Gå til innhold
Fiskersiden

Venstre vil åpne for garnfiske etter sjøørret!


Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sitat: "Tross kritikken, Andre Skjelstad frykter ikke at dette blir en dårlig sak for miljøpartiet Venstre.

- Nei, jeg mener garnfiske i større grad åpner for allmenhetens frie fiske enn stangfiske gjør. "

Hææææææææ - hue under armen og armen i bind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Slapp av. Dette er ett utspill fra ett lokal lag som ikke skjønner seg helt på dette med sjøørett fiske. Forslaget kommer aldri til å gå igjennom. Det er helt utenkelig at garnfiske etter sjøørett skal brukes for å trekke folk ut i distriktene.

Hadde det vært første april idag, så hadde dette vært ordentlig morsomt. Nå er det bare tragikomisk.

[ :) ][ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mailen sender jeg: (mailadresse venstre(a)venstre.no)

Angående sjøørretfisk med garn i sjøen

Det var med stor overraskelse og skuffelse jeg idag kunne lese om Andre Skjelstad sitt forslag om å åpne for fiske etter sjøørret med garn. (NRK nyhetene på nett) Et slikt forslag kan etter min mening ikke være gjennomtenkt.

Sjøørretfiske med stang i sjøen er de siste årene blitt en av Norges mest populære former for sportsfiske, og det antas at over 200 000 nordmenn en eller flere ganger i året driver slikt fiske. Fisket er ilagt mange restriksjoner på bla antall stenger, utstyrsbruk og minstemål for å forhindre overbeskatning. Sjøørreten er under hardt press fra bla lakselus (særlig i områder med mye lakseoppdrett), ulovlig garnfiske, regulering og andre inngrep i viktige gytebekker/elver.

Et slikt forslag vil ettter min mening være et betydelig tilbakeslag i kampen for å sikre en sterk sjøørret bestand som mange kan høste av. Sjøørretfiske med garn er veldig effektivt, og i løpet av kort tid kan lokale bestander raseres. En garnfisker vil i løpet av få netter kunne få mer sjøørret en en stangfisker kan håpe om over en hel sesong. Dette vil i sterk grad redusere almennhetens mulighet til dette populære fisket. Videre er det de siste årene nedlagt betydelig dugnadsarbeid på vegne av sjøørreten, særlig gjelder dette restaurering og vedlikehold av mindre gytebekker. Dette dugnadsarbeidet vil høyst sannsynlig opphøre om garnfiske etter sjøørreten blir lovlig.

Det burde også være på sin plass å påpeke at verdien (pr.kg) stangfanget fisk er det mangedoblet av garnfanget fisk, både lokalt og totalt sett.

Min vurdering av situasjonen er at et parti med så sterk miljøprofil som Venstre burde kjempet for å øke midlene til SNO. Slik kunne bekjempelsen av det eksisterende ulovlige garnfisket etter laks og sjøørret blitt mer effektivt. Dette ville gitt økt glede for mange, istedet for et forslag som vil gi glede for noen få på bekostning av mange.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig hva folk kan få seg til å si. På tvn igår kveld mente han at "Stangfiske i sjøen var for de få, garnfiske for de fleste"... I tillegg mener han at garnfiske og stangfiske ikke kolliderer! Åpenbart at han ikke har peiling i det hele tatt. Når man endelig har fått igjennom at laksenøtene i Trondheimsfjorden skal bort, kommer et slikt forslag... Utrolig! Uansett om det er et forslag fra et lite lokallag, må de få høre klart og tydelig at noe slikt ikke kan gå an.

Kopierer vi mailen din, Karl Inge? Godt formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med KIS sitt utkast og underskrift på hodedsiden. Var vel slik vi gjorde med dumpingsaken i fjor? Eller blir det å ta for hardt i. Tror kanske lokallaget får beskjed om å ta seg sammen før det blir for mye rabalder rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Hva med å sende dette i regi av fiskersiden.no ?

dvs :

Eller skal vi alle sende hver for oss ?

Bør sendes i regi av siden, synes det hadde vært en god ide.

Vi har jo i siste AOF også blitt fremhvet som en siden som vil dette til livs og det er jo ikke noen tvil om at siden har en slagkraft så la oss bruke den nå, men det bør ikke stoppe fler i å sende en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Men mailen burde vel og vært sendt til Skjelsdat direkte også ??

med kopi til Skjelstad....?

Mitt tips er at ALLE sender hver sin av KIS sin mail... en til venstre, med kopi til Skjelstad

Tenker vi sender hver vår. bedre med 100mail enn 1 mail med 100 navn tror jeg? Dessuten får de da raskt mange reaksjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.