Gå til innhold
Fiskersiden

Teleskopstang


Mondragon
 Share

Recommended Posts

Da jeg glemte fiskeutstyr på siste turen til fjellet raste jeg innom byens fiskeutstyrsbutikk og fant ut at kun en teleskopstang kunne forsvares i innkjøp da jeg ikke har det fra før og fordi jeg har bra nok stenger og utstyr i massevis hjemme

Har holdt i en slik før og syntes den var både tung og stiv så ble overrasket over den jeg kjøpte. Den var både grei å håndtere og kaste med. Klappet sammen så er den jo en drøm å frakte med seg. Så alt i alt så falt dette ut som en grei løsning på turen...kjekk liten sak :)

Men altså...tåler disse noe når det virkelig gjelder? Tenker da på ledd oppover etc?

Min ene sønn - som også bare kjører «ordentlige» stenger begynte å le og sa «bare vent til du får en på over fem kg :P

Rasket med den jeg fikk anbefalt fra butikken til en grei pris i farta...en Abu Garcia 5-30gr, ferskvann og lett havfiske

Erfaringer og tanker rundt teleskopstenger? 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du i stor grad det du betaler for.

Finnes teleskopstenger som tåler allverden, og det finnes dem som går i stykker etter et par turer.

Har du glemt fiskestang og skal ta noen kast duger disse billigrælet, men skal du innover fjellet er ikke vakumpakket ferdigsett det du tar med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teleskopstenger er selvsagt transportvennlige, men det finnes 4-6 delte stenger som ikke tar særlig mer plass. 

Men teleskopstenger har en fordel som ikke "mikado-stenger" har, nemlig evnen til å være operative på sekunder. 

Fisker man i krattskog eller annen jungel, kan man slå sammen teleskopstanga ved bytte av plass, og så få den klar igjen på null komma niks. 

Selv har jeg ikke eid en teleskopstang på 20 år, og det var en slik 5 meter raie som ble brukt til markfiske i elv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt meg unna teleskop i mange år nå, men ser at det finnes versjoner til vanlig lett fiske i prisklassen 1000,-  +   De BØR jo fungere bedre enn de jeg testet på slutten av 90-tallet, som var ganske forferdelige. 

Mine "reisestenger" er heller 4-5 delte, å er mye tryggere og bedre kvalitet enn de fleste teleskopstenger.  Et minus med fler-delte kan være når en av skjøtene låser seg. Ikke at det skjer til vanlig, men de fleste har vel opplevd det en gang uansett åssen stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, alt i alt et «nei, nei» altså :)

Vel, det gjenstår å se da, når jeg kommer til å banne denne saken opp og ned :P

Den er nå kjøpt inn så får vel nesten gi den en sjangse litt fremover (vil bli brukt på lett elvfiske, fjellørret ol enkle turer i så fall) ...men skjønner at NÅR - og ikke hvis - den svikter så er det flerdelsstang som gjelder hvis en ønsker å spare sine vanlige stenger  

Takk for svar dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2017 at 19.12, Mondragon skrev:

Min ene sønn - som også bare kjører «ordentlige» stenger begynte å le og sa «bare vent til du får en på over fem kg :P

Rasket med den jeg fikk anbefalt fra butikken til en grei pris i farta...en Abu Garcia 5-30gr, ferskvann og lett havfiske

Erfaringer og tanker rundt teleskopstenger? 

:)

Man får teleskopstenger av god kvalitet, men de koster jo litt mere. 4-meter med snellefeste er veldig funksjonell til både sluk, bunn og dupp-fiske. En 4-meter har er en blanding av halvaksjon og toppaksjon. Detter er ideellt til ei allround-stang. Balansen i stanga er heller ikke dårlig. Er det ikke keramiske ringer bør man styre unna braid. 

5-30 gram er ikke egnet til lett havfiske så det er sagt. Hvor stor fisken er skal ikke ha noe å si under kjøring av fisk. Da er det han som holder stanga som må bruke hodet.  

Levetiden på ei stang avhenger av hvorvidt man mishandler stanga eller ikke. Ei billig teleskopstang er som regel litt overdimensjonert og tåler litt mer juling, men det er grenser for hva de tåler av mishandling. Til transport er teleskop genialt. 

Hvis man har det i bakhodet at stanga har litt topp-aksjon, så hekter man ikke på maks kastevekt+ litt til og drar til det man kan. 

Alt i alt er ikke teleskop som reservestang dumt å ha hvis man skal på tur hvor litt matauke er planlagt. :-)

 

 

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.