Gå til innhold
Fiskersiden

Saltstraumen fra land


EvenHT
 Share

Recommended Posts

Jeg er student og har nettopp flyttet til Bodø, og har fryktelig lyst til å prøve lykken for hovedsakelig stor-sei og kveite i Saltstraumen, samt områder i nærheten. Har vokst opp med fisking, men ikke noe utstyr som passer til denne type fiske. Så jeg trenger tips til utstyr!

Er ikke noen stor agnfisker, så da er det vell jigg, sluk og muligens wobbler som gjelder? Trenger først og fremst stang og snelle som er egnet for denne type fiske: kastevekt, langde, etc. Er som nevnt student, så dersom noen har forslag til bra utstyr som ikke sprenger banken ville jeg vært svært takknemlig ^_^

Jeg fullstendig klar over at jeg ikke er den første som spør om dette, men etter noen timer med research føler jeg meg ikke klok nok til å trekke en konklusjon, og setter derfor stor pris på konkrete tips :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste stengene til dette er av typen Beachcaster 4-6 oz. De lages av flere produsenter og jeg ville bare ha tatt rn billig en. Like følsom som et spett men tåler utrolig mye...

Bruker snelle i størrelse 6000 med 0,25 Fireline og noen meter 0,80 monofortom. Kaster fint med både sluker fra 80-120 gram og med de minste stormjiggene.

 

Hvis du ikke skal utfordre strømmen men fiske i stille perioder kan du gå ned til mer vettig utstyr som er lettere å fiske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, BAN skrev:

Billigste stengene til dette er av typen Beachcaster 4-6 oz. De lages av flere produsenter og jeg ville bare ha tatt rn billig en. Like følsom som et spett men tåler utrolig mye...

Bruker snelle i størrelse 6000 med 0,25 Fireline og noen meter 0,80 monofortom. Kaster fint med både sluker fra 80-120 gram og med de minste stormjiggene.

 

Hvis du ikke skal utfordre strømmen men fiske i stille perioder kan du gå ned til mer vettig utstyr som er lettere å fiske med.

Takk for svar. Høres ut som et greit og rimelig alternativ :). Beachcaster er samme som surfstenger ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, EvenHT skrev:

Takk for svar. Høres ut som et greit og rimelig alternativ :). Beachcaster er samme som surfstenger ikke sant?

De er gjerne kortere en det vi kaller surfstenger. Vanlig surfstang på 14-15 fot er alt for tung til dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har lenge prøvd og testet forskjellig utstyr etter kveite fiske eller generelt stor fisk fra land. Har nå gått til innkjøp av en Hart bloody shore power 10" 30-120gr stang og en daiwa saltist 5000. 0 stress å kaste 150 gram med den stanga snella er kansje litt overkill 5000 størrelse daiwa er ca 10000 størrelse shimano.den nye daiwa Bg har fått meget god kritikk og den koster ikke skjorta. Settet jeg brukte før det var en lawson powerflex 9" >150gr (stanga er ganske blaut 150gr blir i meste laget + stangringene er alt for små) og en shimano stradic 5000 fk det fungerte også greit. fikk ei kveite på ca 25 kg fra land på sistnevnte sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, freddpedd skrev:

Hei. Har lenge prøvd og testet forskjellig utstyr etter kveite fiske eller generelt stor fisk fra land. Har nå gått til innkjøp av en Hart bloody shore power 10" 30-120gr stang og en daiwa saltist 5000. 0 stress å kaste 150 gram med den stanga snella er kansje litt overkill 5000 størrelse daiwa er ca 10000 størrelse shimano.den nye daiwa Bg har fått meget god kritikk og den koster ikke skjorta. Settet jeg brukte før det var en lawson powerflex 9" >150gr (stanga er ganske blaut 150gr blir i meste laget + stangringene er alt for små) og en shimano stradic 5000 fk det fungerte også greit. fikk ei kveite på ca 25 kg fra land på sistnevnte sett.

Takk for svar. Kombinasjonene du har brukt ser bra ut, men er nok i litt dyreste laget med det første for min del. Daiwa bg som du nevner ser ut som en bra snelle til overkommelig pris, så kanskje noe å se nærmere på ^_^.

Har prøvd å finne ut hva som er mulig å få tak i i butikk i Bodø ettersom jeg har lyst til å dra å fiske så fort som mulig, men tror nok jeg må handle på nett. Eneste jeg har funnet som kunne være interresant er denne, men har kun funnet stanga i dette settet: https://komplettfritid.no/nettbutikk/fiskeutstyr/fiskesett/-ron-thompson-tyran-nx-106ft-150-300-okuma-safina-noir-65fd-kombo

Tror du denne kunne passet til fisket?

Er litt dyr, i og med snella jo er ganske billig, men hvis stanga er bra og passer til fisket kan jeg alltids spare til oppgradering av snelle. Først og fremst fordi jeg vil fiske nå! :lol:

Hvis ikke tenker jeg muligens jeg gjør som BAN foreslo og gå for en billig beachcaster, da kan jeg jo bruke litt ekstra på en brukbar snelle.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, EvenHT skrev:

Takk for svar. Kombinasjonene du har brukt ser bra ut, men er nok i litt dyreste laget med det første for min del. Daiwa bg som du nevner ser ut som en bra snelle til overkommelig pris, så kanskje noe å se nærmere på ^_^.

Har prøvd å finne ut hva som er mulig å få tak i i butikk i Bodø ettersom jeg har lyst til å dra å fiske så fort som mulig, men tror nok jeg må handle på nett. Eneste jeg har funnet som kunne være interresant er denne, men har kun funnet stanga i dette settet: https://komplettfritid.no/nettbutikk/fiskeutstyr/fiskesett/-ron-thompson-tyran-nx-106ft-150-300-okuma-safina-noir-65fd-kombo

Tror du denne kunne passet til fisket?

Er litt dyr, i og med snella jo er ganske billig, men hvis stanga er bra og passer til fisket kan jeg alltids spare til oppgradering av snelle. Først og fremst fordi jeg vil fiske nå! :lol:

Hvis ikke tenker jeg muligens jeg gjør som BAN foreslo og gå for en billig beachcaster, da kan jeg jo bruke litt ekstra på en brukbar snelle.

Tanker?

.Prøv å gjør litt research på stanga og se hva den koster for seg selv. Ron thompson er bra billige stenger etter min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i slutten av Juli og testet det nye utstyret.

Westin W3 PowerCast, 9'3", 20 - 80g

Daiwa Saltist 5000H /m 0,25 FireLine.

Trivselsvekta til dette utstyret ligger rundt 60-70g og jeg opplevde det som altfor veikt når strømmen stod på som verst. Helt perfekt når det roet seg litt, men skal du komme deg ned under strømmen må du kjøre ganske tungt. 120-150g er mitt anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.8.2017 at 15.04, MHMB22 skrev:

Var der i slutten av Juli og testet det nye utstyret.

Westin W3 PowerCast, 9'3", 20 - 80g

Daiwa Saltist 5000H /m 0,25 FireLine.

Trivselsvekta til dette utstyret ligger rundt 60-70g og jeg opplevde det som altfor veikt når strømmen stod på som verst. Helt perfekt når det roet seg litt, men skal du komme deg ned under strømmen må du kjøre ganske tungt. 120-150g er mitt anslag.

Takk for svar. Har funnet en ganske billig haspelstang som hvis den fungerer slik den bør kunne vært aktuell. Penn Squadron 9', 80-140g. Hvis den faktisk kan kaste med sluk opp mot 140g bør jo det funke bra for Saltstraumen, mens litt lettere funker den jo også til kystfiske generelt. Koster bare 800 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2017 at 17.11, MortenB skrev:

Det er så fryktelig mange fine plasser rundt Bodø øyen og videre rundt Saltstraumen du kan få fin fisk også :D trenger ikke stå i strømmen.

Klar over det, men må jo en tur innom en kjente straumen, så da er da greit å ha utstyr som kan takle forholdene der også heheh :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg ska min förste tur ti Bodö i sommer!! Selvfölgeli kommer 100gr stangen med! :)

Men jeg skjönner ikke.. Står man bare på kanten av straumen eller hva?

Fisker hellre kansje där det ikke är så mye folk..

Noen med tips på noe område bare som rekommenderes?

Hva jeg hvet om Saltstraumområdet er fra Google maps.. :)

Skittfiske, Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på gulesider sine kart i stedet for google. der kan du gå inn på sjøkart i tilegg til flyfoto og vanlig kart, dette vil gi deg info om dybdeforhold langs land også. Ut fra dette kan du finne andre steder å fiske også, det er mange plasser rundt bodø som gir muligheter. Du trenger ikke å dra lenger enn til moloen, eller ut til burøya for å få fisk. Et hvilket som helst nes med litt dybde utenfor gir muligheter.

Som Erik sier, å leie båt kan være lurt, men saltstrømmen er ganske komersiell etterhvert, og det koster der.

En slik tur eller to rundt Bodø gir både naturopplevelse og fiskemuligheter i masevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.4.2019 at 12.06, cannonbang skrev:

Hei

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på gulesider sine kart i stedet for google. der kan du gå inn på sjøkart i tilegg til flyfoto og vanlig kart, dette vil gi deg info om dybdeforhold langs land også. Ut fra dette kan du finne andre steder å fiske også, det er mange plasser rundt bodø som gir muligheter. Du trenger ikke å dra lenger enn til moloen, eller ut til burøya for å få fisk. Et hvilket som helst nes med litt dybde utenfor gir muligheter.

Som Erik sier, å leie båt kan være lurt, men saltstrømmen er ganske komersiell etterhvert, og det koster der.

En slik tur eller to rundt Bodø gir både naturopplevelse og fiskemuligheter i masevis.

OK takk. Jeg har eniro sjökart appen så anvender den. Så i stort sett som vanligt, så dypt som det bare går så näre ti land som muligt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
1 time siden, erik skrev:

Den gjør sikkert nytten. :) 

Sene er nok mye en smakssak. Personlig liker jeg at ting er slitesterkt og tåler en trøkk, så mitt valg hadde vært braid/ multifilament rundt 0,30 med fortom av FC rundt 0,80-1,00.

0.80-1.00? Det er tykk fortom det! (För meg..) :) Ok, takk Erik för tillbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.