Gå til innhold
Fiskersiden

Nabo støy !!


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei jeg lurer på hvor dere setter grensene ?

Bor midt i Oslo i en mindre men ny renovert bygård. De som nettopp har flyttet inn over oss lager utrolig mye støy. Jeg pleier selv og akseptere veldig mye fra mine naboer selv om det er sent. Men i natt rant begeret over for meg.

Vi våkner kl 03:00 av lyden av høyhelte sko + at det slippes noe rett i gulvet. Må jo være lov å ha på seg sko inne men når alle har parkettgulv så blir det ekstra gjenklang. Naboen går frem og tilbake over en lengre tid med høyhelte. Under høres det ut som om noen ommøblerer leiligheten sin. Tråkking,tramping å flying frem og tilbake har vi hørt på nå etter kl 12:00 i flere uker. 

Når man bor i en eldre bygård i Oslo må man jo tenke på sine naboer også. Men som jeg sa har jeg utrolig lang lunte og forståelse før jeg klager. Har holdt meg nå i flere uker. Tanken er at dem har hatt ting og gjøre som jeg respekterer om dem er ny ny innflyttet. Men når det aldri gir seg å dem holder på og holder på. Da blir man utrolig sliten i det lange løp når man ikke får sove godt om natten. 

Det var min kone som sa fra til meg i natt etter at jeg hadde slått i taket først. Da fikk jeg pent beskjed om å gå opp å banke på døra. Da ser jeg jo så klart på klokken først å da var klokken 04:00. Da hadde vi blitt holdt våkene i 1 time allerede. 

Når jeg banker på døra er jeg jo ganske oppspilt men prøver og holde meg. Først spør jeg hva dem driver på med å at klokken er 4. Svaret er at dem ikke gjør noen ting. Det er da det rennerover for meg. Når jeg har tømt meg og går ned igjen hører vi jo ingenting fra de over. Så dem drev jo så klart på med sitt. 

Hva synes dere vi burde gjøre nå å hva ville dere gjort ? 

Planen er å skrive en skriftlig klage til de over + en til Fredensborg Eiendom med kopi av vår klage til naboen over. Eller burde vi vente å se om det gir seg nå ?? 

Takk :D

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den relevante lovteksten. Det du leter etter er nok: " Enhver som ferdes på eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted plikter å overholde nattero etter kl. 2300 og til kl. 0600. I tidsrommet i perioden 15. mai til 15. september er nattero etter kl. 2400 og til kl. 0600. Dette innebærer også et forbud mot støy og høyt musikkvolum."

Da nabobygget holdt på med renoveringsarbeid (les hammerborr i betongveggen rett ved soverommet vårt) kl 0800 lørdag morgen, var det denne loven politiet henviste meg til da jeg kontaktet dem. Om du klarer å benytte den i ditt tilfelle vet jeg ikke, da det ikke er offentlig rom og det høres ut som "normal" støy, om enn uvørent midt på natten.

Som Issat-Erke sier, så bør det finnes regler for dette i bygården du bor i. Den generelle regelen er at det skal være stille i borettslag/sameie/etc etter kl 2300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du finner sannsynligvis denne regelen i leiekontrakten din også. Den er med i både forbrukerrådets kontrakt og huseierforeningens. Det betyr at også dine naboer har en kontrakt som sier det samme.

Men det lønner seg nok å ta det opp med dem på en høflig måte først, før du kobler inn huseieren. Loven over er egentlig ikke så relevant, da det ikke er støy mot offentlig sted, men internt i et hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Det står ingen ting i min leie kontrakt. Men skulle tro de vanlige ordens reglene skulle gjelde her også. Utrolig slitsomt i våkne kl 24:30 flere ganger i uken av at naboen over er høylytt. Høres ut som dem slipper ting i gulvet eller møblerer mitt på natta. 

Dette har nå pågått i en 3 ukers tid tenker jeg. Ikke hver natt så klart men plutselig kliner dem til igjen. Å jeg våkner jo da å får ikke sove igjen. Flere ganger har jeg vurdert å ta turen opp. Men har likevel valgt og holde det inne i meg. Men i natt rant begeret over kan du si. Noe dumt men nok er nok. 

Dem er jo heller ikke Norske fant jeg ut i natt. Men det er jo ingen unnskyldning til å holde på som man vil. Må nok få gårdeier til å henge opp noen ordenregler i gangen eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.