Gå til innhold
Fiskersiden

Dyprigg tips?


omikk
 Share

Recommended Posts

Lurer på å skafe seg en dyprigg..(kveite,laksefiske)

Har ingen erfaringer med dette..

Det skal vare manuell..(fint med ele. men dyrt, kuna er litt uenig))

Dette vare kan vare greit, men man må kjøpe monteringsbrakett også? forstår eg godt?...

https://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/manuelle-dyprigger/cannon-uni-troll-5

Tror dere at det går å kjøpe mindre og bare bytte stålwire for å øke kapasitet? 

Manuell dyprigg viser ikke dybde, dette følger man på ekko? Hva med bruk av senemåler, den som kan man feste på stanga?

Spørsmål til: er det ikke kaos når man får napp og må dra først dyprigg opp? (fisker nesten alltid allene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på et svar selv om jeg ikke har erfaring med kveitefiske. 

Mange manuelle dyprigger har gjerne  fot/meterisk mål! Hvor dypt man skal fiske er et sentralt spørsmål mtp vekt valg til lodd, og vekt valg av lodd er ganske sentralt spørsmål mtp. valg av elektrisk vs manuell rigg. Velg noe innenfor budsjettet, kommer langt med manuell, "mer mosjon" :-) 

 Hvis man kjører med en stang på riggen skal man fint håndtere dette alene. Og ja man må også ha brakett til den du linket til som det står i annonsen. Tips trolling.no har gode priser på riggutstyr, både scotty og cannon rigger er bra greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE ha mindre eller enklere dyprigg enn den du linker til. Det er ikke egentlig wiren som begrenser deg med tanke på loddvekt, det er hva bommen og huset er beregnet på å tåle. Legg til noen skikkelig bunnapp, for det får du før eller siden, og det er lurt at ting tåler en trøkk.

Det er bare de aller enkleste riggene som ikke har en måler som sier hvor mye wire du har ute, og som nevnt er ikke de videre aktuelle i praksis uansett. De fleste teller i fot, så du blir god på tregangeren etterhvert. (Noe som også forklarer hvorfor mange trollere har ekkolodd innstilt på fot og ikke meter.)

Du trenger en "swivel base", som er det som gjør at du kan dreie riggen rundt.

Så lenge du kjører med en stang av gangen håndterer du fint dette alene. Når fisken tar, la stangen stå i stangholderen til du har sveivet opp riggloddet. Så kjører du fisken uten å bekymre deg for at loddet skal gå i bunnen. Ved kveitefiske trenger du uansett ikke å subbe bunnen med loddet, la det gå 2-5 meter over bunnen.

Jeg foretrekker selv å feste utløserklypa i finnen på dypriggloddet, med en meter eller så med tau mellom lodd og utløser. Da er det enkelt å få tak i utløseren og enkelt å vite hvor dypt agnet går kontra kula. (En snau meter høyere i vannlaget.) Tauet gjør også at så lenge du ikke spenner opp stangen for hardt, så ser du smånapping i stangtuppen hvis det går på mindre fisk som ikke klarer å løse ut. Å spenne opp stangen som et hjul er en klassisk nybegynnertabbe, og resultatet er at man troller i timesvis med kilostorsk på agnet.

PS - ekkolodd er et absolutt must ved fiske med dyprigg, sammen med en lett tilgjengelig avbiter.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erik skrev:

Du skal IKKE ha mindre eller enklere dyprigg enn den du linker til. Det er ikke egentlig wiren som begrenser deg med tanke på loddvekt, det er hva bommen og huset er beregnet på å tåle. Legg til noen skikkelig bunnapp, for det får du før eller siden, og det er lurt at ting tåler en trøkk.

Det er bare de aller enkleste riggene som ikke har en måler som sier hvor mye wire du har ute, og som nevnt er ikke de videre aktuelle i praksis uansett. De fleste teller i fot, så du blir god på tregangeren etterhvert. (Noe som også forklarer hvorfor mange trollere har ekkolodd innstilt på fot og ikke meter.)

Du trenger en "swivel base", som er det som gjør at du kan dreie riggen rundt.

Så lenge du kjører med en stang av gangen håndterer du fint dette alene. Når fisken tar, la stangen stå i stangholderen til du har sveivet opp riggloddet. Så kjører du fisken uten å bekymre deg for at loddet skal gå i bunnen. Ved kveitefiske trenger du uansett ikke å subbe bunnen med loddet, la det gå 2-5 meter over bunnen.

Jeg foretrekker selv å feste utløserklypa i finnen på dypriggloddet, med en meter eller så med tau mellom lodd og utløser. Da er det enkelt å få tak i utløseren og enkelt å vite hvor dypt agnet går kontra kula. (En snau meter høyere i vannlaget.) Tauet gjør også at så lenge du ikke spenner opp stangen for hardt, så ser du smånapping i stangtuppen hvis det går på mindre fisk som ikke klarer å løse ut. Å spenne opp stangen som et hjul er en klassisk nybegynnertabbe, og resultatet er at man troller i timesvis med kilostorsk på agnet.

PS - ekkolodd er et absolutt must ved fiske med dyprigg, sammen med en lett tilgjengelig avbiter.

Har du lyst å tegne liten bilde av det du beskriver?) Kan vare sikkert nyttig for nybegynner)

Lurer på å dorge rundt 40 m dybde..der har vi sand..der må stå kveiter...har fått en eneste i drift med prey jig iår. Ellers var det helt null..dorging med drivanker og jigger..timesvis uten resultat.

...hvis dyprigger ikke hjelper så selger eg båten og havstanger)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. 8. 2017 at 12.03, erik skrev:

Tegne hva da? :)

Litt usikkert korleis skal dette fungere)

Jeg foretrekker selv å feste utløserklypa i finnen på dypriggloddet, med en meter eller så med tau mellom lodd og utløser. Da er det enkelt å få tak i utløseren og enkelt å vite hvor dypt agnet går kontra kula. (En snau meter høyere i vannlaget.) Tauet gjør også at så lenge du ikke spenner opp stangen for hardt, så ser du smånapping i stangtuppen hvis det går på mindre fisk som ikke klarer å løse ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blogger-image--440263886.jpg

 

Sånn ser det ut i båten... Du drar inn nok på snella til at stangen spennes opp "passe" ned mot vannet, men ikke så mye at småfisk ikke vil få stangen til å bøye seg enda litt mer. Akkurat hvor mye eller lite stangen spennes opp, vil variere med stangens stivhet og lengde. Her bruker jeg en ganske lang og myk stang, den kan spennes mye ned og jeg ser fortsatt små napping fra mindre ørret, abbor etc som ikke er store nok til å løse ut sena fra utløserklypa nede ved loddet. En kort og stiv stang kan ikke spennes opp så mye, for småfisk vil ikke klare å bevege den stive stangen i spenn nok til at du ser at noe er på.

 

Kikk litt på andre trollingbåter når du er utpå. Du ser fort nok noen som spenner stangen så hardt at stangen omtrent er en omvendt U, de hr ikke skjønt poenget. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, erik skrev:

blogger-image--440263886.jpg

 

Sånn ser det ut i båten... Du drar inn nok på snella til at stangen spennes opp "passe" ned mot vannet, men ikke så mye at småfisk ikke vil få stangen til å bøye seg enda litt mer. Akkurat hvor mye eller lite stangen spennes opp, vil variere med stangens stivhet og lengde. Her bruker jeg en ganske lang og myk stang, den kan spennes mye ned og jeg ser fortsatt små napping fra mindre ørret, abbor etc som ikke er store nok til å løse ut sena fra utløserklypa nede ved loddet. En kort og stiv stang kan ikke spennes opp så mye, for småfisk vil ikke klare å bevege den stive stangen i spenn nok til at du ser at noe er på.

 

Kikk litt på andre trollingbåter når du er utpå. Du ser fort nok noen som spenner stangen så hardt at stangen omtrent er en omvendt U, de hr ikke skjønt poenget. ;)

Skal studere dete litt) Takk

lurer på å kjøpe en brukt cannon, men den er uten sokkel, og stangfeste..

er det god idee å kombinere den med external stangholder? go tilgang til reservedeler hos eldre modeller?

for eksempell..https://www.mjosservice.no/produkt/trollingutstyr/stangholdere/singel-stangholder-plan-montasje

..montere den bakk dypriggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, erik skrev:

Vi får gjøre et forsøk. :) Grønn er sena fra stangen din, som går via utløserklyp og til hva det nå enn er du måtte fiske med. Rød er wiren fra dypriggen ned til dypriggloddet, blå er taustumpen mellom loddet og utløserklypa.Rigglodd.thumb.png.e7eb010a4430d7091cd990abf04c3fba.png

greit, ) går det greit å brukke for eks. 2mm mono til taustumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, omikk skrev:

Skal studere dete litt) Takk

lurer på å kjøpe en brukt cannon, men den er uten sokkel, og stangfeste..

er det god idee å kombinere den med external stangholder? go tilgang til reservedeler hos eldre modeller?

for eksempell..https://www.mjosservice.no/produkt/trollingutstyr/stangholdere/singel-stangholder-plan-montasje

..montere den bakk dypriggen?

Jada, men 330,- for det plastrælet er drøyt. ;)

Husk at stangen ikke nødvendigvis må sitte på selve riggen, den kan gjerne stå i en stangholder et annet sted i nærheten av riggen. Nå har jeg riktignok en på riggen, men hvis jeg stacker (kjører med mer enn en stang per rigg) så står stang to og tre i stangholdere montert på båten. Hvis det passer seg sånn i din båt kan du med andre ord feste stangholderen et annet sted enn på riggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 1. 9. 2017 at 6.15, erik skrev:

Jada, men 330,- for det plastrælet er drøyt. ;)

Husk at stangen ikke nødvendigvis må sitte på selve riggen, den kan gjerne stå i en stangholder et annet sted i nærheten av riggen. Nå har jeg riktignok en på riggen, men hvis jeg stacker (kjører med mer enn en stang per rigg) så står stang to og tre i stangholdere montert på båten. Hvis det passer seg sånn i din båt kan du med andre ord feste stangholderen et annet sted enn på riggen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg dyprigg, men..hva slags utløser er greit?

Lurer på kveitefiske, evt laksefiske...det finnes flere utløsere og det er usikkert igjen)

Lodd er også spørsmål...er 2kg nok til havfiske i 40-50m dybde...er det sikkert lurt å ha flere vektklasser ombord..?

noko tips til lodd som ikke koster 700kr per liten blykull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det varierer jeg etter dybde og hvor klart vannet er. 5 meters dybde, typisk 30 meter. 10 meters dybde typisk 15 meter. 20 meters dybde typisk 5 meter.

Hvis du også bruker flasher eller dodger, så kan det være lurt å ha ganske kort slep bak loddet siden disse har en lei tendens til å gå litt opp og du lett roter deg inn i øvrig utstyr. Jeg setter som regel øvrig utstyr først, så setter jeg dypriggen(e). Her avviker jeg muligens litt fra mange andre. :) Men tanken er nettopp at dersom noe går galt under settingen av riggene, så drar jeg da ikke med meg slepet på planerboardlinene ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.