe rart i det å spise hvit ørret.

Det ble også den siste fiskeopplevelsen på turen, for når lunsjen var spist så det slik ut i vest.

ZPoO1DR.jpg

Jeg vurderte å ta en natt i Skyttarbua, men konklusjonen ble at 8 timer i regnvær i dalen der, bare for å gå hjemover dagen etter ikke fristet. Så jeg pakket leir og satte nesen hjemover. Idet jeg ankom Hein begynte det også å regne, og turen over Grønenuten var våt for å si det mildt. Da er det kjekt å vite at man er på vei hjemover, og ikke innover på vidda slik de tre jeg møtte rett før Halne. 2 timer i regnvær og opplett den siste timen mot Tuva, var enden på en 6 timer lang tur fra Skyttarbudalen. Det var i drøyeste laget for en mann på godt vei til å være middelaldrende, så føtter og knær har det ikke helt godt i dag.

Som de skriver i skolestiler; "Vi var alle enige om at det hadde vært en fin tur."
For på tross av mangel på skikkelig stor ørret, som tross alt var noe av målet, må jeg si at Hardangervidda ga meg et fortreffelig førsteinntrykk! Det er en helt fantastisk plass!
Av tingene jeg lærte, som jeg tar med meg til neste gang:
1. Sørg for at alt som skal være med blir pakket, spesielt kaffekoppen (og et sitteunderlag som jeg har glemt på hver eneste tur til nå!)
2. Opptil 3 timer med sekk er passe per dag. 6 timer er altfor langt, i hvert fall i ett strekk...foreløpig. Så neste gang blir det å finne en plass innen den rekkevidden fra bilvei/offentlig kommunikasjon, og ha det som base for mindre turer til nærliggende vann.
3. Det er ikke alltid det lønner seg å være sta. Det er fint å fiske med flue, men det er også fint å få fisk. Å bytte stang tidligere er ikke noe nederlag.
4. Begynn å fiske med Dyret...Alltid! Av en eller grunn fungerer den overalt. Det kommer til å være førstevalget mitt med mindre det er spesifikk klekking, og så blir det bytte til noe annet dersom den ikke fungerer.
5. Hardangervidda skal besøkes igjen!

Fortsatt god sommer...og med været som kommer ser det ut som om Nordmarka kaller til uken :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Ikke skribent du liksom. Hvis alle ekte skribenter hadde holdt ditt nivå hadde folk sluttet å se på TV. Flott levert!

Haha. Takk for det. Det ble litt lenger enn planlagt, men litt bilder hjalp nok. Alt blir bedre med bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en fin tur du hadde, og du fikk til og med bedre vær enn meg! Litt overraska at du ikke tok turen innom Skjerja, ryktes jo diger ørret der!

Lovet rapport, så her kommern ;) 

Jeg skulle egentlig også være på øst sida, starte fra Tuva. Ombestemte meg helt siste dagen, og tok en hel rokkering av planen. Det ble heller vest sida, med start fra Trondsbu :) 

Dag 1: Ankom jeg Trondsbu litt over 15:00, mye seinere enn planlagt. Satte klokka på 06:00 men forsov meg selvfølgelig. Planene var uansett satt, og Sandhaug ble nådd på samme dagen i sju tida. Hele mandag bestod av reise, så det ble ikke noe energi til fiske.

Dag 2: Stod jeg opp 05:45 og fikk med meg soloppgang og frokost, alt jeg trengte for å få en god start på morgen. Målet for dagen var nabo vannet til Grottjørnane, fiske og gå helt til jeg nådde vannet. IMG_3181.thumb.jpg.38f82e5d49e439f8cf31350831a787de.jpg

Jeg var heldig med været jeg også :)

IMG_3192.thumb.jpg.fd005b833f2694c4ff5c473e882db26c.jpg

Klokka ljuger litt, men det var altfor varmt for flisgensern!

Det ble noen kast på Bessevatnet, på femte kaste var det en som fulgte sluken helt til land. Jeg tok en spinn stopp, men da snudde den. Det ble ikke noe fisk i dette vannet, så jeg tråkket videre. Jeg begynte å bli sulten da jeg nådde Øvra Bessevatnet. Og da passet det perfekt at det også beit på en etter 10+ kast. Den var liten og tynn, så her mistenkte jeg vann med mye konkurranse om maten. Vannet her tok jeg 3 kjappe, perfekt for lunch!

IMG_3195.thumb.jpg.eae43f0288453b7c1ad47036e55c80cd.jpg

 

Veien videre bydde på mye oppoverbakker, og masse fine landskaper. Det er vanskelig å gå trygt, når mann vil se oppover. Men må se ned, tråkke varsomt å passe seg for alle steinene! Jeg fisket i to av de navnløse vannene nærmest Øvra Bessovatnet, med uten kjenning. Været kunne ikke bli bedre, mye sol og litt vind. Perfekt for å gå med tung sekk.

IMG_3230.thumb.JPG.77a769f723c481e71f989a31dfd3bef7.JPG

Grottjørnane vannet ble nådd i fire tida, det så lovende ut. Men det ble ingen fisk til middag, vinden tok seg opp og jeg måtte søke ly. Utover kvelden stilnet det, det ble noen kast med uten hell. Hadde jeg ikke blitt så sliten av å gå, så hadde jeg tatt en tur innom Groto. Der tror jeg kunne lurt en. Det ble heller glaning av solnedgangen, og fryse tørket mat.

IMG_3424.thumb.jpg.de239dfa9fcf9d0f105df4e0133543eb.jpg

Dag 3: Var jeg ivrig for. Nå følte jeg at jeg var dypt inne på vidda, og dypere inn skulle jeg. Valgardsvotni var destinasjonen, som heller ikke var så langt unna. Planen var en natt der, om jeg fikk fisk. Om ikke så var det videre til Gulleikstjørnane. Allerde rundt 09:30 var jeg der, og det var nesten blikkstille vann. Jeg spotter et snikende stille vak, som ikke lager ringer en gang. Rett ved land, med hale vink etterpå. Kaste mitt er ca 3 m unna vaket, to sveiv og fisken skyter mot sluken. Og der satt den! Den fighter nesten ikke, men det kjennes ikke som en pinner heller. Jeg får fisken på land og brøler "yess!" 

IMG_3445.thumb.jpg.342f45384dda91e6c169a71d013001da.jpg

Det er en tynn, men veldig lang 488g ørret. Kameraet tar det ikke opp så bra, men den var mye blåere på ryggen. Hadde denne vært feit, hadde dette trolig vært en 700-800g. Hele 37,8 cm lang var den! Det er fortsatt tidlig på dagen, og jeg kjenner meg ikke sulten. Så den får leve videre. Jeg kaster ut sluken, og noe mindre fisk følger sluken. Jeg ser den tar en smake bit, men jeg er altfor kjapp på avtrekkeren. Den svømmer i ring, som om den fortsatt leter etter sluken. Jeg slenger sluken ved siden av, men da blir den skremt. Tredje kaste får jeg det samme, den følger helt til land tar tak. Jeg setter tilslag, men glepper allikevel. Hjerte mitt dundrer, vannet er så klart at jeg kan se fisken følge sluken fra flere meter. Fjerde kaste er det enda en som følger, men snur tidlig. Biter det på en innen en time, så blir jeg her en natt. Dessverre skjer det ikke, vannet blir helt dødt. Jeg bestemmer meg for å prøve det store vannet ved siden av. 

Jeg fisket rundt dette vannet, helt til øst sida av det. Null napp, så jeg bestemmer meg for å gå til Gulleikstjørnane

Jeg når fram vannet ved et innos i 15:00 tida, og ser en ørret fyke forbi. Godt tegn! Jeg slenger ut en svart spinner, og det smeller på. Den kjemper sterkt, første fisken som trekker på bremsen. Jeg ble litt overrasket når jeg fikk den opp, en lita 150-200g. Jeg er sulten, men tar en rå sjans og setter godt tro om at dette vannet vil by på mer fisk. Så den får gå. Jeg slenger spinneren litt lenger unna, og det smeller på, denne raser ut. Den er ekstrem sterk, og jeg begynner å lure på om det er kilos. Når jeg får den nærmere måper jeg litt. Den blir landa og veid, 410g perfekt lunch og sjuk kondis!

IMG_3449.thumb.jpg.889182b6da62f261d2fadf92d9220e8f.jpg 

Her blir jeg en natt. Jeg setter opp telte, og steiker opp ørreten. Tar en lita pause, før jeg tar med meg stanga. Jeg får fisk hvert andre kast omtrent. Ørretene er litt tynne, og det er mange små. Fiske rikt vann, med høy konkurranse om mat. 

IMG_3450.thumb.jpg.5cc4a8a7e065737cfa370d642e2ec0e4.jpgIMG_3451.thumb.jpg.f6410a3193270b96b74cc8a65d2fb65c.jpg

Dette er et perfekt vann for familier og barn, med bitevillig fisk. De tar alt spinnere, sluker i alle størrelser og farger. Det er dog kanskje litt for langt å gå, for å nå.

Utover ettermiddagen begynner jeg å bli sulten, så jeg setter på en møre-silda LTD ørret farge. Og satser på kannibalske ørreter. Andre kaste får jeg på en god panne fisk.

IMG_3452.thumb.jpg.217b08741ccdeb5c8d832169c5eeec26.jpg

Rett ved leieren får jeg på noe i samme kaliber, begge rundt 300g.

IMG_3453.thumb.jpg.a64e1f94169e0bdf9e9ceb9ca00baf5f.jpg

Jeg er stor fornøyd med vannet, og været holdt seg. Tre dager med sol er ikke noe å klage på!

IMG_3462.thumb.jpg.b66aed5c20ec3743cec0ac7cd2f53deb.jpg

Fornøyd guling! :)

Dag 4: Står Reinavatnet for tur, dette vannet har jeg gledet meg litt ekstra til. Rykter og lesing sier mulighet for kilos fisk. Veien til vannet var virkelig hard, det ble mest klatring. Det ble noen kast i de tre vanna på vei dit, og en lita pinne som fikk gå.

IMG_3498.thumb.jpg.0a1c7175e94f489390ab90b02e7a45da.jpg

Rundt kl 16:00 ankommer jeg Reinavatnet. Jeg blir ivrig og begynner fisket øyeblikkelig. Været er ikke like bra som gårsdagen. Det var helt greit, 4 dager på rappen med fin vær hadde vært for drøyt. Det blir tåkete, og yr. Jeg fisker for det hele dagen, i håp om kilosen eller ørret til middag. Det er helt dødt, og frysetørket mat blir det til middag.

Dag 5: Meinavatnet er neste mål, men jeg er nysgjerrig på vanna som er mellom Reinavatnet og Meinavatnet. Jeg fisker i disse vanna, men uten kjenninger. 

Jeg når Meinavatnet rundt 13:00, og har samme forventinger og forhåpninger som Reinavatnet. Det er mye vind, men jeg har sola. Jeg setter opp telte, og begynner fisket med en gang. Jeg fisker hele dagen, men akkurat som Reinavatnet helt dødt.

Dag 6: På morgenen våkner jeg gryn tidlig, for å fiske litt. Jeg får samme resultat, ingenting. Rundt 10 tida, bestemmer jeg meg for å dra videre. Jeg er litt skuffet, men bestemmer meg for å prøve Nordmannslågen. Jeg slår camp ved Vikane, og prøver fisket der. Ingenting, fisket begynner å bli vanskelig.

Dag 7: Jeg bestemmer meg for sjekke ut Langavassmyrane. Veien dit er lang, så jeg våkner tidlig. Jeg får finværet, det er herlig å være her på vidda når en får det. 

Jeg tar en lita pause ved Nordvatnet rundt 11:00 tida. Jeg tar også noen kast her, bare for å ha gjort det. På fjerde kaste så hogger det til, jeg blir overlykkelig. Den er ikke en fighter, men jeg kan kjenne at det ikke er en pinne. Og det var det heller ikke, men turens tyngste. Feiting på 550g! Deilig da ble det ørret til lunch :)

IMG_3522.thumb.JPG.d94129bdce3cfe58e091924e310293e3.JPG

Dagen fortsatte med mest gåing. Jeg nådde Langavassmyrane rundt fire tida, resten av turen var lite spennende. Ingen fisk, telt ble satt opp midten av Langavatnet. Ingen fisk her heller

Siste dagen gikk til hjemreise. Turen var bra, mye gåing kanskje nesten litt for mye. Været kunne ikke blitt bedre, jeg fikk nydelige solnedgang og oppganger hver dag. Mygg middel glemte jeg, men jeg så ikke snurten av hverken knott eller mygg. Eneste jeg angrer på, er at jeg ikke brukte en natt på Valgardsvotni og en ektra på Gulleikstjørnane.

Fisket hadde jeg litt mer forventninger til, om jeg skal tilbake så tror jeg det må bli midt i juli. Jeg tror fisken er mer bitevillig da. Jeg kan anbefale ruta mi, men må være ærlig å si at mann da bør være i litt form. Jeg har trent endel i hele vinter for at denne turen, ikke skulle bli for hard. Til tross, så kjente jeg på skuldrene og ryggen etter hver endt dag. Ellers knall tur!! :)

Endret av Kenngu
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjarne Heyerdahl Sætrang skrev:

Flott tur du har hatt @Kenngu!! Herlig rapport! Moro å se at du har vært innom samme vann som jeg var tidligere i sommer

:)

Hehe, nei det er ikke helt tilfeldig. Lest bloggen din! :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Nytt år, nye muligheter, og Hardangervidda skal absolutt legges inn i årets planer. Så da drar jeg i gang denne tråden igjen. Satser stort på at i hvertfall @Kenngu stepper inn og skaper liv her :D

I år blir nok turen litt tidligere, i overgangen mellom juli og august. Det skal vel være sånn cirka midt i den beste tida, både for ørretfiske men dessverre også for turistene som vanker på motorveien der inne :blink:

Skyttarbudalen var så flott at jeg kunne tenke meg tilbake dit, men fisket var ikke allverdens for å være helt ærlig. Mulig jeg var uheldig da, men så aldri noe vak som kunne minne om stor fisk den dagen det var vindstille i fjor.

Valget i år starter i hvertfall enkelt; ta båten fra Halne til Skaupa/Sleipa og starte vandringen derfra. 6 timers turen fra Skyttarbudalen til Tuva i fjor var i drøyeste laget, og jeg skal ikke påstå at jeg har fokusert mye på vandringsformen i vinter. Fra der båten kommer i land er det ikke mer enn en drøy time til Skyttarbudalen, så da åpner mulighetene seg litt mer. Fokus på fiske vil bli å etablere camp en plass i området og ta dagsturer derfra. Det enkle er ofte det beste.

I det området ser jeg derimot flere spennende steder som kanskje kan være bedre valg enn Skyttarbudalen. Jeg nevner i fleng Skaupsjøtjønnan og Kolvetjønnan. I tillegg alle småvannene langs Sevra. Dersom det er noen som har erfaringer fra disse, tar jeg gjerne imot tips. Igjen, fiskevann skjønner jeg at ikke deles direkte, men gode plasser å sette opp telt og lignende er mer enn godt nok. Og selvfølgelig dersom noen vet at ett eller flere av disse områdene er fisketomme eller overbefolket av tusenbrødre, er dere sterkt oppfordret til å rope ut! :o

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig spikret planer for 3 turer i år. Alle med utgangspunkt fra Trondsbu/Tinnhylen, men med ulik destinasjon. 

Mener å ha lest at Skaupsjøtjønnan huset stor fisk i tidligere tider. Lurer på om det også stod noe om Lometjønne. Kan være verdt et forsøk om du slår leir i området.

Endret av Pilk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større planer for i år enn i fjor! Fra med juni blir det å reise rundt å jakte etter 2 kiloen! Skal nok få på noe liv ja! :P 

Jeg tror jeg skal til vidda nest siste uka i Juli, kanskje det blir en før og. Hvor har jeg enda ikke bestemt meg. Har ikke trent like hardt i vinter i år, som jeg gjorde i fjor. Så usikker på om det blir  samme rute som i fjor. Har knappenål på Høljabrotet, Tuvaturisthytte til rundt Heins. Rundt Kalhovd kanskje? Starte fra Mogen ser  også ut til å kunne være kult. 

Endret av Kenngu
formelering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på at du skriver en utfyllende rapport både om planleggingen og om turen i etterkant @Kenngu slik at vi som kommer uken etter kan dra nytte av erfaringene dine :)

Ikke fått trent mye med sekk (og nye sko) selv i vinter, så det må planlegges på en del turer med oppakning i marka her i Oslo-området nå på våren for min del. Fin trening både for kroppen og teknikken med fluestanga.

Rundturen din høres flott ut, men jeg siden det er i området jeg traverserte i fjor, forteller hjernen min meg at det blir mer gåing enn fisking for min del, og da sier kroppen min nei takk :)

Kult om vi blir flere som deler planer og erfaringer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da begynner det å nærme seg for min del. Planen er å sette nesa vestover mandag neste uke og satser på retur fredagen. Planen er å ta tog til Geilo, buss til Dyranut og deretter enten viddabussen til Tinnhølen eller bare gå fra Dyranut.

Turen derfra går sørover da jeg har fått noen tips om gode vann sør for Sandhaug/Besso, som jeg tenkte å prøve. Jeg regner derimot at det blir litt i lengste laget å gå Dyranut - Besso på en dag, så jeg påregner en overnatting på veien ned. Deretter et par netter i det området før jeg tar en overnatting på veien hjem igjen også.

Er det noen som har tatt denne ruten, da spesielt med tanke på transport? Slik jeg forstår det må jeg ta toget som ankommer Geilo rett rundt tolv og buss til Dyranut. Viddabussen har jeg derimot ikke funnet noen ruteplan på, bortsett fra at den "går i forbindelse med bussen fra Geilo". Er det verdt å ta den inn til Tinnhølen? Vet ikke om det er så mange timer jeg sparer på det dit jeg skal, kanskje mellom to og tre hvis jeg leser kartet sånn nogelunde riktig. Å rekke å komme sør for Besso samme dagen ser derimot uansett ut til å bli for sent. Viddabussen ankommer vel Tinnhølen sånn i to-tre tiden vil jeg tro, og da er det ikke mange timene igjen å forflytte seg på. Noen som har erfaringer med dette?

En overnatting rundt Tinnhølen går selvsagt også, hvis noen har erfaringer med det.

Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg fått svar på ett av mine spørsmål i hvert fall; viddabussen går ikke i 2018, så det finnes ingen transportmidler fra Dyranut til Tinnhølen, bortsett fra apostlenes hester.

Planen blir derfor å komme seg til Dyranut mandag, og med tog-buss kombinasjon er jeg der rundt kl 13. Spørsmålet er hvor langt mot Besso/Sandhaug jeg kan komme meg den dagen og forhåpentligvis finne en fin plass å både sette opp telt og fiske på den ruten. Området rundt Vombstjørnane og Eiriksbu bør være greitt å rekke frem til, med indikasjon på i overkant av 4 timer på DNT sine kart.
Noen som kjenner til gode telt- og fiskemuligheter i det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å få haik inn til Tinnhølen, eller rett og slett vurdert taxi.

Får du transport frem til Tinnhølen klarer du jo fint å komme deg til Sandhaug på dag 1.

Hvis ikke ville jeg kanskje vurdert å kryss broen over Snero og så gå ned mot innoset til  Kleivshovdtjønrnane.  

Et annet alternativ er en fin sandstrand rett før broen over Snero (på venstre hånd) som jeg har sett folk har teltet ved.

Vombstjørnane har jeg aldri testet.

Med 5 dager til rådighet ville nok jeg gutset på for å komme meg til Sandhaug slik at du rekker frem til målet tidlig på dag to (Men klart, det kan bli overkant langt om du skal gå fra Dyranut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skulle egentlig legge ut planlegging osv men, sommern ble ikke helt som planlagt! 

Uansett så kommer det nå, bedre sent enn aldri si!? :P

Første turen til vidda hadde jeg egentlig planlagt å dra til Tuva, og fra der ned til Heins og bare utforske rundt Høljabrotet. Men så kom jeg på at Monsen skulle på tur, og ikke alene, og i tillegg også starte fra Tuva. En uke før jeg skulle starte derfra. Det ble uaktuelt å ta den ruta mi plutselig, så da ble det Mogen isteden!

Dag 1: Så søndag 15.juli på bursdagen kjørte jeg til Rjukan, litt fort for å rekke Fjellvåken II :D. I år fikk vi jo den sjukeste varme sommern, så blir vel ingen overraskelse om jeg sier at jeg fikk knall vær på første dagen!IMG_4169.thumb.jpg.d9fb63389b81a6f0bdf3a8953c8ced74.jpg

På høyere side av bildet er det noe som ser ut som en hvit krystall, den kommer av at jeg har sprukket glasset til kamera til telefonen. Og på grunn av den, ble jeg også latere med fotograferinga.

Derfor blir det litt fattig med bilder på denne rapporten, men jeg tror de som blir lagt ut blir likt uansett! :) 

Pga mye varme og lite regn kom ikke fjellvåken lenger enn til Liset og det rundt 14:30. Det var ikke noe å gjøre med, det var bare å tråkke litt halv fort til Mogen. Så jeg kunne skifte til shorts, og den tynneste overdelen så fort som mulig! Fjellreven bukse og skjorte i 27 grader, hadde vært selvmord!

Jeg fisket meg fra kvenna og til slutten av Vollevatnet, men med uten hell. Her ble det første camp. Jeg legger inn noen "Point of interest" på gps klokka rundt Vollevatnet, er noen plasser her som jeg ser for meg er prima om bare vannstanden var høyere!IMG_4182.thumb.jpg.73cdcadc9fc61bbaf5453d5ba26b00ec.jpg

Dag 2: Ble det likedant vær! Jeg håpet egentlig på litt kaldere vær, for jeg hadde gått i steinur hele gårsdagen. Siden vannstanden var så lav, og jeg måtte ha på meg shorts. Hatt dårlig erfaring med bare legger mot lyng også! Det er uansett bedre enn masse vind og regn, eller storm. Så jeg tråkker på og fisker meg til Briskeroi. Her måtte jeg stoppe opp, og bare nyte utsikten og virkelig ta inn god følelsen av å være på vidda!

IMG_4188.thumb.jpg.7770c8e2e2e84f0d9ad7643e8b453027.jpg

Her starter også Gunleiksbuvatnet, som jeg har trua på, siden den ikke virka for stor. Jeg fisker meg bort over dette vannet. Helt til jeg spotter en ordentlig sværing helt ved land skyte ut, og snur fort igjen. Som planter seg tilbake helt ved land, trolig der den kom fra. Jeg slenger ut sluken ca 6 m foran den, og får respons. Den siger ut, og svømmer målrettet mot sluken men veldig sakte. Jeg får ikke mange sveiv, før den er nesten rett ved stang tuppen. Den gaper, men så spottern meg og snur i hast. Her skal jeg bli en natt bestemte jeg meg øyeblikkelig! Hele dagen fisker jeg meg på nordsida av dette vannet. Flere ganger har jeg fisk som følger helt til land, og snur. Tross for at jeg så mye fisk, blir dag 2 fiske løs :(

Dag 3: Kom skyene, og tilfeldige regn skyll. Hadde egentlig planlagt å flytte camp til Sandvatn, men jeg traff på to eldre menn som kom derfra. Slo an en prat, og fant ut at de hadde dårlig fiske lykke der. Tross det, bestemte jeg meg for å ta en tur for å sjekke. Skulle det være dårlig så kunne jeg bare ta en natt til i Gunleiksbuvatnet. 

På vei dit kom regnet hardere, og jeg fikk mer trua. God erfaring med ørretfiske og vær skifte!IMG_4208.thumb.jpg.70d55798f0ba9bda060a6f8833895662.jpg

Regnet har tatt seg opp og det høljet ned, heldigvis uten vind. Dette kunne være sjansen, og jaggu var det! Første kaste ved starten av Sandevatn smalt det på en! Ikke den største, men sprek som fy. Etter to hopp røyk sena. Lovende! Regnet sluttet brått ut av det blå, og vinden kom. Det ble helt dødt, ikke snurten av vak eller liv. Typisk! Jeg fisker meg videre for det, og like fort som den forsvant kom den tilbake. Regn, og da nesten med en gang satt det på en! Ørreten må ha savna regn, for den trigger dem! Med såpass mye regn, tok jeg ikke sjansen på å dra fram tlf for å ta bilde. Det ble fire rundt 300g, nok for mat. Jeg var fornøyd, og vendte snuta mot camp for å få i meg ørret som jeg var sulten på nå! På vei tilbake får jeg litt flaks, sola dukker frem. Og jeg kan tørke alt, i mens jeg steker ørretene. Senere på kvelden fisker jeg Gunleiksbuvatnet, men får meg et frustrerende fiske. De følger helt til land, og snur hele kvelden. Noen også veldig store. Jeg reiser det hvite flagget og gir meg.

Dag 4: Blir litt backtracking og neste destinasjon blir Mjågevatnet. Jeg får sol steiken, og gir meg sjøl en litt hard etappe. Jeg velger å droppe stien, og heller klatre. IMG_4217.thumb.jpg.f5f34b8923be165dc512fcf9af97560c.jpg

På toppen blir det så varmt, at det blir baris. Ja baris på vidda for første gang i mitt liv! Jeg skimter noen skyer, og håper på regn. På ettermiddagen nådde jeg Mjågevatnet, og kunne se regn komme inn fra sør. Jeg slo opp camp, for å safe litt. Flaks for det, for jeg rakk akkurat å sette det opp før en mini storm kom. Håpet på litt regn, men fikk storm "careful for what you Wish for!"

Den gir seg ikke før på kvelden, jeg tar det som et vær skifte. Pakker ut stanga raskt, og begynner fisket! Jeg har på en liten en, men den glipper. Litt skuffa var jeg, men en ærlig sjanse skulle vannet her få. Om det ikke var fisk å få, så var det i hvert fall en vakker solnedgang!

IMG_4228.thumb.jpg.bb5b32939096241ab4e8326079c048ea.jpg

Dag 5: Starter med atter en gang sol, det trengs nesten ikke noe vekkeklokke. Med denne varmen og telt, så må man stå opp og ut av telte så fort sola står opp!

Det er stille på morgenen, og jeg spotter to digre vak rett ved leirern. Var mere små plask enn vak, det betydde bare å stappe i seg frokosten raskt. Få ut stanga å fiske! Det vaker mer og mer, men de vil ikke ta favoritt sluken min. Jeg bytter til en helt ny jeg har kjøpt, som jeg tenkte jeg skulle prøve. Det tar ikke lange tida, før den første sitter på. Den kjemper knall hardt, og drar i bremsen!

En knall fin en på 410g! Den er for fin for å eta, og jeg hadde dessuten akkurat spist frokost!

IMG_4254.thumb.JPG.e366b40e6ec210a5386afbbb0dbf46be.JPG

I løpet av en time glepper og mister jeg endel, jeg tenkte å skåne fisken mer denne sesongen. Og har bytta ut alle treble kroka med enkel kroker. Jeg skal ikke bare skylde på kroka. Men teorien min for å ha mistet så mye fisk, er at de ikke hogger for å spise. Dermed at jeg ikke får kroka dem ordentlig, og glepper dem. 

Fiskebettet tar en 20 min pause, før det hogger til en som jeg kjenner med en gang er en sværing! Jeg får kjempet den i 3 min, før den skyter fart ut og rister brutalt. Det rister fælt i stanga, og rett før jeg skal justert bremsen ryker den :( Der gikk den nye sluken, som lå an til å bli en ny favoritt. Jeg klør meg litt i hodet, før jeg knyter på gamle favoritt sluken igjen. Bam! Det smeller på, på nesten hvert fjerde kast! :D 

3 stk som er avbildet var 3 perfekte lunsj ørreter!

IMG_4255.thumb.jpg.dfa44149a64487b3f0b688a2e7a1e9e2.jpg

Nr 1

IMG_4256.thumb.jpg.72be7231a060ee04a148bdde240b50bd.jpg

nr 2

IMG_4257.thumb.jpg.97d591472b0cd5282dd404b262eb7560.jpg

nr 3

Jeg har fått nok fisk, og går til camp for å sløye og steke dem. Etter lunsjen sjekker jeg igjennom fjellvåk billetten for hjemreise. Jeg er ganske sikker på at jeg bestilte hjemreise kl tre, men sjekker bare for å være sikker. Jeg er ikke overrasket at jeg har bestilt feil! kl 10:15 hadde jeg bestilt! Fra Mjågevatnet til Liset er et godt stykke, aldri i verden om jeg rekker fjellvåken dag 6 kl 10:15!

Jeg måtte rekke den, ellers kunne jeg risikere å få bilen bort tauet! Det var bare å pakke ned campen øyeblikkelig, og begynne å marsje mot Liset! Kl 20:00 var campen ned pakket, og marsjen påbegynt.

Jeg treffer på en utsikt jeg aldri kommer til å glemme!IMG_4262.thumb.jpg.6847d024342fcb858ea982c8236e8d44.jpg

Herfra blir det en lang marsj helt ned til Liset. Formen hadde kommet seg i løpet av de siste dagene her, for jeg gikk non-stop fra Mjågevatnet helt til Liset hvor jeg ankom natt 02:00

Ved å gå hele natta kunne jeg bare slå opp telte rett ved havna, å slippe å stresse med å komme tidsnok til Liset. 

Turen i sin helhet var herlig! Selv om det var utfordrende fiske, så var det så utrolig mye fint! Det eneste jeg kan trekke på denne turen/ruta er at det koster litt med å ta fjellvåken og parkering. Men da pirker jeg også veldig, og for å bare pirke på noe. For det er egentlig ikke så mange kroner å betale! Hvis man treffer på vannstand og temperatur, så er jeg sikker på at det hadde blitt helt vilt bra! Og hvis noen vurderer denne ruta så legg til 2-3 dager ekstra, og gå helt til Litlos! Så rapporterer dere tilbake om hvordan det var. For det var egentlig planen min :D 

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.