Gå til innhold
Fiskersiden

Øyeren 25.07.17 - Dag R og Erik på tur


erik
 Share

Recommended Posts

Øyeren 25.07.17 - Dag R og Erik på tur

 
Øyeren er stor, artsrik og variert. Dessuten ligger den omtrent midt mellom Dag R og meg rent geografisk, noe som er praktisk logistikkmessig.


Planen var en kortere kveldstur, jeg skulle ta toget til Lillestrøm og så hoppe ombord i Dags bil før vi sjøsatte ved Flateby. (Se nederst i DENNE artikkelen for kartlink til rampen.) Siden jeg reiste kollektivt bestemt jeg meg for å pakke lett og lite, noe som skled ut i det øyeblikk jeg gikk inn i redskapsboden i kjelleren. Definitivt et luksusproblem, men jeg måtte gå fra liten sekk til mellomstor bag ganske fort.
IMG_4062.JPG
Tre stenger og sneller, noen bokser med jigg og litt annet dill.

En av tingene i baggen var en ny frosk fra IMA, som bærer modellnavnet DaBeat. Jeg har ikke fisket så mye med akkurat frosk før, delvis fordi jeg synes at de jeg har prøvd har vært vel store og tunge, og for meg er overflatefiske i tett vegetasjon primært et fiske med ganske lette stenger. (Det kommer forresten mer om frosk etterhvert, fra både IMA og Daiwa.)
 
IMG_4064.JPG
IMA DAbeat klar til bruk
Dessverre fant vi aldri fisk som jaget aktivt i overflaten, så min drøm om asp på overflatefiske forblir nettopp det, en drøm.
 
 
Dag har nok blitt noe påvirket av min fascinasjon for marin elektronikk, for hans Pioner 14 Active begynner å likne mer på et flytende utstillingsstativ for slikt enn en klassisk Pioner. Men på en dag som dette, med lite eller ingen overflateaktivitet og på en innsjø ingen av oss er spesielt kjent, er defintivt et godt dybdekart (fra dybdekart.noselvfølgelig) og ekkolodd kjekt å ha. At Dag så er mer opptatt av sin Elite 9 Ti og HDS 7m Gen 2 Touch enn av å se på de vakre omgivelsene får så være:
 
Oyeren%2Bm%2BDag%2B25.07%2B%25283%2529.JPG
Intens stirring, er det noe liv nedi her?


Vi fant da litt spennende plasser, og etterhvert litt fisk også. Kvelden ble brukt til lett spinnfiske og endel vertikalfiske. Uttellingen var litt "så där", smågjedder men ellers ikke noe å skrive blogg om.
Oyeren%2Bm%2BDag%2B25.07%2B%25281%2529.JPG
Dag svinger kjeppen.
 
Oyeren%2Bm%2BDag%2B25.07%2B%25284%2529.JPG
Undertegnede vertikalfisker i dyp konsentrasjon
Noe av poenget med turen var også å snakke litt sammen om elektronikken Dag har montert, og leke litt med innstillinger etc. Feks å legge på bilder, noe du kan gjøre på både Elite Ti (venstre), HDS Gen 2 Touch (høyre), HDS Gen 3 og HDS Carbon. Den enkleste fremgangsmåten er å ha bildet du skal bruke på et minnekort, putte minnekortet i enheten din og gå til menypunktet Filer for å hente det opp. Derfra kan du også angi det som fast bakgrunnsbilde. For de over middels interesserte så kan du i steden ha bildet på en smarttelefon, og så hente det inn til enheten via WIFI.
Oyeren%2Bm%2BDag%2B25.07%2B%25285%2529.JPG
Litt artig må vi ha det - som å legge opp logoen på skjermene


Fiskemessig ikke det store, men jeg må tilbake for å prøve igjen på en bestemt fisk jeg kroket på vertikalen men som dessverre ikke ble sittende. Kanskje et passende prosjekt med Blikkboksen en dag det er like vindstille som det var denne gangen? Vi avslutter med klassisk bilde av båt i farta i solnedgang, i mine øyne en klar forbedring over det enda mer klassiske motivet elg i solnedgang:
 
IMG_4065.JPG
Dag R i farta
PS, hvis du vil lese om en litt lengre ekspedisjon på Øyeren (som også fiskemessig ga full klaff) så kan du lese DENNE artikkelen fra 2014.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.