Gå til innhold
Fiskersiden

Hurdalsjøen 20.08.17 - pre-fisking


erik
 Share

Recommended Posts

Det telles ned til Abbor-NM på Hurdalsjøen, og da jeg endelig fikk en åpning i kalenderen for en hel dags fiske var det derfor lett å bestemme hvor turen skulle legges, og hva det skulle fiskes etter.

Jeg har nevnt det før, men et godt budskap nevner jeg gjerne igjen: Villmarksbutikken og Pikewallis drar i gang konkurranse i abborfiske, og der planlegger vi i Team Colibri å stille med to lag. TC-1 består av Dag Rødberg og Lars Horgen, mens TC-2 består av Anders Fegri (mannen bak bloggen Kajakkfisker) og undertegnede. Du finner mer info om konkurransen som skal avholdes 09.09.17 HER. 

FullSizeRender.jpg
På tide å slippe ut av presenningen for en dag.

Hverken Anders eller jeg er videre kjent på Hurdalsjøen, og vi følte begge at vi trengte mer praktisk erfaring. Jeg har vært der en gang tidligere, mens Anders hadde sin første tur dit nå. Vi kan med andre ord ikke skryte på oss videre mye lokalkunnskap, og er det noe som er viktig i sportsfiske så er det nettopp lokalkunnskap. Vet du hvordan du skal fiske når og hvor, er mye gjort og mengden god karma man ellers trenger for en bra tur kan reduseres betydelig. Hvis du, som oss, egentlig ikke vet hva du driver med kan resultatet bli trått. Vi trengte virkelig å rekognosere litt.

Siden min Guymarine Evada 540 gjennomgår forberedelser for salg om dagen, ble hun værende hjemme i hagen under presenningen sin, og min Alumarine 10 ("Blikkboksen") ble lempet opp på varehengeren. Det er uansett Blikkboksen jeg kommer til å bruke under konkurransen, så da er det greit at rekognoseringen også skjer med den. Selv om det ante meg at jeg kom til å savne muligheten til å kjøre i plan under transportetappene, det har lett for å bli endel transportkjøring under slik rekognosering og med elmotoren min er Blikkboksen langt fra å plane. 21 punds skyvekraft er ikke all verden.

Uansett så var jeg fremme ved Hurdalsjøen i syvtiden på morgenen og fikk Blikkboksen raskt på vannet. Anders dukket også opp, like giret som meg på testing og rekognosering. Det ble full båt.
 

IMG_4140.JPG
Anders og full båt.

Så bar det ut på vannet mens vi diskuterte hva vi mente måtte til, og hva dagen kunne bringe. Vi rakk knapt å starte dagdrømmingen før det dukket opp en stim på SideScan vi nesten bare måtte fiske på.

Hurdal%2BHDS%2B10m%2B20.08%2B%25285%2529%2Bred.png
Abbor?

Vi var begge borti fisk når vi kastet på stimen, men det ble med prøvesmaking av jiggene våre uten fast fisk. Vi kjørte derfor videre så fort min 21 punds elmotor går, dvs 2,2 knop på flatt vann. Da passer det å dorge litt også.
 

IMG_4142.JPG
Anders med dagens minste.

Noen timer senere var vi enige om at fisket var seeeeegt, og begge begynte å bli gule i blikket. Vi siktet oss inn på en bukt i le og tok en benstrekk. Det er mange slike fine plasser som denne i Hurdalsjøen:

IMG_4141.JPG
Strandhogg

Erfaringene fra fisket var litt blandet. På forhånd hadde vi blinket oss ut noen plasser vi virkelig skulle nøte på, og det gjorde vi til gangs også. Det var dog på det mer bevegelige fisket vi fikk fiskene, ikke under nøtingen. Akkurat det passer meg personlig bra, jeg liker meg bedre ved bevegelig fiske enn uendelig kasting på en tilsynelatende død plass.

Under leting etter abbor er SideScan ett fantastisk hjelpemiddel, og her er hovedgrunnen til at jeg har så stor skjerm som en HDS 10m i jolla. Sidescan gjør seg desidert best på en stor skjerm. Her følger to antatte abborstimer, fra to forskjellige steder.

Hurdal%2BHDS%2B10m%2B20.08%2B%25282%2529%2Bred.png
Fiskestim på SideScan

 

Hurdal%2BHDS%2B10m%2B20.08%2B%25284%2529%2Bred.png
Enda en stim på SideScan

Det er ikke nødvendigvis så enkelt å fastslå om det man ser på SideScan er byttefisk eller abbor, ikke minst i sjøer med karpefisk av litt størrelse kan dette være en utfordring. Samtidig er det ofte slik at små abbor står i ganske store stimer, større abbor i mindre stimer og de virkelig gromme står alene eller med en kompis eller to. Men ser jeg grupper av fisk på SideScan, i nærheten av struktur slik som på bildene over, må jeg nesten ta noen kast uansett.

Vi fikk to greie abbor rundt 30 cm, ellers gikk det mest i nafsing og noen jigghaler forsvant i løpet av dagen. Det skal bli tøft nok å fylle kvoten på fem fisk under konkurransen, hvis den dagen blir en gjentagelse av vår tur.

En ting jeg var litt spent på var batteristatusen på elektronikken og elmotoren, ville de tåle en hel fiskedag? Vi var på vannet ca 07.30 og på land igjen ca 16.30, dvs 8 timer praktisk fiske hvor elektronikken stod på hele tiden og elmotoren ble flittig brukt. Batterier til elektronikken klarte seg med et nødskrik, 5% gjenværende i følge TopBand-appen som henter info fra batteriets BMS:

IMG_4143.PNG
På håret.

100 Ah AGM-batteriet jeg brukte på elmotoren var friskt og fint og viste 12,48V når jeg kom hjem, dvs ca 30% utladet og godt innenfor hva det skal tåle. (Mer om batteri-status versus volt kan du lese i DENNE artikkelen.)
Hva lærte vi da?

  • Jeg lærte at det ER forskjell på 10 fot på 41 kilo og 17 fot på 700 kilo når man skal fiske to stykker fra samme farkost. Jeg skal ikke si at det kom som noe sjokk, vi kan vel heller si at jeg fortsetter å la meg imponere over hva den lille aluminiumsjolla er kapabel til. 
  • Jeg lærte at jeg skal begrense utstyrsmengden til konkurransen. Det er rett og slett ikke noe poeng i å ta med mer enn en stor boks, jeg rekker ikke å bruke mer uansett.
  • Jeg skal begrense antall stenger fra dagens tre til to. (En multi og en haspel.)
  • Jeg lærte at bevegelig fiske kan være vel så effektivt i Hurdal som nøting.
  • Min mistanke om treg transport med min tilårskomne elmotor ble bekreftet, en kraftigere motor må til på konkurransen.
  • Fiske fra Blikkboksen har en helt egen sjarm, hva med en konkurranse forbeholdt små farkoster i fremtiden? Noe å tenke på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, erik skrev:

Litt usikker på hvorfor noen ble trist av den rapporten, men så er det da også mye her i livet jeg er usikker på.

Haha den lurte jeg litt på å.

Må jo være et lite blikkfang den "skuta" der når du er utpå? Sjelden å se en så liten båt såpass overlessa med flatskjermer :lol:

2,2 knop er topphastighet på flatt vann? 

Har kun brukt el motor på kano før, å på mer vanlige hobby type batteri. Høres ut som AGM'n er en gooood del seigere til sånt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Zeratul84 skrev:

 

2,2 knop er topphastighet på flatt vann? 

Har kun brukt el motor på kano før, å på mer vanlige hobby type batteri. Høres ut som AGM'n er en gooood del seigere til sånt bruk.

Er det ikke bare å henge på en liten bensinmotor? Det tar jo selvsagt litt plass, men det er ikke mye bensin man trenger for noen korte transportetapper med en liten motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at denne motoren er eldre enn dette forumet, og det sier en hel del når det kommer til elektronikk. :D Den er minst 20 år, ble kjøpt inn da jeg fartet rundt med en Theri Micro Fun og det er en stund siden. (Vi snakker pre 4 takts påhengere her, den hadde en 2T 20HK Yammis.) Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe en ny nå på lørdag, så jeg har en litt kraftigere motor fremover.

Litt forenklet om forskjeller i batteriteknologi: Hobbybatteri/ fritidsbatteri er i all hovedsak klassiske batterier med flytende syre, hvor blyplatene er litt modifisert kontra startbatterier og batteriet er lukket for å unngå at syra renner ut. Hva du får ut av batteriet løpende blir svært likt et AGM, hvor det fortsatt er blyplater men hvor den flytende syra er trukket inn i et materiale bestånde av glassfiber. Er mengden bly likt, vil naturligvis AGM ha lavere syrevekt enn et tilsvarende fritidsbatteri (huff, jeg liker ikke det navnet) med samme mål og vekt, men for å oppnå samme Ah som fritidsbatteriet er AGM batteriet noe større og tyngre slik at syrevekten blir lik. For begge batteritypene kan man så variere tykkelsen på blyplatene og dermed endre på egenskapene som forbruk- kontra startbatteri. Det er dessverre et faktum at et blybasert batteri ikke kan være veldig bra til både start og forbruk, men AGM-batteriet jeg bruker her er bygget som forbruksbatteri. (Solar 140 er modellen).

Litt av poenget med Blikkboksen er å bruke den på små vann, så årene er definitivt mer brukt enn motor. Den eneste grunnen til at den blir brukt litt på større innsjøer nå er fordi Evadaen er tatt ut av drift en periode, ellers hadde jeg brukt den. (Ref DENNE tråden.) Dessverre har jeg hatt litt for mye annet på agendaen i det siste, så jeg har ikke kommet så langt i salgsprosessen som jeg hadde håpet. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for å bidra til at FS blir holdt i livet , Erik. Hurdalssjøen er ett vann jeg kommer til å bruke en god del i fremtiden og av familiegrunner . Mange arter der også.

Den største utfordringen jeg her merket er at det ikke finnes samarbeid ifm fiskekort og begrunnet uenighet mellom grunneiere. Egentlig burde det ha vært kort fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekort har jeg kjøpt på Inatur. https://www.inatur.no/fiske/50f5d259e4b0b1d8643889a0/fiske-i-hurdalsjoen

I følge det som står der er saken grei, så lenge man bruker båt vel å merke. Jeg er prinsipielt tilhenger av fiskekort, rett og slett fordi at en viss inntekt fører til et ønske om å bevare fisken også blandt grunneiere som ikke finnes interessert i fisken. (Jeg har enda til gode å møte noen som ikke bryr seg om penger.) Jeg skulle gjerne sett at hele prinsippet med "fritt fiske" og "tålt fiske" vi kjenner fra endel større sjøer ble avskaffet og erstattet med moderne fiskekort og forvaltning deretter. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Husk på at denne motoren er eldre enn dette forumet, og det sier en hel del når det kommer til elektronikk. :D Den er minst 20 år, ble kjøpt inn da jeg fartet rundt med en Theri Micro Fun og det er en stund siden. (Vi snakker pre 4 takts påhengere her, den hadde en 2T 20HK Yammis.)

Jeg hadde en Theri BABY Fun! Microen er jo rene cruise-skipet i forhold.

Vi snakker 7,5 fot med 3 hk Yamaha. Men båten passet i en vanlig henger, og har vært duppet i flere av de større sjøene på Østlandet (Steinsfjorden, Øyern, Vansjø mv.). I en periode var den sågar utstyrt med en hjemmelaget dyprigg. Det var ingen stor suksess ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Fiskekort har jeg kjøpt på Inatur. https://www.inatur.no/fiske/50f5d259e4b0b1d8643889a0/fiske-i-hurdalsjoen

I følge det som står der er saken grei, så lenge man bruker båt vel å merke. Jeg er prinsipielt tilhenger av fiskekort, rett og slett fordi at en viss inntekt fører til et ønske om å bevare fisken også blandt grunneiere som ikke finnes interessert i fisken. (Jeg har enda til gode å møte noen som ikke bryr seg om penger.) Jeg skulle gjerne sett at hele prinsippet med "fritt fiske" og "tålt fiske" vi kjenner fra endel større sjøer ble avskaffet og erstattet med moderne fiskekort og forvaltning deretter. 

Betaler fiskekort og med glede om grunneiere også driver med forvaltning . Slik er det dessverre mangelvare i Hurdalssjøen eller i Hurdal kommunen. Ikke moro å komme til ett vann i kommunen der grunneiere driver og fisker med grovmasket garn av fisken som lokale foreninger har vært med å sette ut ...

 

 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TT:

Du hadde badekar-fun ja, har aldri vært ombord i en men ser at den bærer kallenavnet med stolthet. :D 

Micro var morsom som grisekjørings-farkost med 20HK (var godkjent for 10-15?) Rundet så vidt 30 knop tror jeg og var direkte livsfarlig over 20, knapt noe av skroget var i vannet og siden skroget var ganske flatt under spratt båten til himmels hvis du traff en bølge i litt hastighet. Til min store skuffelse oppgraderte faderen motoren til en 15HK 4T på et eller annet tidspunkt, noe som sikkert var særs fornuftig men kjøregleden forsvant.

Martin:

Joda Martin, vi er nok skjønt enige om at garn, og da spesielt grovmaskede garn, ikke hører hjemme i moderne forvaltning av et vann. Men vi er nok fortsatt en generasjon unna å få "folk flest" til å forstå akkurat det. Det er omtrent like tungt som å få diverse "sportsfiskere" til å skjønne hvorfor det er de store individene de skal slippe ut igjen, ikke de små eller mellomstore, i mange innsjøer og elver. Men ting er på gang, ikke minst hjulpet av at det begynner å komme endel forskning på banen fra feks Takvatnet som er så entydig at selv ikke Fylkesmenn med garnfiskende venner klarer å ignorere den (jada, der var referansen til Tyrifjorden). Så i det lange løp er jeg ganske optimistisk på dette området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

TT:

Du hadde badekar-fun ja, har aldri vært ombord i en men ser at den bærer kallenavnet med stolthet. :D 

Micro var morsom som grisekjørings-farkost med 20HK (var godkjent for 10-15?) Rundet så vidt 30 knop tror jeg og var direkte livsfarlig over 20, knapt noe av skroget var i vannet og siden skroget var ganske flatt under spratt båten til himmels hvis du traff en bølge i litt hastighet. Til min store skuffelse oppgraderte faderen motoren til en 15HK 4T på et eller annet tidspunkt, noe som sikkert var særs fornuftig men kjøregleden forsvant.

Martin:

Joda Martin, vi er nok skjønt enige om at garn, og da spesielt grovmaskede garn, ikke hører hjemme i moderne forvaltning av et vann. Men vi er nok fortsatt en generasjon unna å få "folk flest" til å forstå akkurat det. Det er omtrent like tungt som å få diverse "sportsfiskere" til å skjønne hvorfor det er de store individene de skal slippe ut igjen, ikke de små eller mellomstore, i mange innsjøer og elver. Men ting er på gang, ikke minst hjulpet av at det begynner å komme endel forskning på banen fra feks Takvatnet som er så entydig at selv ikke Fylkesmenn med garnfiskende venner klarer å ignorere den (jada, der var referansen til Tyrifjorden). Så i det lange løp er jeg ganske optimistisk på dette området. 

Ja, Erik. Det er mange tegn på at det blir bedre etter hvert over alt og med generasjonsskifte , samt og ikke minst mer "vilje" ti å motta kunnskap om forvaltning 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.