Gå til innhold
Fiskersiden

Høstfiske etter ørret?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Med lave temperaturer i lufta og mildt sagt ustabilt vær, undrer jeh meg på om noen her har harr suksess med ørretfiske her på sørlandet i det siste.

Nb! Planlegger kanotur i starten av neste måned(september) så håper på å treffe ørrethugget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer mest på er om noen vet når høstbettet kan forventes her sør i lillesand.

Når kan det forventes å starte og når er ørreten blitt alt for opptatt med gyting til å drite i fiskere?

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Spennende. De fleste ørretene i lavlandet i Agder venter nok til et godt stykke ut i oktober før de gyter. Men så gjør de seg jo klare og trekker mot bekkene og evt. går opp i bekkene tidligere da, men her er det store lokale variasjoner og mange faktorer som spiller inn... Om de går opp i bekkene eller ikke avhenger av vannføringa og størrelse på bekken. Dype bekker med jevn vannføring fylles gjerne opp med fisk i god tid før gyting, mens de mindre bekkene der fisken er avhengig av flom for å gå opp kan være fisktomme helt til vannet kommer. Da samles det gjerne stimer av fisk utenfor utløpet - disse kan være ganske så hissige og bitevillige!

Så september tror jeg kan være veldig fin måned altså. Både fiske på dagen og natta. Og dersom vannene du skal i er som Sørlandet ellers er det vel bare positivt å få tatt ut litt fisk! Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, havtryta skrev:

Aha. Spennende. De fleste ørretene i lavlandet i Agder venter nok til et godt stykke ut i oktober før de gyter. Men så gjør de seg jo klare og trekker mot bekkene og evt. går opp i bekkene tidligere da, men her er det store lokale variasjoner og mange faktorer som spiller inn... Om de går opp i bekkene eller ikke avhenger av vannføringa og størrelse på bekken. Dype bekker med jevn vannføring fylles gjerne opp med fisk i god tid før gyting, mens de mindre bekkene der fisken er avhengig av flom for å gå opp kan være fisktomme helt til vannet kommer. Da samles det gjerne stimer av fisk utenfor utløpet - disse kan være ganske så hissige og bitevillige!

Så september tror jeg kan være veldig fin måned altså. Både fiske på dagen og natta. Og dersom vannene du skal i er som Sørlandet ellers er det vel bare positivt å få tatt ut litt fisk! Skitt fiske!

Hjertelig takk :) Nå steg optimismen betraktelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ørreten gyter normalt ikke hvert år, det kan gå flere år mellom hver gang en ørret gyter, spesielt hunnfisken. Det avhenger av næringsforholda i vannet og hvor lang tid den bruker på å lagre nok næring til å gyte.

det er alltid en god del gjeldfisk i vannet også på høsten, og det er da de store trekker inn på grunna igjen når vannet kjøles litt ned og det blir mørkt på kveldene.

Kano er ganske effektivt da, man kan gli rolig langs land og fiske inn over grunna. Håper dette gir optimismen enda et lite kick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Som sagt, kano er ideelt til dette fisket, du kommer til en masse plasser som er utilgjengelige fra land og du forflytter deg raskt og enkelt, så du kan fiske av ganske store områder. Dette vil være nesten umulig fra land i mørket. 10-14 grader er bra, det er varmt nok til at det er insekter på og i vannet, og nok oksygen til at de store trives. grunne bukter og grunner der det er dypere vann i umiddelbar nærhet er også bra. Hvis det har vært vind på dagen som stilner på kvelden, noe det ofte gjør, så er vindsiden av vanna helt topp, spesielt hvis det har vært sørlig vindretning. Jeg drev mye med denne formen for fiske da jeg bodde i trøndelag, dog med flue, men det blir nok det samme med sluk/spinner. små sluker på 5-6 gram vil nok gjøre susen. Plasser der skogen henger ut over vannet er også verdt å prøve, der kan du få fisk også på dagtid

God tur.

(jeg drar snart opp til brufoss for å prøve laksen. Og så fikk jeg tre store sjøkrepser i teinene mine i går kveld, som ble kveldsmat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2017 at 16.14, cannonbang skrev:

Hei

ørreten gyter normalt ikke hvert år, det kan gå flere år mellom hver gang en ørret gyter, spesielt hunnfisken. Det avhenger av næringsforholda i vannet og hvor lang tid den bruker på å lagre nok næring til å gyte.

det er alltid en god del gjeldfisk i vannet også på høsten, og det er da de store trekker inn på grunna igjen når vannet kjøles litt ned og det blir mørkt på kveldene.

Kano er ganske effektivt da, man kan gli rolig langs land og fiske inn over grunna. Håper dette gir optimismen enda et lite kick.

Godt presisert om gjelsfisk, det glemte jeg å nevne! 

 

Den 25.8.2017 at 9.26, Aurejeger skrev:

Hjertelig takk :) Nå steg optimismen betraktelig :)

Har du trua så får du fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.