Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda, generelt


espenkg
 Share

Recommended Posts

Fin rapport tok mye av samme tur sist år, men gikk inn til Skyttarfossen. I år var det litt for varmt til at vi tok turen innover. Skal du gå lenger inn enn du gjorde nå anbefaller jeg å på toppene langs Kvenna. Det er områder der med mye busker samt tereng med mye stygge hull ala steinur. vegetasjonen dekker hullene og tråkker du ned i et sånt hull brekker du beinet tvert. Ved å gå på toppene klarte vi å gå fra Skyttarfossen til Vollevann på en dag. Men det var en noe hårete marsj. Var skvetta vansklig å krysse i år? Med høy vannstand i skvetta kan den være litt problematisk å krysse. Men i år gjorde vel varmen at mye av det værste hadde gitt seg da du dro innover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar heller steinur enn brukket bein ja, haha! Skvetta var enkel å krysse, vann til knærne på en kort barnestørrelse guling! :P

Hadde det vært høyere/normal vannstand så hadde jeg nok sleti med å krysse, men da tror jeg at jeg hadde fiska meg oppover. Til det var mulig å krysse, kanskje. Gikk jo langs et stykke da jeg skulle opp Mjågevatnet. Så faktisk lovende hele skvetta, ser for meg fluefiske oppover kanskje kunne vært litt kult. Så mange store steiner,  fordelt pent utover og opp hele. Ser for meg store ørreter stå bak hver og en :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da er det jaggu på tide å vekke denne til liv igjen! :jig:

I fjor ble det dessverre ikke noen tur på vidda på meg. Ny jobb uten feriedager satte stopper for det. I 2018 var jeg på vestsiden og tok noen netter ved Bismarvatnet. I år blir det tilbake til området rundt Skyttarbudalen. Ikke fordi det var så fantastisk fiske der i 2017, men fordi jeg har med en kompis for første gang og han er ikke interessert i lange turer med sekk. Vi planlegger derfor å ta Halnekongen inn til Skaupa og starte derfra. Til Skyttarbudalen er det ca 5km og en time med sekk, så det er innenfor grei rekkevidde. Alternativet er å trekke litt mer vest og ende opp ved Skaupsjøtjønnan og sette opp base der.

Vi drar ut førstkommende torsdag og satser på tre netter slik at vi kommer oss hjem før regnværet er meldt på søndag. Det ser ut som om vi kan få to fine dager på fredag og lørdag i hvert fall.

Jeg har delvis kontroll over Skyttarbudalen fra turen i 2017, men aner ikke hvordan det er i området på andre siden av motorveien i nærheten av Skaupsjøtjønnan. Så om noen har tips i området der hadde vi begge satt pris på det. Vi lurer nå mest på om det finnes greie plasser å sette opp camp nær tjønnane og om det er steder innenfor dagsekktur som er verdt å besøke med fiskestang.
På kartet ser det ok ut å sette opp telt på nordøstsiden av Skaupsjøtjønnan, men på Google Maps ser det relativt kupert/myrlendt ut. Noen som har erfaring derfra?

Av fiskesteder er det Skaupsjøtjønnan, småvannene rundt Skaupsjøen inkl Skaupsjøtunga, vannene fra Kolvetjønna inn i Skyttarbudalen, i tillegg til Skaupa og Sevra, som ser mest aktuelle ut. Andre har rapportert om småfallen ørret og mye ørekyt i Skaupsjøtjønnan tidligere her, så jeg vet ikke om dette har endret seg. Det vi mest er på utkikk etter er plasser vi absolutt ikke behøver å sjekke ut, og de private vannene er vi selvfølgelig klar over :(

Noen som har noen råd på veien? Alle mottas som alltid med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her hadde jeg helt glemt! Og jeg husker ikke helt om jeg la ut noen flere rapporter fra mine tidligere Hardangervidda turer enn den ene. Har dessverre lite erfaring og ferdsel plassene du nevner, så ingenting å komme med dessverre. Dog skal jeg tilbake til Mogen og den sørlige siden av Hardangervidda neste uke.

Flott tur får dere nok uansett, det er jo vidda! Håper på rapport! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kenngu skrev:

Denne her hadde jeg helt glemt! Og jeg husker ikke helt om jeg la ut noen flere rapporter fra mine tidligere Hardangervidda turer enn den ene. Har dessverre lite erfaring og ferdsel plassene du nevner, så ingenting å komme med dessverre. Dog skal jeg tilbake til Mogen og den sørlige siden av Hardangervidda neste uke.

Flott tur får dere nok uansett, det er jo vidda! Håper på rapport! :D

Kvenna har meget høy vannstand nå om dagen. Så det er trolig  mye vann i Skvetta også. Noe som kan gjøre det litt vrient å krysse skvetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom denne tråden ble plukket frem fra glemselen, må man vel rapportere. 
 

Jeg var tre dager i Vikbekkfjell ved Mår sist helg, med to barn på 8 og 13. Vi opplevde både sol og rufsevær. Det var ikke primært en fisketur, men vi lurte da opp noen mindre fisker, om lag fem stk. Alle på flue og etter modellen jeg kaster ut, jr. får stanga, vi gjør et slags felles tilslag og han sveiver inn ... Jeg får vel lære dem fluekasting etterhvert .... 

4DCDCAFB-F93A-465C-A2A2-7B055769B5A5.thumb.jpeg.2e9027ea2ef5f72a9f1c29b18598ca6e.jpeg9B872184-E94D-44A0-AB12-805A5E6385CF.thumb.jpeg.357e302d93b1bcf6576e9fb86f246200.jpegE32874EE-7508-48B1-9C74-2D1C600D38A5.thumb.jpeg.fb02930261227766f174d2d8d15f2391.jpeg122742BD-5F93-44CF-98A0-F3689CC146F8.thumb.jpeg.7fd7914e63b924ed8a1b8ccc8dc18849.jpeg870B0D03-04E9-4A28-B193-5C78D8D1A8E1.thumb.jpeg.bd0d3fcd78a38992baa9afa5f918347a.jpeg5B91E397-EB22-45ED-B617-C89D9747F026.thumb.jpeg.70903f0750cba5fbba7c45143f64ed50.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg og er tilbake fra vidda, og turen ble til noe helt annet enn Mogen. Fjellvåken II var utsolgt, så det ble heller fra Trondsbu til Reina og rundt der. Været var dårlig og kaldt, med null fisk. Dette var også min første tur med dama, som også har sin første tur med tung sekk. Så det ble ikke like mye gåing som jeg pleier, og heller ikke like mye fisking. Det ble mer tur, enn fisketur. Trivelig å se at andre fikk fisk, at det ikke var like håpløst for meg som for andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv nettopp kommet tilbake etter en ukes loffing på vidda. Været var småkjølig, men ikke verre enn det pleier i fjellet. Tror ikke det var hovedårsak til det trege fisket. At det har vært en sen vår med mye snø, og en generelt kald juli derimot, synes å ha gjort at fisket i høyereliggende vann har vært helt off. Liten næringsproduksjon har gjort fisken mager. Dette er et kjent fenomen på vidda, også beskrevet i boka til Tore Qvenild om fiske på Hardangervidda. Bedre i vannene litt lavere i terrenget, men fikk ikke mange ørretene der heller. Måtte jobbe mye for hver fisk. Men der var fisken i det minste i bedre hold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.