Gå til innhold
Fiskersiden

Bærgæn
 Share

Recommended Posts

Hadde vært artig å høre litt av andre sin erfaring med innsveivnings teknikker. Hva funker for dere ? 

Når jeg var liten lærte jeg at det kun funket med jevn innsveivning og teste forskjellig tempo når det gjaldt ørret fiske.
Rykking i stangen, napping eller stoppe å sveive det var ""Nei , Nei"
Nå i det siste har jeg teste ut masse rart noe funker mens andre ting funker ikke helt.

Det jeg fisker mest med er spinnere og sluk fra 6-12g
Det jeg har fått mest fisk med er når jeg lar sluken / spinnere synke alt ifra 2-10sek , sveive inn slakken , et lang drag / nøkk , føre stang fram , sveiver inn slakken igjen og gi et kort napp i stangen da har det ofte fisken biter på direkten!
Ellers så er det korte rykk, la sluken synke litt og sveive igjen. Min far rister på håvve å sier det er sjøfiske jeg driver med  men får som regel mest fisk :P:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er en del av det jeg elsker med ørretfiske! Når fisken er vanskelig, og vi må teste ut forskjellige rykke og sveive mønster for å knekke koden. Noen ganger kan en bare hive ut tilfeldig spinner, og sveive jevnt inn å få endel. Andre ganger, må en nappe i stanga to ganger med en spinnstopp etc. Når man knekker koden, så gir det kick! Jeg starter alltid med 5 første kast med ren innsveiving. Så går jeg over til tilfeldige spinnstopp. Så legger jeg til små stangrykking. Jeg bare legger til forskjellige teknikker. Og slik fortsetter det til jeg får napp. Om ikke så bytter jeg sluk/agn :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sluker har "sin" gange, noen kan få ugjevn bevegelse ved det vi ser på som gjevn innsveiving mens andre er mer statiske og trenger mer rykk og napp etc. Det er dette som er så fasinerende med fiske, mange får sin favorittsluker og det er gjerne fordi beveglesesmønster passer til sin fisketeknikk. 

Erfaring er som regel en nøkkel i ørretfiske, men når man aldri prøver noe nytt, får man aldri utviklet fisket sitt. Handler ikke om å ha 1000 ulike redakaper, men å kjenne redskapen godt med hastighet og gange. 

Å få til en smekker og samtidig uforutsigbar gange med tidvis endringer i svømmemønster er ofte nøkkelen til hugg, som du fint beskriver med napp og sveiving i stanga. Hva gubben sier da får så være hehe! Mange eksperter som sitter på fasiten men har man prøvd litt forskjellig i noen år vet man at fiske ikke er helt til å bli klok på, og at det er nettopp det som gjør det så spennende, alltid noe å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GriseFlax skrev:

... mange får sin favorittsluker og det er gjerne fordi beveglesesmønster passer til sin fisketeknikk. 

Jeg og en kompis fisket sammen i et overbefolket vann og vi fikk begge fisk mens vi stod ved siden av  hverandre å pratet. Diskusjonen beveget seg mot slukvalg da jeg hadde på en spesial og han en lilleøring i samme farger.

Vi bestemte oss for å bytte en stund og erfaringen ble at vi begge fikk mye mindre fisk fordi bevegelsen til sluken ble feil i forhold til teknikken.

Kan nevnes at jeg pr i dag ikke har en eneste lilleøring i slukboksen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.