Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har noen tanker om hva som må til for at fiskersiden skal gjenoppstå fra de døde?


 Share

Recommended Posts

16 timer siden, Ølgylt skrev:

Er det så mange igjen av dem som svarer "søk på forumet"? Trodde de fleste av dem var borte for lengst. 

 

 

Uten å peke på noen eller være helt skråsikker, mener jeg å ha lest hvertfall 2 poster i år som har fått et slikt svar.... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zeratul84 skrev:

Uten å peke på noen eller være helt skråsikker, mener jeg å ha lest hvertfall 2 poster i år som har fått et slikt svar.... :wacko:

Men søkefunsjonen er jo også der til å brukes! Jeg er ikke noe galt i å anbefalle et søk som svar på et spørsmål. Det er mer måten det blir gjort på. Man kan jo som et eksempel gjøre jobben litt lettere ved å foreslå søkeord. Hvis den som svarer er opptatt av å hjelpe vil som regel tonen i det som blir skrevet ikke virke avskrekkende/overlegen, selv om man faktisk anbefaller et enkelt søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gøy engasjement. Alt skal jo helst være "live" nå om dagen. Fisking og rapporter skal være ute på nett, gjerne MENS du sveiver. Her henger ikke forumet med, og det er formen på forumet som gjør dette. Dette kan ikke sammenlignes med mange andre forum, da det er ikke like viktig å legge ut info i det du betaler for den nye veteranbilen din, lerretet til hjemmekinoen, skrur på sykkelen din, spiller av musikken eller andre ting.  For min egen del har jeg lovet bot og bedring mange ganger men når jeg nesten slutter å fiske, så har jeg jaggu ikke mye å bidra med. 

Angående nye brukere, så har jeg vært innom et utall forumer i mine 22 år på internett. Og det har ikke skjedd én eneste gang, at jeg har stilt spørsmål uten å søke ihjel det forumet først. Men jeg er enig i at man kan svare ordentlig likevel, og ikke sitte på sin høye hest.

Det som lager liv på FS er, og har alltid vært, brukerne. Når vi blir aktive, så blir selvsagt forumet aktivt. Det kan således bare komme positive ting ut av det å stille spørsmål, lage rapporter og poste bilder. Kanskje man til og med kunne fått igang en konkurranse igjen.

Martin Lopez sin kommentar om beregnet selvmord forstår jeg ikke, og jeg synes den er uheldig og svært urettferdig. Jeg kan ikke tenke meg at noen i Hooked har noe annet ønske enn at forumet skal bli, og fortsette slik det har vært, og ingen hadde vært mer happy for en oppblomstring heller. Men vi kan være uenige vi Martin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Martin S skrev:

 Alt skal jo helst være "live" nå om dagen. Fisking og rapporter skal være ute på nett, gjerne MENS du sveiver. Her henger ikke forumet med, og det er formen på forumet som gjør dette.

Undertegnede har forsøkt seg på "live-" rapportering flere ganger denne sommeren. Det funker det, om man gidder. Men jeg har selvsagt forståelse for dem som velger å fiske når man er på fisketur ...:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Martin S skrev:

 

Martin Lopez sin kommentar om beregnet selvmord forstår jeg ikke, og jeg synes den er uheldig og svært urettferdig. Jeg kan ikke tenke meg at noen i Hooked har noe annet ønske enn at forumet skal bli, og fortsette slik det har vært, og ingen hadde vært mer happy for en oppblomstring heller. Men vi kan være uenige vi Martin :) 

En del av jobben min er faktisk å gjøre feil , før jeg kommer frem til noe riktig. Har gjort mange feil før og det hadde gjort meg virkelig glad om min kommentar om beregnet selvmord også var - er  feil. En ting er sikker : Om eiere ikke passer på  en flott h ( f)istorisk monument og uten å utføre vedlikehold , samt la vinduene punktere , vel , da tar det ikke lang tid før monumentet raser av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke for å henge ut noen. 

Jeg tok et raskt søk på braid. Det er 48 sider med ordet braid. Allikevel blir det opprettet en ny tråd sist lørdag. Svarene som kom der fortalte ingenting om Biltema sin, men når jeg søkte på forumet fant jeg god informasjon om Biltema sin braid.

Enten søker man og finner svaret med en gang eller så oppretter man en ny tråd og håper at noen tar seg bryet med å svare. Søkefunksjonen er der til å brukes.

Spørsmål om dyser til en 72 mod Eska 2,5 HK med lang stamme finner man kanskje ikke ved å søke, men dette er et fiskeforum. Allikevel finner man informasjon med å trimme en 7,5hk Johnson. 

Min sti er kanskje ikke ren, men så har jeg vært på forumet i noen år. Det er bare på bruke søkefunksjonen, så finner man alt tullet jeg har skrevet. 

PS! 

Søkefunksjonen er oppe til høyre. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TT skrev:

Undertegnede har forsøkt seg på "live-" rapportering flere ganger denne sommeren. Det funker det, om man gidder. Men jeg har selvsagt forståelse for dem som velger å fiske når man er på fisketur ...:wacko:

Ja, live funker det om det passer. Det var mer en beskrivelse av trenden vi går i, at alt skal ut så fort vi kan, det gjelder oss, og det gjelder nyhetsaktører som går på en smell fordi de skal være først. Ref NTB sitt nyhetsvarsel om at "kongen er død" for litt siden. Det er lenge siden jeg har forsøkt å dele en tråd/rapport på FB, men mener å huske at FB linken rotet det til litt, og at resultatet var slik at man ikke gadd å dele. Delbare linker er alfa og omega idag, og med pene lenker, kanskje deling og aktivitet kunne økt...?

3 timer siden, Martin Lopez skrev:

En del av jobben min er faktisk å gjøre feil , før jeg kommer frem til noe riktig. Har gjort mange feil før og det hadde gjort meg virkelig glad om min kommentar om beregnet selvmord også var - er  feil. En ting er sikker : Om eiere ikke passer på  en flott h ( f)istorisk monument og uten å utføre vedlikehold , samt la vinduene punktere , vel , da tar det ikke lang tid før monumentet raser av seg selv. 

Som 99% fraværende moderator er jo jeg også en del av problemet. Men det er sant som du sier, ting må tas vare på. Jeg tror nok likevel at det vi har sett av fall i brukeraktivitet, hadde skjedd også uten eierskiftet. Altså at folk begynte å ta i bruk andre medier. Men kanskje var det et ekstra uheldig tidspunkt. Først forlot sterke brukere og bidragsytere FS til fordel for bloggformatet, så ble sosiale medier viktigere og viktigere. Behovet for å være først, og dele informasjon raskt, i kombinasjon med noe såpass flyktig som fisking, gjør at et fiskeforum mister sin plass i teten. Og så er det opp til de som velger å bruke tid på forumet likevel, å holde det i live. Hooked har forsøkt med rapportkonkurranse, selv ikke den greide vi å holde liv i. Og det er selvsagt fritt frem å foreslå tiltak for å øke aktiviteten her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at med bra innhold blir en blogg like interesannt/ populær som facebook. Det jeg liker best er:

1. Gode diskusjoner der man kan lære noe.

2. Tråder man kan følge over lang tid, enten det er fisket til en person, et byggeprojekt eller et tråd der man jakter på en spesiell fisk etc, etc.

3. Enkle, bra fiskerapporter.

Til slutt vil jeg si at FS på ingen måte er avgått med døden selv om festen på mange måter er over. Det som skjer nå minner mer om et nachspiel. Gjør man dette til et kult nachspiel ser jeg ikke bort fra at festen kan ta seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

#makefiskersidengreatagain

Jeg skal være litt mer deltagende i år hadde jeg tenkt. Så da håper jeg å få ryddet litt opp i uønskede tråder og temaer og andre elementer. 

Vi hadde en diskusjon for noen år siden, hvor temaet om et underforum for fritids- og hobbyfiskere var oppe, og det ble avgjort at fiskersiden skulle være et rendyrket sportsfiskeforum, så da får vi jobbe for å holde det slik. Jeg har stengt en havteinetråd allerede idag, og kommer til å følge litt mer med.

Dere som oppdager en tråd som ikke er relatert til sportsfiske, bruk gjerne Rapportér-knappen og gi beskjed. Tusen takk til de som allerede gjør dette. Som regel ender det i skjuling av tråd og en PM til trådstarter om hvorfor.

Godt nytt fiskeår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fortsetter å holde liv i denne tråden, siden jeg tenker det er relatert.

Dagens endring er å bytte navn på "Miljø"-delforumet til "Miljø, forvaltning og forskning". Dette gjøres på bakgrunn av gjentatte rapporter om tråder som ikke hører hjemme under Fisketeknikk-Laksefiske. Jeg har gjenåpnet alle skjulte tråder og flyttet de fleste dit de hører hjemme. Det er en arbeidsdag å gå gjennom alle postene og vurdere hvor de skal, og jeg kommer ikke til å gjøre det. Derimot behandles rapporter fortløpende, men jeg oppfordrer samtidig til å være moderate. Ja det ligger dessverre mye i Fisketeknikkker-Lakesfiske som ikke hører hjemme der, men la det som har vært være. Kommer det noe nytt som hører hjemme annet steds, eller ny aktivitet i noe gammelt, så si heller fra om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Muligens OT, men for å holde liv i tråden, så var det nettopp dette forumet som virkelig satte fyr på min interesse for artsfiske. Det var gode tips og guider. Samtidig var andres rapporter også en god inspirasjon. Det var mye søk av alt mulig. Og jeg må si for min del at om jeg skulle være så syndig å spørre om noe som kan søkes frem, og svaret blir "søk det", så vil jeg oppfatte det som både arrogant og kanskje med en litt nedlatende tone fra de mer erfarne og helle mot grupper på FB som ikke svarer slik... Et forum næres av nettopp nye innlegg, alle har vært ferskinger og selv "overflødige" svar vil gi innlegg og holde i gang nye interesser. For å avslutte, den dag i dag, så finner jeg stadig mye nytt her inne ved å søke og jeg håper plutselig flere får en åpenbaring og tar i bruk forumet igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.1.2018 at 15.21, Martin S skrev:

#makefiskersidengreatagain

Jeg skal være litt mer deltagende i år hadde jeg tenkt. Så da håper jeg å få ryddet litt opp i uønskede tråder og temaer og andre elementer. 

Vi hadde en diskusjon for noen år siden, hvor temaet om et underforum for fritids- og hobbyfiskere var oppe, og det ble avgjort at fiskersiden skulle være et rendyrket sportsfiskeforum, så da får vi jobbe for å holde det slik. Jeg har stengt en havteinetråd allerede idag, og kommer til å følge litt mer med.

Dere som oppdager en tråd som ikke er relatert til sportsfiske, bruk gjerne Rapportér-knappen og gi beskjed. Tusen takk til de som allerede gjør dette. Som regel ender det i skjuling av tråd og en PM til trådstarter om hvorfor.

Godt nytt fiskeår!

Dette med rent sportsfiskeforum....

Måtte innom regelsiden i håp om å finne ut hva det innebar. Men der står ordet sporstfiske nevnt bare en eneste gang, og da 
kun som en del av et ord i setningen: "Fiskersiden er en del av HOOKED Sportsfiskenettverk.."

Så hvordan kan man stenge ute inlegg om fritidsfiske på grunlag av reglene, og hvordan skal en som driver med fritidsfiske hvite at 
det er imot å reglene å poste om det. Vedder på at mange ikke engnag er klar over forskjellen. Da de to gjerne glir over i hverandre, I alle fall for min del. 

Dersom man ikke ønsker inlegg om fritidsfiske, bør man kansje definere både hva sportsfiske er, hva fritidsfiske er, og hva som skiller sportsfiske fra fritidsfiske. ALt detter vel egentlig mat for en egen tråd. Men for min del mistet jeg lysten til å poste mere her etter den besjeden. 


 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en presisering av hva forumet er ment å være er naturligvis på sin plass. Alle forum bør jo ha rammer og regler! Hvis noe sånt ikke er på plass er det naturligvis ikke lett å vite for utenforstående hva forumet handler om, og om ens henvendelse er innafor eller utafor. 

Når det er sagt, er det vel liten tvil om at dette er og alltid har vært ment å være et rent sportsfiskerforum. Jeg har ikke noe i mot fritidsfiske som sådan, helt greit å sette både teiner og garn, eller fiske med jukse hvis det er en liten selvforsyning man driver med. Men det jeg derimot sliter med å forstå er at det er så vanskelig for noen å skille mellom fritidsfiske og sportsfiske. Det må jo være den enkleste sak i verden tenker jeg å skille "snørr og barter" her! Og det betyr heller ikke at det ikke går an å kombinere. Jeg også driver litt matauk når jeg er i Nord-Norge på jakt etter kveite, eller når jeg er på fjellet og fisker ørret. Men det er likevel ingen tvil om at HOVEDmotivet for det jeg driver med er SPORTSfiske; målet er rekreasjonen og utfordringen, og metodene jeg bruker er stang og snelle, og et agn som frivillig tas av fisken. Kan det være så vanskelig? 

Og selv om man skulle være interessert i både sportsfiske og fritidsfiske, er det uklart for meg hvorfor det skulle ødelegge motivasjonen for å delta på et rent sportsfiskeforum. Om andre ting kan man sikkert finne likesinnede andre steder?

Når det er sagt, burde kanskje Fiskersiden revurdere sine retningslinjer med tanke på aktivitetsnivået her inne? Skjønt jeg er usikker på om det vil styrke forumet dersom det skulle komme en "horde" men teinefiskere her inne...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Rubjo skrev:

Dette med rent sportsfiskeforum....

Måtte innom regelsiden i håp om å finne ut hva det innebar. Men der står ordet sporstfiske nevnt bare en eneste gang, og da 
kun som en del av et ord i setningen: "Fiskersiden er en del av HOOKED Sportsfiskenettverk.."

Så hvordan kan man stenge ute inlegg om fritidsfiske på grunlag av reglene, og hvordan skal en som driver med fritidsfiske hvite at 
det er imot å reglene å poste om det. Vedder på at mange ikke engnag er klar over forskjellen. Da de to gjerne glir over i hverandre, I alle fall for min del. 

Dersom man ikke ønsker inlegg om fritidsfiske, bør man kansje definere både hva sportsfiske er, hva fritidsfiske er, og hva som skiller sportsfiske fra fritidsfiske. ALt detter vel egentlig mat for en egen tråd. Men for min del mistet jeg lysten til å poste mere her etter den besjeden. 


 



 

Det ble til slutt (mer eller mindre) konsensus rundt å ikke spesifisere dette temaet noe videre. Tanken var forsåvidt den samme som du er inne på, overgangen mellom de to er langt i fra krystallklar, og folk som gjør det ene kan fort holde på med det andre også. Ideen var kanskje ikke dum i seg selv, et forum for sportsfiske som får en drøss med tråder om hvordan man skal sette garn, kan fort bli over middels konfliktfylt.

Nå har dette dog ikke vært noe problem, de trådene som dukker opp om temaer som klart sklir inn under fritidsfiske har vært sivilserte og med velmente innlegg både for og imot. Ergo viser praksis at dagens regler fungerer rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, erik skrev:

Det ble til slutt (mer eller mindre) konsensus rundt å ikke spesifisere dette temaet noe videre. Tanken var forsåvidt den samme som du er inne på, overgangen mellom de to er langt i fra krystallklar, og folk som gjør det ene kan fort holde på med det andre også. Ideen var kanskje ikke dum i seg selv, et forum for sportsfiske som får en drøss med tråder om hvordan man skal sette garn, kan fort bli over middels konfliktfylt.

Nå har dette dog ikke vært noe problem, de trådene som dukker opp om temaer som klart sklir inn under fritidsfiske har vært sivilserte og med velmente innlegg både for og imot. Ergo viser praksis at dagens regler fungerer rimelig bra.

Tja man kan jo gjøre det så enkel og vid definasjon som at "vi definerer her sportsfiske som fiske med stang eller isfiskepilk." Så kan jo medlmmene ha sine egene meninger om etikken rundt det fiske medlemmene presenterer... samtidg som man utelukker færrest mulig. Det vil jo også gjøre det klart at garn og teinefiskere får finne seg en annen plass å diskutere den delen av fisket sitt :-D





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.