Gå til innhold
Fiskersiden

Merkelig problem med Nanofil


meis
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker tynn nanofil (0.13 og 0.16) på haspelsnelle og opplever et merkelig problem: Under omtrent hvert 5. kast lager snøret en knute rundt en av stangringene (litt vilkårlig hvilken). Knuten danner seg når anslagsvis 10-12 meter snøre har forlatt snellen.

Jeg mener jeg har fylt opp snellen, Shimano  STRADIC C14 2500, i henhold til bruksanvisningen, altså til et par millimeter innenfor kanten. Stangen er en minst ti år gammel Shimano TECHNIUM DF 300L. Ingen merkbar slitasje i stangringene.

Tar gjerne imot tips, bl.a. om stangmodeller som beviselig passer til tynn Nanofil. Foretrekker ganske lang stang (10-11 fot) og kastevekt et sted mellom 5 og 25 gram.

# Haster_DrarPåFjelletOm2dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig forklaring er at: 

  1. "Etterdønningene" i den gamle stangen etter at jeg har sluppet snøret er større (mest synlig i tuppen) og fortsetter lenger enn i en ny stang med samme lengde (Berkley Ripple evx). Mulig årsak er bl.a. mer helaksjon i den gamle vs. mer toppaksjon i den nye, men også forskjeller i karbonfiberteknologi.
  2. Den gamle stangen har 7 stangringer (mot 10 på den nye) og dermed kanskje ikke er egnet til de mest moderne typene braid.

Begge deler kan føre til at det skapes større svingninger i snøret når det passerer gjennom stangringene på den gamle stangen under kastet, og såpass mye at snøret av og til legger seg rundt stangringfestene og henger seg opp.

Uansett, med en stang som Berkley Ripple evx forsvant problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.