Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk synker alltid og hekter seg fast


Helge123
 Share

Recommended Posts

Er nybegynner innen fiske og har derfor et elementært spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Alltid når jeg fisker fra land på fjellet ender det med at sluken hekter seg fast i bunnen og går tapt. Jeg har fokus på å snurre inn umiddelbart etter kastene, men jeg ender allikevel nesten alltid opp med at sluken hekter seg fast i bunnen. Dersom jeg stopper opp innsveivingen for å forsøke  å å skape variasjon, er jeg i alle fall garantert at det går galt. Er dette på grunn av fiskeplassene jeg står på, eller har det noe med fiskesena som jeg bruker? Tror det er 0,22 mono. Slukene er på 8-16g. Skal fiskesena ha litt "oppdrift" slik at sluken ikke synker rett til bunns? Har forsøkt fra 10 forskjellige fiskeplasser som jeg ikke vil karakterisere som langgrunne. Eventuelle andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

 

Dybde, tykkelse på sene, slukens vekt, slukens utforming og innsveivinsghastighet - summen av dette forteller deg hvor dypt sluken går. 

Ja, med tykkere sene vil sluken går høyere i vannet men du vil også kaste kortere. Tykkelsen du bruker i dag er fin den. Tyngre sluker går dypere enn lettere sluker men slukens utforming har stor betydning. Skjesluker (tynne og brede) går høyere i vannet enn sildesluker (smale "spikersluker"). Du kan nok med fordel øke innsveivingshastigheten din, og husk at spinnstopp (når du slutter å sveive) kan være korte. :)

Du kan også prøve små woblere. Modeller med liten styreskje som peker rett ned (90 grader i forhold til woblerens kropp) hår høyt i vannet. IMA Komomo II er både langkastende og går bare 20cm eller så under overflaten. Fisk fanger den også. ;)

blogger-image--1945145944.jpg

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy stangføring er også et triks som kan redde en sluk eller to.
Dersom du føler du er for nærme bunnen med lav stangføring vil dette kunne hjelpe.

Det er fint mulig å teste hvor fort de ulike slukene synker før du kaster ut, for å finne ut hvor kjapt du må starte innsveivinga. Når innsveivinga starter bør du kunne holde sluken på det nivået den har sunket til eller høyere. At det kommer grunnere partier mellom der sluken lander og der du står er vel også en mulig årsak til at du fester i bunnen? Skjer det før du rekker å sveive inn er du for treg/ bruker for tungt utstyr :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjesluk der du bruker en flue i stedet for standard krok eller surrer på noen fjær/garnbiter på kroken vil føre til at den går høyeere i vannet.

Det kan også hende at du sveiver alt for sakte. Ørreten er en kvikkas og tar gjerne en sluk med litt fart i. Spinnstopp blir også mye mer effektivt ved rask innsveiving. Har foresten fått mer en 10 ørreter over halvkiloen i år der jeg har latt sluken falle helt ned på bunnen og latt den ligge noen sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, jeg skal forsøke sluker med bare enkelkrok. Eventuelt bruke en avbiter på de få jeg har igjen. I tillegg får jeg prøve å sveive inn raskere. Jeg har nok sveivet med en hastighet på ca en rund pr. sek. men da kjenner jeg slukene skrape langs bunnen hele veien. Er det slik at alle som fisker med kastesluk sveiver inn konstant uten å stoppe opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Helge123 skrev:

Takk for gode tips, jeg skal forsøke sluker med bare enkelkrok. Eventuelt bruke en avbiter på de få jeg har igjen. I tillegg får jeg prøve å sveive inn raskere. Jeg har nok sveivet med en hastighet på ca en rund pr. sek. men da kjenner jeg slukene skrape langs bunnen hele veien. Er det slik at alle som fisker med kastesluk sveiver inn konstant uten å stoppe opp?

Varier gjerne innsveivingshastigheten og inkluder korte stopp. Gi mer liv til sluken ved hjelp av stanga og stangtuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg fisker stort med 30-40 grams sildesluker, som jeg lar synke til bunns før jeg sveiver inn. Strammer dasnøret forsiktig og løfter den brått opp for å løfte sluken fra bønn og sveiver inn med jev fart. Evntuelt kan jeg la den synke litt og da noen "dorge" løft for å lokke på fisk. Når sluken nærmer seg land løfter jeg stangtuppen of safer den inn, ved å sveive fortere....
Sitter sjelden fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et tips er å prøve med såkalte kystwobblere. De brukes jo mest på kysten etter sjøørret og vil funke veldig bra til ferskvannsørret også. Det fine med kystwobblere i din situasjon er at de har en del innebygd flytemateriale i tillegg til blyvekt og de er designet for å fiske på langgrunne steder. De kaster nesten like langt som sildesluker, men synker ganske sakte. 

En kystwobbler som jeg har sansen for er Westin Salty. den kaster godt , synker ganske så sakte og fanger ørret. 

https://www.youtube.com/watch?v=fvuk1Vp0kgE

 

Et alternativ er Westins Seatrout: 

https://www.youtube.com/watch?v=wgQJnTWtPGU

Et tredje bra alternativ er Gladsax wobbleren. Denne finnes i størrelser fra 7 til 27gr og et tonn med farger. Den fanger ørret i mengder. 

https://www.google.no/search?q=gladsax+wobbler&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwj7mejQ1tXaAhVJhywKHbCEATsQ_AUICigB&biw=1536&bih=759&dpr=1.25#imgrc=URboVE4gL6rZyM:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.