Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskejakt i Maudal/Hunnedalen/Frafjordheiane


Weyer
 Share

Recommended Posts

Oppretter denne tråden etter hyggelig respons på fiskerapporten fra Langavatnet.
Se ekstern tråd for rapport fra Langavatnet.

Jeg har i etterkant av Langavatnetturen vært et par steder med fiskestanga.
Den første, og mest spennende, gikk opp Fidjadalen i Frafjordheiane fra Månsiden. Hovedmålet var Fidjavatnet, da jeg hadde lest noen eldre fangstrapporter herfra som innehold ørret av god størrelse. Jeg hadde heller ikke vært påtur i området før, så vinn-vinn:)
For de som ikke har vært der, så er det mer ulendt og kupert enn kartet kanskje skulle tilsi, det tar tid å gå.
Vi stoppet og fisket en stund i utoset av Månavatnet. Her bet det mange små ørret på rundt 100gr, brukte sølvkroken spesial kobber/rød.
Turkompisen fikk her en ganske fin på 250gram. Den tok han på en sølv/grønn wobler, og det er nok den grønneste ørreten jeg har sett:)

Deretter fortsatte vi oppover elven og fisket der det fantes noen relativt rolige vannpartier.
My liv i elva. Fikk flere små, rett under 200 gram på diverse skjesluker, spinnere og woblere.
Men så fikk vi kjapt 2 stykk fine bekkeørreter. Jeg fikk en feit 350 grammer, og min venn fikk opp en på 650 gram, etter at den forsøkte å stikke nedstrøms elva:) Dette var fine fisker, jeg har knapt sett mer sprekkeferdige magesekker. Jeg er ingen ekspert, men lurer på om mye av innholdet var mygglarver(?). De sulter ihvertfall ikke i elva der. Fiskene var hvite i kjøttet, men veldig friske og fine, og ekstremt sprelske, som elvefisk ofte er:) 
Så sluttet det å bite, og min venn kastet bort sin sølv/grønn "kystwobler" fra europris, så da gikk vi videre. Den wobleren hadde fungert ekstremt bra fram til da.

Ettersom vi ikke skulle overnatte, og dalen er lang, så gikk vi fort tom for timer. Det resulterte i at vi fikk fisket kun 45min i Fidjavatnet.
Vi hadde ikke tid til å krangle oss fram til de (kanskje) bedre spottene, så det ble kasting ikke så langt fra der stien passerer.
Resultat: 1 stk 200gr ørret tatt på sølkroken spesial sølv/blå med rød prikker.
Vanskelig å konkludere på Fidjavatnet på bakgrunn av dette. Men jeg tenker at siden vi tok en på 650 gram i elva, så finnes de sikkert der og:)
På vei ned kastet vi i elva igjen. Jeg gikk gjennom hele spekteret at sluker igjen, uten et eneste napp. Merkelig det der;)
Det var en fin tur som kan anbefales, men vær forberedt på noen vanskelige partier med mye stein, og bruk vanntette støvler;)
En eventuell neste gang tar jeg med telt til Fidjavatnet tror jeg.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har også tatt meg en kveldstur til et par vann i nærheten av Vikeså, etter (10 år gamle) tips fra en venn. Litt usikker på om jeg kom rett.
Stoppet ved E39 rett før Ausetjørni (som ligger rett ved E39) et stykke før man kommer til Vikeså nordfra.
Tror det heter Runaskaret her. Jeg gikk opp til det vannet som på google maps heter Runatjørni, nord for E39.
Her så jeg ikke tegn til liv. Innsekter danset over vannet, men altså null liv. Jeg kastet en kort stund og "fisket meg videre innover".
Fortsatte videre inn til Holmavatnet, der bekken kommer ned fra Runatjørni. Samme her, ingen aktivitet....
Jeg kastet en god stund her, med alt mulig. Men terrenget gjorde at jeg ikke beveget meg fryktelig langt fra bekkens utlløp.
Da jeg hadde bestemt meg for å gå så jeg plutselig et vak, utenfor rekkevidde. Så et til, sikkert samme fisk. Så det finnes altså fisk der..... men kanskje bare èn? ;)
Holmavatnet er stort, så om jeg drar tilbake her blir det med packraft så jeg kan padle meg rundt. Men da trenger jeg bekreftelse på at det faktisk er bra fiske her. Noen som vet?

Nå er jeg på østlandet og skal forsøke å jakte litt abbor i dag. Skitt fiske, og del gjerne en fiskerapport i denne tråden. Jeg skal utforske mer snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎08‎.‎2017 at 11.06, Weyer skrev:

Oppretter denne tråden etter hyggelig respons på fiskerapporten fra Langavatnet.
Se ekstern tråd for rapport fra Langavatnet.

Jeg har i etterkant av Langavatnetturen vært et par steder med fiskestanga.
Den første, og mest spennende, gikk opp Fidjadalen i Frafjordheiane fra Månsiden. Hovedmålet var Fidjavatnet, da jeg hadde lest noen eldre fangstrapporter herfra som innehold ørret av god størrelse. Jeg hadde heller ikke vært påtur i området før, så vinn-vinn:)
For de som ikke har vært der, så er det mer ulendt og kupert enn kartet kanskje skulle tilsi, det tar tid å gå.
Vi stoppet og fisket en stund i utoset av Månavatnet. Her bet det mange små ørret på rundt 100gr, brukte sølvkroken spesial kobber/rød.
Turkompisen fikk her en ganske fin på 250gram. Den tok han på en sølv/grønn wobler, og det er nok den grønneste ørreten jeg har sett:)

Deretter fortsatte vi oppover elven og fisket der det fantes noen relativt rolige vannpartier.
My liv i elva. Fikk flere små, rett under 200 gram på diverse skjesluker, spinnere og woblere.
Men så fikk vi kjapt 2 stykk fine bekkeørreter. Jeg fikk en feit 350 grammer, og min venn fikk opp en på 650 gram, etter at den forsøkte å stikke nedstrøms elva:) Dette var fine fisker, jeg har knapt sett mer sprekkeferdige magesekker. Jeg er ingen ekspert, men lurer på om mye av innholdet var mygglarver(?). De sulter ihvertfall ikke i elva der. Fiskene var hvite i kjøttet, men veldig friske og fine, og ekstremt sprelske, som elvefisk ofte er:) 
Så sluttet det å bite, og min venn kastet bort sin sølv/grønn "kystwobler" fra europris, så da gikk vi videre. Den wobleren hadde fungert ekstremt bra fram til da.

Ettersom vi ikke skulle overnatte, og dalen er lang, så gikk vi fort tom for timer. Det resulterte i at vi fikk fisket kun 45min i Fidjavatnet.
Vi hadde ikke tid til å krangle oss fram til de (kanskje) bedre spottene, så det ble kasting ikke så langt fra der stien passerer.
Resultat: 1 stk 200gr ørret tatt på sølkroken spesial sølv/blå med rød prikker.
Vanskelig å konkludere på Fidjavatnet på bakgrunn av dette. Men jeg tenker at siden vi tok en på 650 gram i elva, så finnes de sikkert der og:)
På vei ned kastet vi i elva igjen. Jeg gikk gjennom hele spekteret at sluker igjen, uten et eneste napp. Merkelig det der;)
Det var en fin tur som kan anbefales, men vær forberedt på noen vanskelige partier med mye stein, og bruk vanntette støvler;)
En eventuell neste gang tar jeg med telt til Fidjavatnet tror jeg.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har også tatt meg en kveldstur til et par vann i nærheten av Vikeså, etter (10 år gamle) tips fra en venn. Litt usikker på om jeg kom rett.
Stoppet ved E39 rett før Ausetjørni (som ligger rett ved E39) et stykke før man kommer til Vikeså nordfra.
Tror det heter Runaskaret her. Jeg gikk opp til det vannet som på google maps heter Runatjørni, nord for E39.
Her så jeg ikke tegn til liv. Innsekter danset over vannet, men altså null liv. Jeg kastet en kort stund og "fisket meg videre innover".
Fortsatte videre inn til Holmavatnet, der bekken kommer ned fra Runatjørni. Samme her, ingen aktivitet....
Jeg kastet en god stund her, med alt mulig. Men terrenget gjorde at jeg ikke beveget meg fryktelig langt fra bekkens utlløp.
Da jeg hadde bestemt meg for å gå så jeg plutselig et vak, utenfor rekkevidde. Så et til, sikkert samme fisk. Så det finnes altså fisk der..... men kanskje bare èn? ;)
Holmavatnet er stort, så om jeg drar tilbake her blir det med packraft så jeg kan padle meg rundt. Men da trenger jeg bekreftelse på at det faktisk er bra fiske her. Noen som vet?

Nå er jeg på østlandet og skal forsøke å jakte litt abbor i dag. Skitt fiske, og del gjerne en fiskerapport i denne tråden. Jeg skal utforske mer snart:)

Har vært noen ganger i Holmavatten og fisket og det er mye fisk her. For en del år siden var det bra der, de siste årene ble det mye fisk og dermed litt tynne og små. Men treffer du rett dag er det mulig å få godt med fisk der. Har bikka halvkiloen der noen ganger, så er fisk som er litt større også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

Tenkte dele noen skriblerier, tanker og bilder fra forrige helgs tur til Litla Myrvatnet.
Jeg hadde tenkt til å dra opp torsdagen, men omstendighetene ville ha det til å bli fredag.
Det var meldt flott vær hele helgen, så jeg gledet meg virkelig til å vandre inn i ukjent terreng med stor og tung sekk, 2 fiskestenger og packraft.

Jeg parkerte ved Øvstabø, og planen var å følge sti sørøstover mot Litla Myrvatnet (LM) og slå camp der for natten. Stien, som på turkartet mitt var merket feit og rød, viste seg å være, i beste fall, imaginær mesteparten av veien. Fra parkeringen og opp det bratteste partiet brukte jeg 50min. Her var det sti, men da det rundet av mot toppen forsvant den, så jeg gikk bare på kart. Mulig det er mer synlige tråkk tidligere på året, da vegetasjonen ikke har rukket å bli så ivrig. Terrenget er forøvrig veldig oversiktlig og lett å orientere seg i dersom man vet opp ned på et kart.
Brukte nok vel mye tid på å se på kart og prøve å finne denne stien, men etterhvert bare gikk jeg, og noen meter med sti/tråkk dukket opp her og der.
Yr lovte fint vær, men det vekslet veldig og jeg fikk noen små dråper på veien inn. 2 timer og 50 minutter hadde gått da jeg stod ved den nordlige tarmen av LM. Det skal sies at jeg hadde veldig tung sekk, og at jeg brukte vel mye tid på staheten min i form av det å forsøke og finne denne stien som på kartet var så tydelig, så det er mulig å gå en del raskere enn dette (brukte 2 timer ut).

20170901_153149_resized.thumb.jpg.a4aae537eb93a01ad659f998ff73c967.jpg

Jeg fikk luft i packraften, festet sekken foran og begynte å padle meg sørover mot den lille øya jeg hadde merket meg på kartet. Det var nesten helt stille, men vått i luften.
En sandstrand på øya viste seg som en fin plass å gå i land, og det gikk ikke mange sekundene før jeg fant en knallfin plass for teltet. Her hadde noen vært før, dog ikke nylig, ettersom det var bygget en liten sirkel med steiner rett ved teltplassen. I kjent stil måtte jeg prøve fisket litt før jeg satt opp teltet. Kastet en spinner i vestlig retning, og jeg tror jeg traff en ørret rett i kjeften, for det gikk vel under et sekund før den var på. Den var bare rundt 200 gram, men jeg måtte si meg fornøyd med starten. Opp med teltet, mer fiske, mer småfisk, og regn. Jeg bannet litt, der var ikke meldt noe nedbør. Jeg fisket rundt hele øya, det bet ganske ok de fleste plasser, men de var ikke mye over 200gram... Regnet ga seg og jeg så at himmelen begynte å klarne, det var meldt "stor sol" hele lørdagen. Fikk til slutt god fres på bålet og litt godt i koppen. Stjerneklart ble det.

Måtte opp en gang midt på natten for å vanne buskene, da var det et tynt islag på skjærebrettet mitt, altså minusgrader... Jaja, men når jeg våknet neste dag så det slik ut:20170902_103319_resized.thumb.jpg.e6face2d5c2a0e0e87e945b77ef32ba6.jpg

Det var høy aktivitet lørdag morgen/formiddag, vak overalt. Fiske, kaffe, bacon, kaffe, fiske. Det ble mange fisk på +/- 200 gram etterhvert.
Jeg hadde tenkt til å gå en dagstur til et annet sted, og Heinshølen var innenfor rekkevidde. En lang historie kort endte med at jeg gikk opp til Mørketjørna, nord for Grunnetjørna for å registrere at det speilblanke vannet var helt dødt, ingen tegn til fisk her. Prøvde å passere Grunnetjørna på nordlig side, dette gikk ikke, så kavet og fisket meg tilbake mot utoset av Grunnetjørna. Jeg registrerte ingen aktivitet her heller, ingen vak, ingen napp. Jeg så på klokka og bestemte meg for å heller gå grundigere til verks i LM.
59b262f2ee37a_20170902_141607_resized(1).thumb.jpg.f174caba319a8c93677695f1a16ecc7a.jpg

Jeg satt meg i packraften. Registrerte etterhvert at størsteparten av dette vannet er ganske grunt. Satt i innoset og kastet på vak. Fargerike sluker funket bra i dag. Puttet småfisken i viltposen jeg hadde hengende i vannet. Padlet til utoset, fikk ingenting her. Byttet til en litt større, mer dyptgående, wobler i ørretfarger. Fisket meg oppover vestsiden, som virket å være noe dypere. Ingenting. Hvor var det blitt av de fine størrelsene jeg var blitt fortalt at fantes her? Langs med "veggen" i nordenden fant jeg ut at det var ganske dypt. Men jeg klarte ikke lure noen der nede.
Byttet tilbake til kobber/rød toby og fikk fisk på første kast. Kanskje 300 gram. Litt pondus faktisk, ikke slank som de fleste andre (se bildet). Fikk enda før jeg gikk tilbake til packraften.20170908_101215_resized.thumb.jpg.55883a8499bfc82bba4c01ad1b900d08.jpg

På vei til packraften rykket jeg til, plutselig stod det 3 karer der. Jeg så nok litt forfjamset ut, forventet ikke å se folk:) De hadde med seg tarp, som jeg anbefalte at de spente opp ettersom det hadde regnet 2-3 ganger iløpet av dagen, selv om værmeldingen hadde sagt "stor sol". Jeg padlet i retning campen min. Registrerte at de fisket ivrig etter kveldsmat, men vet ikke om de fikk noe. De forsvant vestover dagen etter.
Det ble 2 ørreter til kvelds, stekt i mye smør og med en god krydderblanding. Det var ikke noe å utsette på smaken. De frosne grønnsakene (som hadde fungert som kjøleelement) smakte som de pleier:)
Etter et par kopper vin, en kraftig imperial stout og noen timer fyring av våt ved ble det igjen soveposen. Skydekke og ingen minusgrader, men var nok nede i 3-4.

Været var fortsatt ganske bra søndag, men jeg fisket ikke for mye, måtte komme meg hjem. Fikk et par småfisk til, men det var ikke samme vakfest som dagen før.
Alt i alt landet jeg 21 ørret og 2 små bekkerøyer på ca 100 gram. Hadde sikkert minst like mange napp, så sånn sett var det underholdende å fiske. Men hvor var den store/større fisken?

20170908_101414_resized.thumb.jpg.6c9890eb0c80f468b8804c8896083849.jpg
Småsyk vandret jeg ut av fjellet og ned til bilen. Det tok meg 2 timer med noen kilo lettere sekk og ikke veldig mye kikking på kartet.

TANKER:
LM viste egentlig alle tegn på å være overbefolket med små fisk. Den klassiske størrelsen og stort sett slanke fisk. De som var proppfulle av rogn var røde i kjøttet, de andre var hvite.
Men jeg hadde blitt fortalt at det så sent som i fjor var god størrelse på fisken her. Kunne den større fisken ha klart å vandre opp elva for å gyte? Det er jo den tida nå...
Jeg kikket nøye på elva opp til Grunnetjørna. Spesielt et parti her så veldig vanskelig ut for fisk å komme seg opp, med mindre du heter laks og har bygd litt muskler og spenst. Men dette er jeg langt ifra noen ekspert på. Elven videre ned til Stora Myrvatnet så ut som om den var grei for fisk å vandre i. Om det er noen som har noen tanker vil jeg gjerne høre de. Angrer veldig på at jeg ikke gikk opp til Heinshølen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.