Gå til innhold
Fiskersiden

Skremmer båten fisken?


shaggy
 Share

Recommended Posts

 

Jeg er på ingen måte overtroisk, men jeg lurer på om det er mulig at en båttype kan skremme ørret i et relativt grunt fjellvann?

Jeg er klar over at det er ganske søkt, da det brukes motor i en del andre vann i nærhet og de drar fisk som bare det.

15-20 timer med roing resulterte i et napp. Jeg er ikke noe proff ørretfisker, men synes jeg burde fått noe på ren flaks :-). Det er bra med fin fisk i vannet og har snakket med en kar som ror rundt i gummibåt som får fisk på alle sine turer. Jeg har rodd , sakte fort over grunner, marbakker og midt utpå. Har prøvd div woblere, sluk og markdrag. Har forsøkt å fiske +50 meter bak båten.

 

Båten er en stor hvit og laget i glassfiber. Den lager en klukkelyd som jeg mistenker kan forplante seg i vannet. Det er også noe knirking fra årene.

Bør jeg ringe Lilly Bendriss?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. I grunne fjellvann kan fiske på drift mens man kaster eller oppankring være helt nødvendig. Lyd forplanter seg raskt i vann, ca fire ganger - så er fisken sky, vannet grunt og klart og bestående av stenbunn vil en båt være bra støyende. Hvordan fisken responderer og hvor lenge vil kunne variere - noen steder tilpasser fisken jaktstrategi etter båttrafikk.

En gummibåt derimot vil gjøre at en kan komme mye nærmere på fisken, og jeg vil tro den lager en god del mindre lyd. Jeg har fisket en del fra diverse farkoster i diverse vann, men det er ingenting jeg kommer så nært på fisken med som en gummibåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stangparavan burde du virkelig prøve! 

For eksempel en sånn her wiggler sidekick paravan, selger bl.a hos skittfiske.

IMG_1824.PNG.ed2c9734bc254bba75941479b92524fb.PNG

Dorget flere år før jeg visste hva dette var i fjellvann, etter jeg fikk disse har jeg nesten kun brukt det, da man kan kjøre agnet ut til siden fra båten og bakover. Slipper ut ønsket lengde bak, knipser den på og kjører den ut til siden. Når det napper løser den ut. Veldig enkelt og velfungerende!

IMG_1825.JPG.88a2591499aca26a1278b8db4e3b1d4f.JPG

Krever helst en stang som er litt stiv som plasseres med tuppen oppover. 

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken farge har skroget? 

Hadde for en del år tilbake en liten skjærgårdsjeep. Den hadde sort bunnstoff da jeg kjøpte den. Dette var før jeg begynte med trolling, jeg drev med "vanlig" dorging med to korte og to lange stenger. Syntes at fangstene var litt dårlige med denne båten, hadde så på hvitt bunnstoff og fangstene økte betraktelig. Så begynte jeg med sideparavaner og planerbord og fangstene økte enda mer, men det er en annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2017 at 22.46, abbor skrev:

Hvilken farge har skroget? 

Hadde for en del år tilbake en liten skjærgårdsjeep. Den hadde sort bunnstoff da jeg kjøpte den. Dette var før jeg begynte med trolling, jeg drev med "vanlig" dorging med to korte og to lange stenger. Syntes at fangstene var litt dårlige med denne båten, hadde så på hvitt bunnstoff og fangstene økte betraktelig. Så begynte jeg med sideparavaner og planerbord og fangstene økte enda mer, men det er en annen historie. 

Skroget har grå- hvit farge. Vannet jeg fisker er grunt klart og mye stein. Båten går veldig høyt i vannet og klasker mot bølgene når jeg ror. Tror jeg skal investere i en Saiman eller lignende båt. Noen tips? Bør ta opp til 2 barn og 2 voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være vel så mye plaskinga fra årene når du ror som selve båten? Har som andre i tråden erfart bedre fiske fra drivende båt enn båt som kjøres/roes på grunt og solrikt vann. Men erfaringsgrunnlaget mitt er relativt lite må sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at jeg observere betraktelig mer fisk når jeg driver med kajakken enn når jeg padler. Dette gjelder spesielt i grunne områder fra 6meter og opp. Blir det dypere har jeg ikke sett noen forskjell i antall fisk som observeres.
Dette kan jo også forklares med at konen til ekkoloddet dekker større områder jo dypere det blir, men det har helt klart vært en markant forskjell i grunne områder.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.