Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Axiom bruker samme svinger og ekkoloddkrets som DragonFly så det er ikke spesielt imponerende. Det kommer i løpet av høsten en serie som heter Axiom Pro som kan bruke Airmar CHIRP svinger som sikkert blir bra basert på ytelsen til CP470 og CP570 modulene til Raymarine. 

Ville uansett utsatt kjøp av Axiom til våren, modellene er sluppet alt for tidlig. Mye av funksjonaliteten er ikke implementert enda i software og det er en god del problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, abbor skrev:

Axiom bruker samme svinger og ekkoloddkrets som DragonFly så det er ikke spesielt imponerende. Det kommer i løpet av høsten en serie som heter Axiom Pro som kan bruke Airmar CHIRP svinger som sikkert blir bra basert på ytelsen til CP470 og CP570 modulene til Raymarine. 

Ville uansett utsatt kjøp av Axiom til våren, modellene er sluppet alt for tidlig. Mye av funksjonaliteten er ikke implementert enda i software og det er en god del problemer. 

Hei. Vil det si at ekkolodd delen ikke er god nok. Svingeren RV-100 Realvision hekksvinger, 3D, sidevision, DownVision, CHIRP.  Følger med i det tilbudet jeg har fått. Skal fiske i sjøen (Langesund) . Dybder på Ca 150  til 200 meter.  Det koster jo en del, så det er kjedelig å kjøpe noe som ikke er godt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

Den giveren og det innebygde ekkoloddet er ikke egnet for dine dybder nei. Legg til en av modulene abbor nevnte og feks en Airmar B175M/ TM185M så er du mer i mål.

Tror jeg vil gå for Lowrance HDS-7 Carbon.  Med 50/200/455/800 KHz hybrid Hekksvinger og Navionics Nav+/603 Kartbrikke. Noen som har erfaring med denne?

15 timer siden, abbor skrev:

Axiom bruker samme svinger og ekkoloddkrets som DragonFly så det er ikke spesielt imponerende. Det kommer i løpet av høsten en serie som heter Axiom Pro som kan bruke Airmar CHIRP svinger som sikkert blir bra basert på ytelsen til CP470 og CP570 modulene til Raymarine. 

Ville uansett utsatt kjøp av Axiom til våren, modellene er sluppet alt for tidlig. Mye av funksjonaliteten er ikke implementert enda i software og det er en god del problemer. 

Hei. Vil det si at ekkolodd delen ikke er god nok. Svingeren RV-100 Realvision hekksvinger, 3D, sidevision, DownVision, CHIRP.  Følger med i det tilbudet jeg har fått. Skal fiske i sjøen (Langesund) . Dybder på Ca 150  til 200 meter.  Det koster jo en del, så det er kjedelig å kjøpe noe som ikke er godt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, erik skrev:

Du vil se bunnlinjen på 200 meters dyp, men fisk ser du ikke. Du må pent opp på giver ala de jeg skrev om for å oppnå dette og gjerne enda bedre givere også. 50/200-variantene til Lowrance viser fint fisk ned til 80 meter eller så men derfra stopper det fort. 

Men dette er kanskje greit nybegynner ekkolodd?  Bedre giver kan jeg supplere med senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal henge meg på dette tema med følgende spørsmål:
Er ute etter tips for å montere giver/svinger på f.eks en alu- stang som kan festes bak på båten på en skikkelig måte for å kunne ta den av igjen uten mye om og men. Båten er en Rana 530HT som jeg kjøpte for ei lita stund siden. Det står en ekkolodd og svinger/giver der fra før som ikke fungerer, så det skal vekk.
Målet er å kunne bruke plotter med ekkolodd også på en annen båt jeg har. 
Kanskje det finnes noe i handelen også. Takknemlig for all tips og råd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ferdige løsninger, feks har Minn Kota en variant basert på motorfestet deres. Jeg har laget min egen vri:

http://teamcolibri.blogspot.no/2017/05/portabelt-feste-for-ekkoloddgivere.html?m=1

Vær obs på at dette IKKE er noe du kjører fort med. Løsningen min fungerer opp til ca 3 knop. MK sin er mye kraftigere og tåler nok en knop eller to til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, erik skrev:

Rundt 15`.

Sukk ...

På vegne av dem med en gryende interesse for maritim elektronikk, drister jeg med til et oppfølgingsspørsmål. Hvor mye bedre til "havfiske" er Lowrance 50/200 kontra 83/200? Vil det være en reell oppgradering man har glede av, eller må man tippe Lotto med tanke på de 15.000 kr en gang for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den ‎31‎.‎08‎.‎2017 at 12.37, erik skrev:

50/200 er den du skal ha. :) Konevinkelen på 83/200 er helt uegnet til havfiske, og prisforskjellen er tross alt minimal. (Sånn kontra TM185M og tilsvarende.)

Et lite oppføgingsspørsmål her. Om man installerer 50/20 (455-800), er det noe poeng å beholde 83/200 455/800, eller vil den i praksis erstattes mer eller mindre fullt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.