Gå til innhold
Fiskersiden

kort kastelengde og feil sene?


Nesttun
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg har en 7' stang med kastevekt 3-15g  og 1000 snelle, men føler ikke jeg kaster så langt, har prøvd med forskjellige sener men det gir ikke store forandringen.. Problemet ligger når jeg kaster Spinnere og alt under 12g egentlig.. kan det være stangen er for kort og myk? 
Jeg sliter også veldig med at jeg får masse floker på senen når jeg bruker alt annet en nylon, men når eg bruker nylon 0.18 - 0,20 så hopper det bare av snellen.. 
Så det jeg egentlig lurer på, for og få max glede og lange kast med sluker fra 6-18g, hvilke utstyr bør jeg ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, så ta svarene mine med en liten klype salt :)

Spinnere klarer ikke jeg heller å kaste langt med, uansett vekt på dem. Det er mulig det finnes en egen teknikk for disse, men jeg har ikke funnet den. Hvor langt prøver du egentlig å kaste? Det kommer jo an på veldig mye hvor langt du egentlig behøver å kaste hvis du er på jakt etter innlandsfisk. Jeg aksepterer bare at jeg ikke rekker lenger, og satser på at fisken står nærmere...og det gjør den ofte. Og så aksepterer jeg at hvis jeg vil kaste lenger, så må jeg dra frem Beastmaster sjøørret stanga mi, men den hater jeg å dra med på tur fordi den er to-delt.

Sena som floker seg er jeg ikke sikker på hva skyldes, men det høres ut som om den er spolt på med kontinuerlig tvinn. Sene som er lagt på riktig skal ikke floke seg "av seg selv."
At den hopper av snellen skyldes ofte at det er for mye sene på snellen, så ved å ta av en del meter forsvinner det problemet etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenger stang i samme vekt klasse, og tynnere snøre vil gi deg lenger kast. Spinnere er også i seg selv, ikke langt kastende. Problemet du har med floker og snøre rundt snella di, høres ut som du har fylt på for mye med snøre. Siden du oppgir snelle størrelse i 1000 anslår jeg at du har shimano snelle? Er det casen, så prøv å fylle først med backing. Fyll opp 60-70 m med 0.15-0.18mm monofilement, og så 50-60m med tynn braid eller superline / multifilament 0.10-0.15mm. La det være litt igjen på spole leppa.

Kan gi deg et eksempel på et oppsett jeg har, som gir meg veldig lange kast.

SG Parabellum 9'2 fot stang 3-16g. Snelle Shimano Stradic 3000c, 100m backing og 70m med  0.15mm power pro. Kaster jeg 15g møresilda, ser jeg alltid backingen. Da vet jeg at kasta mine er rundt 68-70m langt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man kaster jo så klart lenger med lengre stang. Selv liker jeg 7 fots stenger til drop shot fiske å lette spinnere/sluker/kose fiske :D Selv kaster jeg mye lengre med stive stenger. En stang med kastevekt 5-15g vill jo stå å vibrere opp og ned mye mer en en stivere stang. Noe jeg tror og mener er med på og ødelegge din kastelengde. Som Kenngu sier om at din spole mest sannsynlig er overfylt er jeg med på. Har gjort denne feilen flere ganger selv. Prøv å dra av noen meter så det synes på spolen å se om dette hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnere er mest egnet når du fisker etter fisk 10-15 meter unna. Rolige elveparti eller småvann med marbakke et par meter ute. Skjesluker og små stingsilder er taktikken når du må nå lengre.

Luftmotstanden i en spinner gjør at den ikke kan kastes særlig langt selv med de beste stengene og tynneste snørene.

Selv har jeg best erfaring med 0,15 mono til spinnere. Så tynn mono er svak for slitasje og tvinn så du må regne med å bytte et par ganger i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg forsøkte Berkley nanofil 0,16 på Hardangervidda i sommer og var svært fornøyd med denne senen.

Lange kast, god kontakt og lite kluss.

Kuttet bort ca 1-2m om dagen da den ble litt flisete av fiske i grunne vann med mye stein, men så lenge man følger med litt er det ikke behov for fortom.

Hadde også med en spole med mono, men gikk tilbake til nanofil etter 4-5 kast..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.