Gå til innhold
Fiskersiden

Jøss, ingen Brosmer og lusuer


fishandtips
 Share

Recommended Posts

Jeg var ute i Øygarden for å fiske fra båt, jeg fikk 12 arter og utrolig nok så fikk jeg ikke Brosmer og Lusuer, det er sjeldent det.

Vel jeg var ikke ute etter å få flest arter da, men noen arter pleier jo å være litt vell mye på hugget, Brosme og lusuer pleier jo å være en pest og en plage.

Som sagt så reiste jeg ut seint i går kveld for å oppankre etter Havål, det var akkurat nok lys til at jeg kunne slå ned ei bergkile på et passe sted som jeg skulle feste båten min fra land, jeg hadde på forhand slengt ut ankeret lengere ut, så her var det bare å stramme inn tauene til jeg lå på riktig plass.

Jeg oppankret på ca 25m dyp og ca 15m fra land

Det var ikke helt mørkt da jeg var ferdig med oppankringen, og det var ikke nok mørkt til å begynne å fiske etter Havål, så her var det bare å rigge til med noen små kroker for å sjekke hva som var i bunn og vann, og det var ikke noe tvil om hva som befant seg der, mye Hvitting, Sypiker, Sei og Makreller. (for et par dager siden så var det også mye Taggis her, men de så jeg ikke snurten av i dag)

Det er ganske skummelt å ligge i tau fra land og i anker, det kom flere båter og kajakk paddlere som jeg måtte stoppe før de gikk rett i tauene. Jeg hadde heldigvis mange hodelykter med meg som jeg kunne bli sett.

Vel, Det kom bare opp en Havål og den var så liten at jeg ikke gadd å veie den, og dette var den andre turen denne uken med til sammen 3 stykk Havål der den største var bare litt over 6 kg. Dette var mega skuffendene da de 2 siste årene har gitt ca 12 kg i snitt og den største har hvert opp mot 20kg.

Det blir heldig vis tidlig lyst om morgenene og ca kl 0500 så dro jeg opp ankeret og satte kursen rett vest i havet, targetene her var en art noen dansker fikk tidligere i år (og det får jeg ikke lov til å røpe) Det var relativt mye vind og jeg turte ikke å ankre opp, men heldigvis så har jeg en lett båt å holde mot bakk. (jeg fikk ikke target arten)

Dybden jeg fisket på var fra 100m og ned til 180m dyp. Det var utrolig mye fisk å få, men ingen store. Det var rikelig med alle tre Hå arter, små langer på inntil 3kg. Torsker på inntil 3kg, små sei i store mengder, og det er jo Makrelltid tydelig også. Det som ble høydepunktet på turen var at det var også masse uer å få, den største bikket 2 kg og det er bra på Vestlandet. 

Artene jeg fikk var:

Makrell

Havål

Sypike

Uer

Torsk

Sei

Hvitting

Lange

Pigghå

Svarthå

Hågjel

Lyr

 

Jeg må nok ta turen litt senere for å få stor Havål ja.

uer2160_50cm.jpg

Endret av fishandtips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at skriver et innlegg her og gratulerer med alle fiskene. Du er flink å fiske men ikke like flink å respektere andre og ta vare på det naturen byr.

 Har fått tilbakemelding at du har fått beskjed om at vi skal la være min havål plass i fred i hvertfall denne sesongen pga helt elendig sesong avslutning i fjor men,  ser at du klarer ikke å la være å fiske på andre sine plasser istedenfor for å satse på nye.  

Forresten jeg så deg i båten men var usikker om du har fått beskjed. Trist dette er og respektløs. 

Vil virkelig høre din forklaring. Hilsen- den som har vist deg havål plass.

 Må virkelig beklage til alle andre for negativ kommentar men den der fyren responderer ikke lengre på andre måter også vi må jo vite om heltene våres. Vite sannhet. Forresten, jeg har vært altfor snill her i kommentarfeltet spesielt når jeg får vite mer om han og hans fiske måte....

 Takker for meg denne gangen. 

Endret av carpis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.