Gå til innhold
Fiskersiden

Lakse trolling


omikk
 Share

Recommended Posts

Hei,

er nylig bestemt seg å prøve å dorge etter laks-sjøørret. Båt.4knop,2 stanger,ulike wobblere,uten deeprigger.

Har liten lakseelva in nærheten som renner ut til havet (Hustadvika)

Men lurer på en ting. Er det bedre å dorge i bukta hvor elva renner ut ? Der er sand strand og 4 til 7 meter dybde og mye tang og tare. Vanskelig å dorge der. Mye lyr uansett fart. Men det er sikkert stor konsentrasjon av fisk der..i hvart fall ser mann mye fisk å hoppe der.

Bedre eller mer komfortabelt er det ute på havet, MEN hva sier erfaringer? (hva skal man fokusere seg på?)

Bedre ute eller inne rundt elva-strand..(følger 200m avstand fra munningen)

Fikk bare små sjøørreter fra berg, smålaks biter på elva av og til...men stor lask hopper ute på munningen, den vil eg ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er veldig interessert i å lære mer om det samme temaet. Det jeg har hørt av lokale her jeg holder til er at fisket er sesongavhengig, laksen har sine ruter inn og kan gjerne stå lenge i havet utenfor før den går opp i elva på forsommer. Dorgehastigheten er nok grei 3-4knop skal fungere så lenge betet går godt, men timetallet mellom hver laks må man regne med blir mye høyere enn 5 timer. Mai fisket skal visstnok være beste tiden her oppe, så jeg kommer til å prøve hardt til våren. Kommer med oppdateringer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GriseFlax skrev:

Er veldig interessert i å lære mer om det samme temaet. Det jeg har hørt av lokale her jeg holder til er at fisket er sesongavhengig, laksen har sine ruter inn og kan gjerne stå lenge i havet utenfor før den går opp i elva på forsommer. Dorgehastigheten er nok grei 3-4knop skal fungere så lenge betet går godt, men timetallet mellom hver laks må man regne med blir mye høyere enn 5 timer. Mai fisket skal visstnok være beste tiden her oppe, så jeg kommer til å prøve hardt til våren. Kommer med oppdateringer da.

Folk sier at høst kan vare bra med laks på havet også..Ville ikke klage etter 5 timer uten fangst, av og til har eg flaks)

Men spørsmål er da..hvor lenge ute i havet skal man prøve? ..rundt muningen er strand od dybde fra 1,5 til 5m. En ivrig laksefisker sier..bare prøv nærmest elvautløp...men der er det mye tang og dritt..vanskellig å dra med altmulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på akuratt det samme da jeg er i utforskingfasen selv. Er ikke så mye svar å få rundt temaet så vi får være flinke til å dele med hverandre hva vi finner ut under utprøving, så blir det sikkert laks på oss etter hvert. Virker ikke som interessen er så høy rundt laksetrolling i norge, om det ikke er at det holdes hemmelig?? Hadde vært gøy om noen her inne som kan noe om temaet hadde delt noe,  dem lokale jeg har vært i kontakt med her jeg nettopp har flyttet fisker bare i elv, og det er ihvertfall hemmelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer nok mye fra sted til sted...

Min erfaring fra Østlandet er at selv om konsentrasjonen av laks er størst nære elva, så er de mer hoggvillige lengre ut. Det forutsetter dog st man kjenner litt til vandringsruten laksen følger, og legger ned timene der. Å vase rundt på måfå ytterst i en fjord er neppe noe for de utålmodige. :) Snakk med gamlekara, Finn ut av hvor man brukte not og garn i gamle dager, de visste ofte hva de drev med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.