Gå til innhold
Fiskersiden

Rustne fiskekroker - sjøfiske


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Skifter dere rustne kroker på slukene ofte eller er dette bortkastet tid og penger og bryr fisken seg egentlig om det er rustne kroker?

Har byttet kroker på noen av de verste rustslukene og har da brukt Mustad kroker, kjøpt på XXL. Er dette ok kroker eller er det andre merker som holder seg lengre før rusten slår til?

Er fersk som sjøfisker og ser at krokene ruster veldig fort. Sikkert forskjell på kvaliteten på krokene også vil jeg tro.

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter når jeg ser at de har fått en del rust på seg, men det er sjelden (se lenger ned). Tror ikke fisken bryr seg, men de er vel ikke like skarpe lenger og de skal jo feste seg for å ikke bare merke napp en hel dag.

Husk å vaske slukene hver gang du har vært ute og fisket! Legg dem i en liten bolle med vann og en dråpe zalo og la dem ligge der en stund. Skyll dem etterpå i rennende vann og la dem tørke på tørkepapir eller noe. Da blir du kvitt saltvannet og både krok og sluk varer mye lenger. Det er jo ikke nødvendig å gå inn for å sponse fabrikantene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke bortkastet tid å skifte krok, er jo den som skal fange fisken og en kvass krok gir betydelig bedre krokingsprosent. Personlig legger jeg i noen ekstra kroner i en kvalitetskrok når tiden er inne owner/vmc og får derfor mer fisk enn kameraten :lol: 

tommelfinger regel den skal sette seg i neglen hvis du setter den der, glir den er den sløv og bør byttes når lommeboka sier ja

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte faktisk å vaske slukene i går, så får jeg håpe de holder seg bedre. Hadde ikke tenkt på dette før. 

Mulig det er tilfeldig men jeg kan se at krokene på 3 sluker fra Biltema ikke har antydning til rust ennå. Så alt fra Biltema er jo ikke "billig ræl" likevel da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Den 19.8.2017 at 20.01, espenkg skrev:

…...

Husk å vaske slukene hver gang du har vært ute og fisket! Legg dem i en liten bolle med vann og en dråpe zalo og la dem ligge der en stund. Skyll dem etterpå i rennende vann og la dem tørke på tørkepapir eller noe. Da blir du kvitt saltvannet og både krok og sluk varer mye lenger. Det er jo ikke nødvendig å gå inn for å sponse fabrikantene :)

Absolutt, brukte sluker legges I en egen boks, og skylles/tørkes før de legges tilbake i den boksen de kom fra.

Zaloen ser jeg imidlertid ikke hensikten med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.