Gå til innhold
Fiskersiden

Harvetid


TT
 Share

Recommended Posts

Fasit:IMG_2288.thumb.JPG.b1571da16c4c4af73007e2762047af37.JPG

en liten tass. Ikke særlig bra bilde heller ... satt heldigvis fint kroket. Hadde på en til, som dro ut masse snøre etter å ha tatt marken tett ved land, men da jeg strammet opp var den overraskende nok borte. Fikk litt frisk luft og fikk logget noen km på sykkel, for som kollegaene sier - det som ikke er på Strava, har ikke skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble fisk på land i hvert fall. Grattis.

Jeg har aldri harvet i hele mitt liv, men det ser ut til at dette er noe jeg må forsøke på neste tur i marka. Det virker sykt effektivt...og det gir muligheten til å dra ut kvelden litt ekstra når man bor i telt der ute. Det finnes også en ganske stor ørret med mitt navn på i Langevann, så den skal jeg forsøke å få på kroken igjen. Harving kan muligens være løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harving kan definitivt være effektivt! Men det krever litt vær. Jeg har vært ute tre små turer nå i august, men bare fått noen små. Men vannet har ligget som speil på alle turene. Så følg med på YR, og velg kvelder det er meldt vind. Særlig om du fisker på mindre vann. På større vann er det lettere å finne et sted med litt trekk. 

Det går an å "harve" med flue også, i form av store mudlere, idioten osv. Med det krever at man finner steder der det kan kastes, selvsagt.

Harving passer for øvrig perfekt for småbarnsfedre som ikke kommer seg ut av huset på dagtid. Det skal jo uansett være mørkt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres unektelig spennende ut, og det virker som om det er større sjanse for storfisk med harving. Så var det dette med været da. For en fluefisker som meg blir det vanskelig å oppsøke dårlig vær, og ikke liker jeg å bo i telt da heller :)

Det er i hvert fall en god backup plan hvis været er dårlig på tur, og noen unnskyldning for å komme meg ut av huset på kveldstid har jeg ikke...enda ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, espenkg skrev:

Sitter du oppå mens fruen kjører da eller? :D

 

Nope! Fruen er hjemme og passer barn. En forutsetning for å komme seg ut ...  bildet er tatt ved bilveiens slutt. El-sykkel hadde nok vært bedre enn ditt forslag, men el-sykkel er første spiker i kista for en tjukkas som meg! 

For øvrig framme. Vannet ligger som et speil i dag og, men tur er tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mondragon skrev:

Kan dere forklare fiskemåten «harving»?

takk :)

Såvidt jeg forstår, er det å sette sammen en klump av meitemark (to-tre stykker) på en enkeltkrok, og dra denne over overflaten (med litt ploppelyder) for å simulere en mus eller frosk som svømmer i overflaten.
Innsveivingshastighet, stangbevegelser, osv må du spørre noen andre om, for jeg har aldri prøvd selv :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TT skrev:

Nope! Fruen er hjemme og passer barn. En forutsetning for å komme seg ut ...  bildet er tatt ved bilveiens slutt. El-sykkel hadde nok vært bedre enn ditt forslag, men el-sykkel er første spiker i kista for en tjukkas som meg! 

For øvrig framme. Vannet ligger som et speil i dag og, men tur er tur. 

Hater el-syklister i oppoverbakker! Når jeg puster og peser meg oppover kommer Brelett-dama syngende forbi uten knapt å bevege pedalene. Juksepaver hele gjengen! :P

Ser ut som om du får fisk hver gang du er ute og harver, selv om de to siste kanskje var mindre enn forventet. Så neste tur til Nordmarka, som kanskje blir neste uke hvis været holder seg, blir markboks og enkeltkroker tatt med i hvert fall.
Legg gjerne inn informasjon om teknikk, ting å passe på, etc her dersom det er noe du kommer på i farten. Oss uerfarne harvere kan trenge all den hjelp vi kan få :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, espenkg skrev:

Såvidt jeg forstår, er det å sette sammen en klump av meitemark (to-tre stykker) på en enkeltkrok, og dra denne over overflaten (med litt ploppelyder) for å simulere en mus eller frosk som svømmer i overflaten.
Innsveivingshastighet, stangbevegelser, osv må du spørre noen andre om, for jeg har aldri prøvd selv :)

 

Ja, harving består i enklte trekk i å fiske ved å dra en skikkelig markklyse i overflata. Fisket foregår på kveld/natt og det bør ha skumret ganske godt til før det blir effektivt. Noe av hovedpoenget er at fisken søker inn mot land når det mørkner, og mye av fisket konsentreres til strandsonen. Det er også en klar fordel om det ikke er helt vindstille. Fangstene øker betraktlig om det er litt krusninger på vannet. Sansynligvis fordi fisken da blir mindre sky og fordi krusningene maskerer inntrykket av marken. På mindre skogsvann, der jeg gjerne fisker, må det gjerne litt vind til for å skape krusninger. På større vann er det lettere å finne områder der det alltid er litt trekk. Så om man har mulighet er det lurt å bruke værmeldingen både når det gjelder vindstyrke og -retning for å velge tid og sted for fisking. Min erfaring er at de aller mørkeste nettene ikke er de beste. Jeg synes det er best når det er såpass med lys at man kan se markklysa når den holdes opp mot himmelen. I slike lysforhold kan man dessuten bevege seg noe langs vannet uten lykt. For lys bør brukes så lite som mulig. Utstyret klargjøres langt inne på land, for ikke å skremme fisken. Og den siste stubben ned til fiskeplassen skal foregå i mørket uansett!  Månelyst er sjelden særlig gode forhold.  

Det er to hovedteknikker. Den tradisjonelle er å bruke langstang, feks en 5 meter teleskop, og om lag like langt snøre. Marken vippes da ut langs strandsonen og dras gjennom vannet til man har fullført bevegelsen. Langstanga gjør at man kan komme ut på utsiden av vegetasjon og kan fiske av områder det ikke kan kastes til. Den andre metoden er å bruke lett haspelutstyr og å kaste markklysa. Dette gir lengre rekkevidde, men forutsetter at det er mulig å få til en eller annen form for kast. Jeg bruker for tiden en 7,5 fots stang med kastevekt 0-7 gram, 0,10 fireline og en halvmeter med 0,26 mm mono som fortom. Mange sverger nok til ren mono, og mener det gir mindre kluss i mørket. En fordel med fortom, er at jeg kjenner knuten i toppringen og dermed vet når agnet er inne (husk at det er mørkt ...).

Et godt tips er å fiske marken helt inn. Fisken kan ta helt inne ved land. Jeg har mange ganger fått hjertet god opp i halsen, når vannflata eksploderer en halv meter fra skotuppen. Det kritiske i de situasjonene er å få senket stangen raskt nok. Fisken skal helst ikke kjenne motstand, og jo kortere snøre, jo større konsentrasjon. Når fisken tar senker jeg stanga og slår over bøylen. Jeg kjenner forsiktig etter på snøret om fisken drar ut. Om fisken har tatt, er det vanlige at den drar ut noen meter snøre for så og stoppe. Når den stopper, typisk etter 15-20 sekunder, gir jeg tilslag. Om fisken da sitter, sitter den stort sett godt. Fisk som tas på denne måten er nærmest umulig å slippe ut igjen, så om man har mistanke om småfisk, bør man gi tilslag raskere. Noen bruker sirkelkroker, det har jeg aldri forsøkt.

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 2017/8/31 at 5:07 AM, TT said:

IMG_2293.thumb.JPG.06a219cbdd00eadb8ac195f3edbf54c3.JPG

330 og 270 gram. Ingen kjemper, men årets første brukbare harvefisk. Prøver en plass til før retur. Morgendagen er en hverdag ...

 

On 2017/8/26 at 7:42 AM, TT said:

Det trenger ikke være såå dårlig vær, bare ikke helt vindstille. Skjønt den beste turen jeg hadde i fjor,  var i skikkelig møkkavær med striregn og sterk vind:

IMG_1727.thumb.JPG.9afb2387d1edcf9b10ff7858f81e5d09.JPG

Det er fantastisk, du må ha gode fiskeferdigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.