Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvanns-lus ørret og gytevandring


Zeratul84
 Share

Recommended Posts

Har blitt et par av mjøsas vakre søstre i håven de siste dagene.

Den i går hadde endel lus, mens den dagen før hadde ingen.

 

En eldre kar jeg snakka med som hadde fiska i elva i mange år sa at mjøsørreten hadde en vane med å gå opp i elva i juni/juli for å "avluse" seg. Så dro den gjerne ut i mjøsa igjen.  

Noen som har noe kunnskap rundt dette? Denne lusa lever jo i ferskvann, så skjønner ikke hvorfor den skulle slippe taket bare fisken drar opp i elva.

Det er vel også litt tidlig for ørreten å dra på gytevandring så tidlig på året, eller er jeg på jordet nå?

20170830_222654.jpg

Screenshot_20170830-232242.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er vel en stor fiskelus det der om jeg ikke tar helt feil. Og den har vel ingen grunn til å slippe taket bare fordi fisken går på elva nei - ferskvann er ferskvann. Med mindre fiskene gnikker seg inntil noe i elva for å kvitte seg med dem da. Men slikt veit jeg ikke noe om.

Gytevandring i Mjøsa veit andre mye mer om enn meg, men den starter vel så smått i juli allerede?

Det at ørreten går i opp i elva tidligere kan ha noe med næringsvandring å gjøre kanskje? Sånn mai/juni vårflom-beiting er jo ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viker urimelig å anta at lusa skal slippe taket bare fordi fisken går opp i en elva, men det kan jo være andre ting, som strømmen i elva, eller at fisken gnir seg mot stein, som du skriver Havtryta. At fisk kan ta "svippturer" opp i elv på ren næringsvandring er derimot velkjent. Og siden harr gyter på våren kan man ikke utelukke at ørreten kan finne på å vandre opp for å spise rogn eller nyklekt yngel. Det er jo også laue og krøkle i Mjøsa, og særlig gytevandringen til krøkla på våren blir ofte ledsaget av næringsvandring av rovfisk. Norselven (nors er som kjent krøkle på svensk) som renner ut i Vänern er et velkjent eksempel. 

Når det gjelder spørsmålet om når en gytevandring starter, så er det jo en naturlig og stor statistisk spredning på oppvandringstidspunkt. De første laksene vandrer jo typisk opp i april/mai (og enda tidligere på de britiske øyer), og etternølerne kommer kanskje først i september/oktober. Det er derfor kanskje ikke så merkelig at de første gytevandrende ørretene dukker opp allerede i juni? Nå er det nok større spredning hos laks, blant annet fordi laksen generelt vandrer lenger enn ørreten gjør, men prinsippet er likevel det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.