Gå til innhold
Fiskersiden

Arvet en gammel Ambassadeur 5500, tips til vedlikehold og stang?


nickro
 Share

Recommended Posts

Første innlegg her!

 

Jeg arvet nylig en Ambassadeur 5500 som er omtrent 35 år gammel, og som sannsynligvis ikke er brukt på 25 år. Jeg har ikke prøvekastet med den enda, men det virker som bremsen virker som den skal. Men burde jeg gjøre noe mer vedlikehold med den før jeg setter den i bruk? Vil virkelig ikke at den skal gå i stykker!

5990c264dcc77_Photo13-8-2017111329PM.thumb.jpg.69f9347be44374e5d14fd1ca5045806f.jpg

Ellers er det ikke ofte jeg bruker multiplikator, men jeg har en 12 fot 20-65g stang med en Ambassadeur 6500, som jeg tror blir litt kraftig til den gamle snella. Er det noen som har tips til en litt lettere stang som passer en 5500?

 

Edit: Hva foretrekker folk til multiplikatorsneller, multi eller monosene?

Endret av nickro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei på deg.
Jeg har fisket med Ambassadør / multiplikatorsneller siden 60 tallet med monosene. (for det meste ABU)
Nå i år har jeg prøvd ABU Toro 60 med flettet snøre og det går bra så langt. Men holder fortsatt foreløbig en knapp på monosene. Er selv ganske fersk på området flettet sene i ferskvann. På sjøen bruker jeg stort sett bare flettet snøre.

Endret av Manfred Muller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
14 timer siden, nickro skrev:

Takk for svar! Snella bråker noe jævlig når jeg kaster, er det normalt? 

 

 

Tørre rullelager i begge gavlene , smør opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

I tillegg bør du dryppe litt tynn olje på skrueakselen til snøreføreren og sveive litt på snella for å gjøre ren denne. smør deretter akselen med litt snellefett. Dette er et viktig smørepunkt som mange slurver med. Hvis denne kiler seg under kast så kan du risikere å få skader i andre deler av mekanismen.

Kontroller denne regelmessig for smuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.