Gå til innhold
Fiskersiden

240 stang i forhold til 270 stang


543
 Share

Recommended Posts

Hei, bestilte meg nytt fiskeutsyr her om dagen. Har ikke så altfor mye peiling på utstyr osv så kjøpte en 240 stang og tenkte forskjellen ikke kunne være stor i forhold til 270 stang som er det jeg har brukt før. Fikk 240 stangen igår og den er veldig fin men synes den virker litt kort. Jeg kommer til å bruke den mest til ørret/gjedde og litt fjellfiske. Vil 240 stangen være like godt egnet til det eller bør jeg skaffe meg en 270 til dette formålet? På forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mest med 8 fot(240)både fra land og vann. Synes det er en god allrounder som er lett å ha med å gjøre, trenger ikke demontere den for å frakte den korte distanser. For rent stangfiske fra land er ikke lange kastelengder det viktigste til ørret/gjeddefiske, men uansett er stangens spenstighet og slukvekt av større betydning enn den ekstra foten som du er vant med, når det kommer til kastelengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med både 7 og 8 etter Abbor og Gjedde fra land. Med en kastevekt på 10-30g og 5-25g. Synes dette er perfekt med tanke på trær osv som er rundt. Har også fisket noe med 9 fots stenger. Men om jeg ikke kjenner vannet jeg skal fiske i. Lar jeg så klart så lange stenger bli hjemme. Som andre sier det er jo noe du må bli vant med. Bare vent til du får din første fisk så får du trua med en gang :D 

Hvor stor snelle bruker du da ? Selg bruker jeg 1000 og 2500 til dette fisket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til noe fjellfiske, typisk langgrunne vann på feks Hardangervidda, er jo kastelengde et poeng og dermed et argument for lang stang. 

Lang stang er også å foretrekke til fiske med flue og dupp (bomber mv), og til en viss grad mark og dupp. 

Jeg foretrekker også litt lengde på stanga når jeg markfisker i elv, for man løfter mer snøre opp av vannet og kan styre agnet bedre. 

Til "geriljafiske" er en lang stang håpløs. 

Alt i alt er det bruken din som avgjør, men mange (av oss) har jo en rekke stenger, dah ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.